Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šestina ojetin papírově omládla, odhalit podvod není snadné

  12:00aktualizováno  12:00
Každá šestá ojetina na českém trhu prošla omlazovací kúrou a má v technickém průkazu mladší datum výroby, než kdy skutečně z továrních pásů sjela. Kvůli dřívějším špatným kontrolám technických průkazů u dovezených vozů mohli podvodníci tyto údaje snadno falšovat.

Nejvíc se s technickými průkazy manipulovalo u vozů dovezených před vstupem do EU. Tento Nissan z Francie je o tři roky starší. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Šance, že takové auto koupíte, rapidně roste v případě, že je vůz dovezený z ciziny před více než šesti lety. Vyplývá to z údajů firmy Cebia, která v Česku sleduje historii většiny vozidel.

"V minulosti stačilo při přihlašování dovezeného auta předložit jen ověřenou kopii zahraničního technického průkazu. Notáři přitom nezkoumali a ani neměli možnost zkoumat, zda byly informace v zahraničním dokumentu nějak pozměněny. Omlazení aut proto bylo velmi častým jevem, se kterým se bohužel setkáváme i dnes," uvedl šéf Cebie Martin Pajer. Podle něj se nejčastěji omlazují vozy o dva roky, ve víc než 16 procentech, pět procent ojetin je omlazeno o tři roky a tři procenta o čtyři roky.

Omlazených už moc nepřibývá, úředníci si dávají větší pozor

Jak se datum v technických průkazech falšuje? Od doby, kdy originály technických průkazů kontrolují přímo úředníci, podle expertů podvodníci upravují datum výroby například retušováním původních údajů a natištěním nových.

"Zejména u starých techničáků není vyškrabání číslice problém. Teď už školíme úředníky, aby se soustředili na případné změny, ale bohužel nemůžeme kontrolovat každý průkaz jako podezřelý. Pokud někdo předloží doklad a náš pracovník v něm nenajde na první pohled žádný rozpor, akceptuje ho," uvedl Josef Pokorný ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy.

Počet podvodů s daty výroby aut se podle něj pomalu snižuje od vstupu Česka do Evropské unie (2004), odkdy se originály zahraničních technických průkazů ukládají po dobu pěti let do archivu. Pajer však upozorňuje, že i z archivu se může originál ztratit. Třeba ve chvíli, kdy je podvodník domluven s úředníkem.

Že na trhu koluje stále spousta aut, u nichž nesouhlasí roky výroby se skutečností, potvrzuje i šéf výkupu Autobazaru AAA Auto Petr Vaněček. Pokud je vůz omlazen a zároveň má například stočený tachometr, jsou jeho lidé schopni odhalit podvod v drtivé většině případů.

Kromě kontroly před výkupem jim v tom pomáhá i společnost Cebia. Ta totiž od většiny stanic technické kontroly získává údaje o počtu najetých kilometrů u konkrétních vozů, které později mohou odhalit případné ubrání počtu najetých kilometrů. Stejně tak je schopna na základě čísla VIN (unikátního identifikátoru každého vozu) určit měsíc a rok výroby vozu.

Takto omlazený vůz Nissan Patrol dovezený z Francie má k dispozici i MF DNES. Záznam v technickém průkazu ukazuje na rok 2001, ve skutečnosti je vůz o tři roky starší. Právě tento teréňák je příkladem toho, jak snadno může i zkušený automobilista nalétnout podvodníkům.

"Než si někdo koupí ojeté auto, měl by se velmi dobře informovat o tom, jakými detaily lze odlišit vozy z různých let výroby," upozorňuje Pajer. Může jít například o různé výkony motoru, rozložení ovladačů na palubních deskách či o tvar nárazníků a spoilerů.

I takto důkladnou kontrolu však dnes již podvodníci dokážou obejít. Kosmetické detaily na vozech, jako například osvětlení, jsou totiž zpravidla lehce vyměnitelné, stejně jako prvky interiéru. Zájemci tak může pomoci před koupí jen kombinace údajů z Cebie, kontrola v autorizovaném servisu a ještě projetí auta vlastním automechanikem.

Jak poznat omlazenou ojetinu

1. krok V identifikačním čísle auta VIN, které lze přirovnat například k rodnému číslu u lidí, jsou obsaženy údaje jako rok výroby, modelová řada, výkon motoru či jeho objem. VIN je umístěn na více místech vozu a na žádné z částí nesmí být stopa po jeho úpravě.

2. krok Před vstupem do EU bylo relativně snadné u dovezených ojetin pozměnit v původním technickém průkazu rok výroby - například přepsat číslice.

3. krok Při využití systému pro rozkódování VIN je však možné poznat skutečný měsíc a rok výroby. Výsledkem bývá často majitel vozu nemile překvapen - test ukázal, že Nissan Patrol je o tři roky starší.

VIN kód omlazeného Nissanu

Autor:




Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.