Mladí lidé jsou miláčkové autoservisů. Sami si nevymění ani kolo

aktualizováno 
Podle průzkumu, který si nechal zpracovat britský motoristický pořad Flipping Bangers, prohrává mladá generace s tou starší na celé čáře. Alespoň co se týká údržby automobilů. Mnozí ani netuší, k čemu je posilovač řízení a jak zkontrolovat hladinu oleje v motoru.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Výsledky studie, které se zúčastnily dva tisíce řidičů rozmanitého věku, překvapily i hlavní hrdiny zmíněné britské televizní show Guse Gregoryho a Willa Tricketta, kteří se sami počítají spíš k té starší a zručnější části motoristického spektra.

„Většina lidí si sedne do auta, otočí klíčkem a jede, aniž by opravdu věděli cokoli o tom, co se může ve voze pokazit,“ cituje Gregoryho britský list The Independent.

S čím mívají mladí řidiči problém

  • s výměnou kola u auta
  • s nastartováním auta za pomoci startovacích kabelů
  • se zkontrolováním hloubky vzorku u pneumatik
  • s kontrolou hladiny oleje v motoru
  • s doplněním oleje
  • se změřením tlaku v pneumatikách
  • s dolitím kapaliny do ostřikovačů
  • s otevřením kapoty
  • s výměnou stěrače

Mechanika a nadšence, který ve svém pořadu s kolegou Willem proměňuje staré nemožné vraky v parádní bouráky, netečnost mladší generace rozčiluje. Podle něj by si měl každý řidič nezávisle na věku poradit s drobnými opravami a údržbou svého vozu sám.

Jenže realita je jiná. Zatímco zhruba polovina řidičů nad 36 let tvrdí, že dovede na silnici vyměnit píchnuté kolo, mezi lidmi ve věku od 18 do 27 dokáže totéž jen slabých 27 procent.

Více než třetina řidičů z generace Y (narození mezi lety 1974 až 2004, říká se jim také mileniálové) dokonce podle průzkumu připouští, že by měla problém otevřít kapotu auta, a 34 procent z nich netuší, jakou má vlastně v autě funkci posilovač řízení. Pouze polovina řidičů pod 35 let ví, jak změřit hladinu oleje v motoru svého auta.

Z výsledků studie také (nikoli překvapivě) vyplývá, že 63 procent mileniálů nikdy nezkoušelo opravit auto, které si koupili. Prostě, když nastane problém, volají asistenci nebo do servisu.

Vždyť na tom nic není

Podle druhého aktéra televizní show Flipping Bangers Willa Tricketta na tom přece není nic těžkého. „Na internetu je spousta videí s návody, jak na svém autě něco spravit,“ říká. „Všechno to stojí jen nějaký ten čas a trochu námahy. A navíc tak můžete ušetřit spoustu peněz.“

Když už se mladí motoristé rozhodnou, že si něco v autě opraví sami, hledají informace dvakrát častěji na internetu, zatímco starší generace se spíš koukne do tištěného servisního manuálu.

Bohužel, moc lichotivě z tohoto průzkumu mladí nevycházejí. A to navzdory tomu, že na rozdíl od svých starších kolegů mnohem častěji ohodnotili svoje znalosti o údržbě automobilu a jeho součástech jako „vynikající“.

Opak je přitom pravdou. Alespoň u části z nich. Výzkumníci například zjistili, že více než jeden z deseti mileniálů věří, že posilovač řízení je určen k tomu, aby pomohl autu brzdit, a stejný počet dotázaných nemá ani tušení o tom, že ABS znamená Anti-lock Braking System (tedy systém určený k odblokování kola při brždění).

Čtyři z deseti mileniálů sice pořádně nevědí, jak doplnit kapalinu do ostřikovačů, mnozí z nich ale mají proti řidičům vyššího věku jednu velkou výhodu – rozumějí si s moderními technologiemi. Budou tedy pravděpodobně lépe než oni vědět, jak připojit svůj telefon k systému Bluetooth ve voze.

Co je ti tátové učili?

Nejsou to ovšem jen automobily, kde mladší výrazně ztrácejí na ty starší. Mnoho mladých lidí si totiž podle průzkumu neví rady obecně s jakýmkoli typem manuální práce v domácnosti.

Z výsledků například vyplývá, že lidé nad 36 let jsou třikrát úspěšnější než mladší generace třeba při zapojování zásuvky. Také kapající kohoutek se spíš pokusí spravit čtyřicátník a starší, než jejich potomek. Což platí i při čistění odpadu nebo zavěšování poliček na stěnu.

Mileniál si tak mnohem pravděpodobněji pozve domů instalatéra, stejně jako častěji zajede s autem do servisu, i když se jedná o něco banálního, s čím si starší ročníky zvládnou poradit doma.

Autor: pro iDNES.cz


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert

Ilustrační snímek

Po Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut s „vykuchaným“ částicovým filtrem a nebezpečně znečišťují ovzduší....

Zastav, je mi zle. Bojujte účinně s kinetózou během cest autem

Ilustrační snímek

Zná to téměř každý, kdo cestoval na zadním sedadle auta. Začte se do knihy, zadívá do mobilu a závratě i nevolnost jsou...

Přehled slev: Se starým autem i do značkového servisu

Geometrie kol

Značkové servisy nabízejí levnější práci i náhradní díly majitelům starších vozů. Zmapovali jsme desítku...



Najdete na iDNES.cz