Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Setrvačníky KERS už míří z formule 1 do obyčejných aut

  11:30aktualizováno  11:30
Stáje formule 1 mohou od letoška používat KERS. Systém schopný znovu využít energii, která by se bez užitku ztratila při brzdění automobilu, už míří do obyčejných aut.

Setrvačníková jednotka KERS pro formuli 1. | foto: Xtrac

Ve víkendové Velké ceně Bahrajnu formule 1 bylo hodně slyšet o Kersu díky jezdci McLarenu Lewisi Hamiltonovi, který s jeho pomocí vyrazil ze startovního roštu po zhasnutí červených světel nejrychleji ze všech. Nakonec dojel britský pilot na čtvrté příčce. KERS také pomohl jezdci Ferrari Kimimu Räikkönenovi udržet konečné šesté místo.

jak to funguje

Formule 1 jezdí na setrvačník - čtěte ZDE

KERS pro každého

Je skoro jisté, že technologie umožňující využít energii, která by se jinak ztratila při brzdění, míří do běžných aut. Své ojedinělé řešení Kersu chce mezi prvními nabídnout stáj Williams.

Britská stáj je pravděpodobně jediný tým formule 1, který vyvíjí systém KERS založený na setrvačníku. Ostatní stáje používají systém, který ukládá energii z brzdění do baterií nebo kondenzátorů.

Williams svůj systém zatím v závodech nenasadil, stejně jako mnoho ostatních týmů. Nicméně již dnes má o jeho budoucnosti celkem jasno. Kromě samotného uplatnění ve vlastních monopostech chce Williams svůj KERS prodávat. A to nejen konkurentům nebo třeba do ostatních automobilových disciplin, ale i do běžných automobilů.

Po malajské Grand Prix, která se jela začátkem dubna, to prohlásil výkonný ředitel týmu Adam Parr.

Williams za účelem vývoje systému KERS vloni koupil firmu Automotive Hybrid Power Limited, kterou posléze přejmenoval na Williams Hybrid Power. Podle Parra chce firma více diverzifikovat byznys a tak hledá komerční využití svých technologií. Právě KERS od Williamsu by se tak mohl dostat i do běžných automobilů.

Auta na setrvačník

Systém Williamsu je odlišný od všech ostatních. Sice používá setrvačník, ale není plně mechanický. Není totiž roztáčen přes převodovku, nýbrž elektromotorem. Při brzdění dodává elektromotor energii setrvačníku a ten se roztáčí, při požadavku výkonu je pak proces opačný.

Výhodou tohoto systému má být fakt, že lze setrvačník umístit prakticky kamkoli ve voze a tím lze například optimalizovat vliv gyroskopického efektu na jízdní vlastnosti. Setrvačník tak v případě Williamsu funguje jako baterie nebo kondenzátor, jen může mít i mechanický vliv na jízdní vlastnosti auta.

Pro praktické užití v automobilech Williams věří, že jejich setrvačníkový systém s elektromotorem bude pro vozy výhodnější než současné hybridní jednoduše proto, že by mohl být lehčí než bateriové systémy a je schopen dodávat vysoké výkony podobné superkapacitorům.

Plně mechanický systém KERS vyvíjí konsorcium firem Flybrid systems, Xtrac a Torotrak. První firma má na starosti vývoj setrvačníku, druhé dvě pak vyvíjí CVT převodovku, která se postará o přenos energie.

Tento systém pak konsorcium hodlá rovněž prosadit i do běžných automobilů. Již koncem minulého roku oznámila firma Flybrid, že provedla první jízdní testy mechanického KERS osazeného ve voze klienta. Jméno zákazníka ovšem neuvedla.

Pravděpodobně však šlo o vůz Jaguar. Tato britská automobilka je totiž vedoucí organizací v grantovém projektu nazvaném "Setrvačníkový hybridní systém pro luxusní vozy". Projekt podpořila britská vláda grantem ve výši nejméně milion liber. Na projektu se podílí i další společnosti – Prodrive (mimo jiné majitel automobilky Aston Martin) a Ricardo.

Pravděpodobně plně elektrický systém KERS se pak v automobilovém průmyslu budou snažit zpeněžit i společnosti McLaren Electronic Systems a Freescale Semiconducor. Ty vyvíjí KERS primárně pro použití v monopostech McLaren.

Prodej "sériové" verze KERS ale nebudou mít tyto firmy jednoduché, jelikož bateriových hybridních systémů je na trhu již řada. A třeba Toyota si při zavedení KERS do formule 1 stěžovala, že má v sériové výrobě k dispozici daleko pokročilejší systémy.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Mercedes Sprinter 313 CDi MAXI
Mercedes Sprinter 313 CDi MAXI

r.v. 2011, naj. 251 000 km, diesel
277 090 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.