Nářadí na šestidenní: souboj dvou a čtyřtaktů

aktualizováno 
Na Mezinárodní motocyklové šestidenní soutěži ISDE se v posledních letech startuje ve stejných hlavních objemových třídách, jako na šampionátech jednotlivců, od světového po domácí. Tedy na jednoválcových terénních motocyklech rozdělených do tříd E1, E2 a E3.

Jak tedy takové rozdělení do tříd enduro speciálů vypadá? Ti, co se o enduro zajímají, samozřejmě vědí, následující zjednodušené řádky jsou spíš určeny pro ty, kteří v tomto rozdělení tápou.

V každé ze tří tříd mohou startovat jak dvoudobé, tak čtyřdobé stroje. Narozdíl od motokrosu, kde v seniorských třídách v současnosti jasně vévodí čtyřtakty, právě v enduru, nebo-li terénních soutěžích, jezdci častěji sahají i po dvoudobé technice.

Tři třídy

Objemově nejslabší třídy E1 se mohou zúčastňovat dvoudobé stopětadvacítky, nebo čtyřdobé dvěstěpadesátky. V prostřední třídě E2 startují dvoudobé stroje do objemu 250 cm³, čtyřtakty jsou zastoupeny objemy do 450 cm³. V nejsilnější třídě E3 jde potom o dvoudobé motocykly s objemem nad 250 cm³, často například 300 cm³, do čtyřtaktů spadají modely s objemem nad 450 cm³. Čtyřtakty od dvoutaktů pozná na trati i laik, dvoutakty mají daleko vyšší zvuk, čtyřtakty více duní. Rozdíl je hlavně v průběhu točivého momentu, dvoutakty bývají kvůli své konstrukci nejen trochu lehčí, ale točivý moment se dostavuje rychleji. Čtyřtakt je „hodnější“, průběh točivého momentu je pozvolnější. Ve výkonové špičce je potom rozdíl minimální a záleží na naturelu jezdce, který motor si raději zvolí. Říká se, že pro mladého jezdce je lepší dvoutakt, protože čtyřtakt ho zkraje víc ukolébá. Ale nemusí to být pravda, někteří jezdci hned od začátku volí raději těžší a o něco dražší čtyřdobou techniku.

Češi jedou na KTM

Dříve se motocykly zařazovaly do tříd přímo určených objemem motoru, například nejúspěšnější československý motocyklový soutěžák Květoslav Mašita (10X mistr Evropy, 6X vítěz Šestidenní) startoval na dvoudobé Jawě ve třídě 350 cm³.

V letošním roce český Trophy tým vsadil na spolupráci s rakouským motocyklovým výrobcem KTM. Patrik Markvart sedlá čtyřtakt KTM EXC-F 250 ve třídě E1. Čtyřtakty si zvolili i další, Jaromír Romančík ve třídě E2 používá motocykl KTM EXC-F 450 a Kryštof Kouble ve stejné třídě objemově slabší KTM EXC-F 350. Jediný, kdo startuje letos s dvoutaktem, je Jiří Hádek, za to se s třístovkou KTM EXC 300 zařadil do nejsilnější třídy E3.

Dvoutakt a čtyřtakt

Jak to funguje

čtyřtaktního motoru je jeden pracovní oběh vykonán za čtyři zdvihy pístu (dvě otáčky klikového hřídele). Mazání u čtyřtaktu je prováděno stálou olejovou náplní.

Pracovní fáze čtyřtaktního zážehového motoru: sání, komprese, expanze, výfuk

Dvoudobý zážehový spalovací motor (dvoutaktní motor, dvoutakt) je pístový spalovací motor, jehož pracovní cyklus proběhne za jednu otáčku klikové hřídele neboli během dvou zdvihů pístu proběhnou čtyři pracovní fáze a směs paliva a vzduchu ve válci je zapálena (zažehnuta) elektrickou jiskrou, kterou obvykle vytvoří zapalovací svíčka. 

Na rozdíl od čtyřdobého spalovacího motoru obstarávají přívod zápalné směsi místo ventilů píst a kanály. Píst při svém pohybu otevírá a zavírá kanály. Mazání u zážehového dvoudobého motoru je prováděno olejem rozpuštěným v palivu.

Pracovní fáze dvoutaktního zážehového motoru: fáze sání + komprese a fáze expanze + výfuk

Zdroj: wikipedia

Autor:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Milán ukáže neo-retro, ostrá endura i superbiky

Husqvarna Svartpilen 701

Řada motocyklových značek zveřejňuje nové modely s předstihem již během podzimu, aby nezanikly v přívalu novinek....

VIDEO: Sedmdesát let stará čezeta šlape jako hodinky

ČZ 125 A

Svezení na sedmdesátileté motorce vyžaduje fištrón a úctu: žádný kvalt, hezky s rozvahou. Kochací jízda zapomenutými...

Na Šestidenní sbírali Češi tituly s jawami, dnes mají zahraniční stroje

Byla ro nejnáročnější Šestidenní, kterou jsem jel, řekl v cíli Jaromír Romančík

Od roku 1913, do dnešních dnů se technika na Motocyklové šestidenní proměnila stejně výrazně, jak šel během posledního...

Najdete na iDNES.cz