Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na spotřebu hledí i piloti F1, sundají nohu z plynu. Diváci zuří

aktualizováno 
Mnozí fanoušci Formule 1 jsou pobouřeni tím, jak jsou dnes piloti nuceni šetřit palivo. Že se o úsporách paliva v F1 hovoří až příliš, potvrzují i jezdci a šéfové týmů. Jenže snadné řešení neexistuje, ačkoli se to nezdá, benzin se v F1 šetřil vždy a vždy šetřit bude.

Ve Formuli 1 se šetřilo palivem vždy, ale dnes je tento fenomén více na očích | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Jedinou cestou, jak zamezit příliš častým snahám o šetření paliva během závodu Formule 1, by nejspíš bylo, kdyby FIA přesně nakázala množství, které musí každý vůz pro závod načerpat. Dnes totiž existuje pouze maximální limit, který činí pro závod 100 kilogramů. Ale týmy mohou do svých aut natankovat méně paliva a v drtivé většině případů tak činí.

Důvod je poměrně jednoduchý. U vozu F1 je každý kilogram hmotnosti navíc negativně znát na čase jednotlivých kol. A inženýři mají spočítané, že bude vždy výhodnější natankovat auto méně, vůz tím urychlit a to i když bude muset pilot trochu šetřit palivo.

Romain Grosjean ve Velké ceně Belgie formule 1.

Romain Grosjean ve Velké ceně Belgie formule 1.

Auto natankované do plna sice může častěji jet na plný plyn, ale i tak bude v čase na kolo nejspíš mírně pomalejší. Navíc, těžší auto znamená i větší spotřebu paliva, takže nakonec se během závodu situace v určité fázi vyrovná - jezdec jedoucí na plný plyn s těžším vozem bude spalovat víc paliva než soupeři, až se dostane se zásobou benzínu na jejich úroveň. A pak bude muset šetřit stejně. Vyšší hmotnost také znamená větší nároky na pneumatiky a brzdy, takže jezdit s lehčím autem se opravdu vyplatí.

Formule jsou moc tiché

Je to kvůli turbu

Pořadatele to děsí, diváky štve - čtěte více

A proč tedy FIA nenakáže týmům, aby měly vozy natankováno vždy ono teoretické maximum 100 kilogramů? Mohla by, ale vzala by tím týmům jednu ze strategických výhod, kdy mohou nižší hmotností provozní náplně kompenzovat některé nedostatky vozu. Práce s palivem je v F1 opravdovou alchymií a to nejen v případě jeho složení, ale i z hlediska jeho správného množství. 

Je úplně jedno, kolik paliva pravidla maximálně dovolí, týmy vždy do auta natankují vlastně o něco méně, než by na dojetí do cíle mělo stačit při jízdě zcela naplno. Ani proto by nepomohlo obnovení tankování, i při něm by opět týmy s množstvím paliva kalkulovaly. A kdyby FIA nakázala pevné množství paliva, týmy by například mohly prvních pár kol fungovat s motorem v režimu extrémní spotřeby, rychle by spálily přebytečné palivo a pak by se závodilo jako dnes.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Navíc, každý tým vlastně může mít jiného dodavatele paliva (dnes je to typicky tak, že dodavatele určuje značka motoru) a dané palivo může být z hlediska svých vlastností optimalizováno pro motor i dané podmínky. Efektivnější palivo tak znamená, že vůz opět nemusí mít plnou nádrž, aby v ní měl potřebné množství energie.

Šetřilo se vždycky, jen to bylo míň slyšet

Šetření palivem se ve Formuli 1 vyskytovalo vždy. Jen je dnes více vidět, protože v přímém televizním přenosu častěji slýcháme rádiovou konverzaci. Poté, co FIA hodně omezila její obsah, zprávy o šetření paliva jsou v ní častější, protože je to jedno z mála povolených témat. A svůj vliv samozřejmě mají dnešní pravidla, která jsou z hlediska nároků na palivo přísnější než dříve. Dalším faktorem je fakt, že týmy i jezdci dnes mají k dispozici daleko přesnější údaje o spotřebě paliva a jeho zbývajícím množství.

Lewis Hamilton vede pořadí jezdců ve Velké ceně Belgie formule 1.

Zatímco v 80. nebo 90. letech šlo často o kvalifikovaný odhad, dnes má tým k dispozici okamžitá přesná data o tom, kolik paliva auto momentálně spaluje. I to je vlastně důsledek pravidel, která omezují maximální průtok paliva na 100 litrů za hodinu. Ale týmy by měly údaje k dispozici, i kdyby toto pravidlo neexistovalo; když to moderní senzory umožňují, proč toho nevyužít. Ledaže by FIA měření spotřeby zakázala, což však jde zcela proti současným požadavkům federace.

Fotogalerie

Šetření palivem je trnem v oku diváků i v kombinaci s dalšími projevy, které mnohem efektivnější motory současné F1 přinesly. Tím hlavním je tlumený zvuk. „Aktuální auta jsou mnohem tišší kvůli turbodmychadlům a kvůli tomu, jak rekuperují energii z výfukových plynů – obojí funguje jako tlumič,“ vysvětloval Sebastian Vettel chování nových úspornějších motorů ve srovnání s těmi předchozími během akce Ferrari Racing Days na maďarském Hungaroringu.

A jak jezdci palivo šetří? V podstatě úplně stejně, jak to mohou dělat řidiči na běžných silnicích. Jednoduše sundají nohu z plynu trochu dříve, než je potřeba začít brzdit a auto nechají „plachtit“ setrvačností, než pak šlápnou na brzdy. V F1 často slýcháme anglický termín „lift and coast“, který tuto techniku popisuje. Už v roce 2014 to po zavedení nových přeplňovaných motorů popsal Lewis Hamilton ve svém příspěvku pro BBC Sport: „Nejvíce paliva uspoříte v zónách prudkého brzdění, na konci dlouhých rovinek do pomalých zatáček. Když jedete zcela naplno, jako třeba v kvalifikačním kole, brzdili byste, řekněme, 80 metrů před zatáčkou, šli z plynu a okamžitě rovnou na brzdy, v podstatě současně. V úsporném kole ovšem plynový pedál odlehčíte, řekněme na 200 metrech, a doplachtíte do brzdné zóny,“ vysvětlil Hamilton.

Lewis Hamilton v čele Velké ceny Belgie formule 1.

Jezdci se vesměs shodují na tom, že snah o šetření je v současné F1 až příliš. Na techniku si musel zvykat například nováček Carlos Sainz, v nižších sériích se s ní totiž nesetkal. Do F1 přicházel ze seriálu Formula Renault 3.5 a předtím v kariéře vystřídal jiné nižší „ligové“ série, kde se často jezdí s identickými vozy, motory a za jiných podmínek, které vlastně nedávají šetření paliva prostor. Do všeobecného povědomí vešla konverzace Fernanda Alonsa a jeho inženýra během kanadské Grand Prix. „Nechci, nechci. Už mám dost velké problémy. Jezdit takto vypadá, jako bych jezdil jak amatér. Budu závodit a pak se budu soustředit na palivo,“ odpověděl pilot svému inženýrovi, když jej uprostřed bojů se silnějšími vozy žádal o úspory paliva. Závod nedokončil kvůli technické závadě, takže by stejně bylo šetření zbytečné.

Šetřením palivem nejsou nadšeni ani týmoví šéfové, mezi nimi například i Christian Horner z Red Bullu. Jenže řešení situace ani on nezná, jeho návrh, že by se měl závod například zkrátit o pár kol, aby z něj opět byl opravdový sprint naplno, by vzhledem k výše popsaným taktikám nic nezměnil. V F1 se jednoduše bude palivem šetřit dál. Šetřilo se vždycky.



Témata: Benzina

Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Najdete na iDNES.cz