Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

aktualizováno 
V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v horším případě způsobí nehodu nebo někoho zraní. Vadu hlaste okamžitě a nenechte se odbýt. Ani předávací protokol nezbavuje servis odpovědnosti.

Nedotažené šrouby na kole reklamujte ihned, je to odpovědnost servisu. Ilustrační foto | foto: Policie ČR

Ivana má čerstvou zkušenost: odvezla své auto do pneuservisu na výměnu zimních gum za letní. Auto si po přezutí převzala zpět, ale po ujetí krátké vzdálenosti, cca 200 metrů, ucítila, jak vůz začíná cukat. Následně se přední kolo zcela uvolnilo a odkutálelo pryč. Přestože nejela rychle, měla problém auto ubrzdit. Kolo vylomilo lem kolem blatníku a brzděním se poničil disk. Automechanik zkrátka zapomněl kolo dotáhnout.

Co dělat v takovém případě? Volat do servisu, nebo na svou pojišťovnu? Určitě se v první řadě obraťte na servis. Podle občanského zákoníku je za vadu zodpovědný zhotovitel - tedy ani ne konkrétní automechanik, ale pneuservis. Ani zaplacená služba či předávací protokol jej zodpovědnosti nezbavují. Ivana tak udělala a automechanik přiznal svou chybu. „Na své náklady škodu na autě opravil, nakoupil značkové náhradní díly, poskytl mi náhradní vůz,“ uvedla Ivana.

Když si měníte kola sami

Aleš si přezouvá kola na autě sám. Na utahování šroubů použil špatné nářadí, a kolo tak dostatečně neupevnil. Během jízdy se mu jedno z kol začalo cukat a z pěti šroubů zůstaly na svém místě jen dva. Naštěstí zastavil včas. Na místě opravu řešit nemohl, náhradní šrouby neměl. Proto kontaktoval pojišťovnu a přes asistenční službu povinného ručení si zavolal odtahovou službu. Škoda na autě nevznikla, nikdo se nezranil. Část odtahu do sjednaného limitu zaplatila pojišťovna, zbytek si doplatil sám.

„Když kolo upadne, je potřeba ihned kontaktovat pneuservis a sepsat s ním reklamační protokol, aby nebylo sporu o tom, jak brzy po montáži kolo upadlo. Pokud jde o pojišťovnu, určitě se nic nezkazí, když se jí věc oznámí k havarijnímu pojištění,“ poradil nezávislý expert na dopravní právo, advokát Michal Dlabola.

Zda vám pojišťovna něco zaplatí, záleží na konkrétních podmínkách pojistné smlouvy. Některé pojišťovny nevyplácejí pojistné plnění v okamžiku, kdy je za poškození auta zodpovědný servis. Každý servis by však měl mít uzavřenou odpovědnostní pojistku.

„V případě pochybení automechanika jde náhrada škody z odpovědnostní pojistky servisu. Znamená to, že nejde o pojistnou událost motoristy, kterému auto patří,“ uvedl mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek s tím, že servis si škodu musí s pojišťovnou vykomunikovat sám. Ta však už potom situaci řeší přímo s řidičem.

Zranění či cizí škodu řešte s pojišťovnou

Pokud kvůli nedotaženým šroubům a uvolněnému kolu dojde ke zranění či k poškození cizího majetku, určitě je třeba věc neprodleně oznámit vlastní pojišťovně, tentokrát k pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla, čili k povinnému ručení.

Zničili auto v servisu? Mají na to pojistku

Ondřej (jeho celé jméno redakce zná) si dal do servisu opravit auto, při testovací jízdě po opravě technikovi nedalo přednost jiné auto a vůz nabouralo. Ondřejův vůz byl na odpis. "Pro takové případy je samozřejmě každý dealer pojištěný," uvádí Jiří Rozkošný, mluvčí českého zastoupení Audi. "Ze zákona je dané, že po dobu, kdy má servis auto v péči, za něj ručí," platí to pro podobné nepříjemné případy, jako se stal Ondřejovi, ale třeba i pro případ, že auto na parkovišti servisu poničí kroupy nebo vykrade zloděj. Je třeba mít ovšem o předání doklad. "Servis za auto přebírá zodpovědnost podpisem přijímacího protokolu a přestává ručit podpisem výdeje na protokolu," upřesňuje Rozkošný.

"Nemáme striktní pravidlo na jaké limity má být servis pojištěn stejně jako neurčujeme pojišťovnu. Všechny servisy ovšem mají pojištění ve vlastním zájmu," upřesňuje zástupce Audi v Česku. "Výše pojistky závisí na velikosti servisu a objemu aut, která servisuje," uzavírá Rozkošný a zdůrazňuje nutnost vystavovat předávací protokol, ve kterém je zaznamenán stav vozu. To je u značkových servisů samozřejmostí, u garážistů a neautorizovaných autodílen se ovšem často vše domlouvá ústně, což není pro případy následných sporů ideální.

„Provozovatel vozu totiž odpovídá za takto vzniklou újmu nebo škodu i v okamžiku, pokud pneuservis kolo nedotáhl, a pojišťovna je povinna tuto újmu nebo škodu nahradit. Pokud se prokáže, že na vině byl pneuservis, má proti němu pojišťovna regres, čili nárok na náhradu toho, co poškozenému zaplatila,“ doplnil advokát.

Reklamovat můžete i dva roky. Jen teoreticky

Ale ne vždy se vada projeví ihned. V případě, že nedotažené šrouby na kole poničí auto či způsobí nehodu, máte šanci vadnou práci reklamovat. Ale musíte mít v ruce důkazy a pak je to téměř nemožné. „Reklamovat vadu lze podle občanského zákoníku až do dvou let od předání auta, nicméně zákazník musí prokázat, že kolo bylo nedostatečně upevněné již při vyzvednutí vozu, což lze jen velmi těžko,“ dodal Dlabola.

Proti postupnému uvolňování šroubů se pneuservisy ostatně jistí. „Zákazníky upozorňují na to, že po ujetí určité vzdálenosti mají kola dotáhnout, a i v návodech k obsluze bývá uvedeno, že utažení kol se má pravidelně kontrolovat,“ doplnil Dlabola. Upozornil, že po pár dnech už lze jen těžko rozlišit, zda byly šrouby nedotažené, nebo se uvolnily postupně během jízdy. V takových případech už je pneuservis ze hry a pomůže spíše pojišťovna řidiče.

Ideální řešení? „Nejlepší je nespoléhat na pneuservis a sám si kola zkontrolovat. Koneckonců může jít o zdraví právě toho, kdo s autem jede,“ míní advokát.

Autoři: ,



Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

Test zimních pneumatik pro SUV

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště...

Co obout autu na zimu: shánějte gumy přesně pro své auto

Zimní testy dnes provádějí automobilky také na severu Evropy za polárním kruhem.

Evropské autokluby testovaly zimní pneumatiky pro malá auta (rozměr 195/65 R15) a dnes stále populárnější vozy...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...



Najdete na iDNES.cz