Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Setrvačníky KERS už míří z formule 1 do obyčejných aut

  11:30
Stáje formule 1 mohou od letoška používat KERS. Systém schopný znovu využít energii, která by se bez užitku ztratila při brzdění automobilu, už míří do obyčejných aut.

Setrvačníková jednotka KERS pro formuli 1. | foto: Xtrac

Ve víkendové Velké ceně Bahrajnu formule 1 bylo hodně slyšet o Kersu díky jezdci McLarenu Lewisi Hamiltonovi, který s jeho pomocí vyrazil ze startovního roštu po zhasnutí červených světel nejrychleji ze všech. Nakonec dojel britský pilot na čtvrté příčce. KERS také pomohl jezdci Ferrari Kimimu Räikkönenovi udržet konečné šesté místo.

jak to funguje

Formule 1 jezdí na setrvačník - čtěte ZDE

KERS pro každého

Je skoro jisté, že technologie umožňující využít energii, která by se jinak ztratila při brzdění, míří do běžných aut. Své ojedinělé řešení Kersu chce mezi prvními nabídnout stáj Williams.

Britská stáj je pravděpodobně jediný tým formule 1, který vyvíjí systém KERS založený na setrvačníku. Ostatní stáje používají systém, který ukládá energii z brzdění do baterií nebo kondenzátorů.

Williams svůj systém zatím v závodech nenasadil, stejně jako mnoho ostatních týmů. Nicméně již dnes má o jeho budoucnosti celkem jasno. Kromě samotného uplatnění ve vlastních monopostech chce Williams svůj KERS prodávat. A to nejen konkurentům nebo třeba do ostatních automobilových disciplin, ale i do běžných automobilů.

Po malajské Grand Prix, která se jela začátkem dubna, to prohlásil výkonný ředitel týmu Adam Parr.

Williams za účelem vývoje systému KERS vloni koupil firmu Automotive Hybrid Power Limited, kterou posléze přejmenoval na Williams Hybrid Power. Podle Parra chce firma více diverzifikovat byznys a tak hledá komerční využití svých technologií. Právě KERS od Williamsu by se tak mohl dostat i do běžných automobilů.

Auta na setrvačník

Systém Williamsu je odlišný od všech ostatních. Sice používá setrvačník, ale není plně mechanický. Není totiž roztáčen přes převodovku, nýbrž elektromotorem. Při brzdění dodává elektromotor energii setrvačníku a ten se roztáčí, při požadavku výkonu je pak proces opačný.

Výhodou tohoto systému má být fakt, že lze setrvačník umístit prakticky kamkoli ve voze a tím lze například optimalizovat vliv gyroskopického efektu na jízdní vlastnosti. Setrvačník tak v případě Williamsu funguje jako baterie nebo kondenzátor, jen může mít i mechanický vliv na jízdní vlastnosti auta.

Pro praktické užití v automobilech Williams věří, že jejich setrvačníkový systém s elektromotorem bude pro vozy výhodnější než současné hybridní jednoduše proto, že by mohl být lehčí než bateriové systémy a je schopen dodávat vysoké výkony podobné superkapacitorům.

Plně mechanický systém KERS vyvíjí konsorcium firem Flybrid systems, Xtrac a Torotrak. První firma má na starosti vývoj setrvačníku, druhé dvě pak vyvíjí CVT převodovku, která se postará o přenos energie.

Tento systém pak konsorcium hodlá rovněž prosadit i do běžných automobilů. Již koncem minulého roku oznámila firma Flybrid, že provedla první jízdní testy mechanického KERS osazeného ve voze klienta. Jméno zákazníka ovšem neuvedla.

Pravděpodobně však šlo o vůz Jaguar. Tato britská automobilka je totiž vedoucí organizací v grantovém projektu nazvaném "Setrvačníkový hybridní systém pro luxusní vozy". Projekt podpořila britská vláda grantem ve výši nejméně milion liber. Na projektu se podílí i další společnosti – Prodrive (mimo jiné majitel automobilky Aston Martin) a Ricardo.

Pravděpodobně plně elektrický systém KERS se pak v automobilovém průmyslu budou snažit zpeněžit i společnosti McLaren Electronic Systems a Freescale Semiconducor. Ty vyvíjí KERS primárně pro použití v monopostech McLaren.

Prodej "sériové" verze KERS ale nebudou mít tyto firmy jednoduché, jelikož bateriových hybridních systémů je na trhu již řada. A třeba Toyota si při zavedení KERS do formule 1 stěžovala, že má v sériové výrobě k dispozici daleko pokročilejší systémy.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...