Seznamte se: nová malá škodovka na vlastní kůži

Ještě před zahájením prodeje jsme vyzkoušeli novou fabii. Mezi prvními v Česku jsme s ní strávili celý týden a prozkoumali ji ze všech stran. Nejmenší škodovka je hezčí, větší a malinko výkonnější. Dobrý dojem kazí jen drobné chybičky.

Entschuldigen, promiňte, to je nová fabia? Neměl byste dvě minutky čas, abychom si ji mohli prohlédnout? Jaká to je výbava? Ambiente? Sehr schön, velmi pěkná... Takový zájem vzbudila mladoboleslavská novinka i u německých policistů, když nás zastavili kvůli kontrole.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých vozů Škoda Fabia www.automodul.cz

A jestliže tak zaujala automobilisticky náročné Němce, v Česku byl zájem až skoro nepříjemný – na každé benzinové pumpě se u auta sešel kordon obdivovatelů i kritiků.

Na tak malé auto slušný výkon. Češi (a nejen oni) ovšem nejdostupnější Škodovku milují: jen loni si ji novou v Evropě koupilo 244 tisíc lidí, v Česku pak 33 tisíc – nemluvě o ojetinách, mezi nimiž je jasnou jedničkou. Novou fabii si první zájemci začnou od dealerů Škody odvážet příští pátek 30. března.

Skvělé pohodlí, dobrá jízda, slabší motor

K testu jsme si vybrali auto s druhým nejslabším motorem, tříválcové 1,2 o výkonu 51 kilowattů. Bohužel nebyla k dispozici základní výbava (Classic), která bude nejprodávanější, takže nás těšil dvoubarevný interiér (od verze Ambiente), hýčkala klimatizace i rádio s mp3 a ovládáním pod volantem. To důležité ale budou mít všechny fabie: čtyři airbagy, protiblokovací systém brzd ABS, posilovač řízení i opravdu povedená sedadla.

Jaké pocity máme z jízdy fabií po bezmála tisíci kilometrech najetých na hrbolatých českých okreskách i hladké německé dálnici? Výborné stran pohodlí uvnitř, odhlučnění auta a jeho ovladatelnosti; dobré u jízdních vlastností a nastavení podvozku a jen průměrné u motoru.

Ten sice skvěle táhne už od nízkých otáček, ale s plně obsazeným autem už má více práce. Po městě do "padesátky" je vynikající – fascinuje pružností, táhne skvěle odspodu, i z minimální rychlosti se "chytnete" na trojku.

Ovšem dálniční závody nejsou jeho oblíbenou disciplínou, v táhlých kopcích ztrácí sílu – a motor přitom dostává nepříjemný dunivý zvuk.

A spotřeba? Hodně záleží na stylu jízdy: při ranní cestě do práce po okreskách a poté po Praze jsme naměřili dobrých 6,5 litru; na německých dálnicích už ale 8,6.

Motor byl ovšem ještě syrový, a my ho ani trochu nešetřili – dokázal, že opravdu pokoří papírovou maximální rychlost 165 km/hod.

Ještě při tachometrových 140 je v autě slušné ticho, samozřejmě v rámci třídy malých aut. Na druhou stranu, závodnické ambice spíše než základní tříválce uspokojí spíše další z mnoha nabízených motorů – od benzinové 1,6 až po oblíbené turbodiesely.

Výrazně příjemnější než dříve je řadicí páka s ergonomicky tvarovanou větší hlavicí: řazení je excelentně jemné, rychlosti tam "padají" lehce a čistě.

Je nová lepší než stará?

Při srovnávací jízdě s předchozí fabií (se slabším motorem 1,2 40 kW) se ukázalo, že konstruktéři nejvíce zapracovali na odhlučnění nového motoru, to je opravdu vynikající.

Při dálničních 140 kilometrech v hodině motor točí 4 500 otáček, ovšem mnohem více než on je slyšet aerodynamický hluk od zpětných zrcátek, která narozdíl od dřívějška nabobtala (což chválíme). Mnohem lépe se podařilo i odstranit vibrace motoru – u staré fabie se za bručivého zvuku na neutrál viditelně chvělo sedadlo, v nové o motoru ani nevíte.

Lepší jsou i sedadla, a to přední i zadní – na ta se také mnohem lépe nastupuje a přibyly cenné tři centimetry pro kolena. Prostor pro nohy je tak už lepší než u předchozí generace o třídu větší octavie.

Nová fabie přidala i místa pro řidičovy končetiny, které už tolik neutiskuje široká středová konzola, na opačné straně pak najde větší prostor pro odložení "spojkové" nohy. Příjemné je, že řidič sedí výše než dříve, některým testovacím řidičům však vadilo, že nevidí ani kousek "čumáku", jiným zase příliš nízké přední sklo, které znemožňuje pohled na zavěšené semafory.

Schránky bez víka: trapas

Výborný dojem jsme měli z interiéru, který je stejný jako v roomsteru. Povedené ovladače ventilace i krásně čitelné budíky přístrojů jsou i v základní výbavě, stejně jako různé odkládací prostory – vybrání na lahve ve dveřích, gumička na uchycení dokumentů či prohlubně na kelímky pod rádiem.

Velmi příjemná dvoubarevná kombinace interiéru, dvě schránky před spolujezdcem i dobře umístěné autorádio už jsou bohužel vyhrazeny pro vyšší výbavy. Zvlášť u schránek je trapné, že v základní verze nebudou mít ani víka – k takovému nemístnému šetření se nesnížil žádný z konkurentů.

Jemnou výtku jsme měli k dílenskému zpracování interiéru – na hrbolaté okresce se uvolnily plastové díly obložení bočního sloupku a velmi nepříjemně chrastily; ve staré fabii drželo vše jako přibité.

Snad to byla jen nedokonalost předsériové výroby... Musíme se zmínit také o zavazadlovém prostoru, který narostl o 40 litrů. To díky šikovnosti inženýrů ve Škodovce, protože co do rozměrů a praktické využitelnosti je dost podobný staré fabii – pouze se zvýšila hrana okna, po kterou se měří jeho objem a přibyla nepříliš využitelná vybrání do boků. Kočárek do něj ale stále nenaložíte.

Podvozek i řízení zůstaly stejné

Co se týče podvozku a jízdních vlastností, moc se toho oproti minulé generaci nezměnilo – hlavně zůstal stejný podvozek.

Vzhledem k tomu, že auto je o téměř pět centimetrů vyšší a o zanedbatelné čtyři milimetry užší, změnilo se i těžiště vozu. Nutno však říci, že se s tím konstruktéři vypořádali se ctí, auto stále dobře sedí na silnici, neznejistí ani v zatáčkách.

Trochu tvrdší odpružení je dobře nastavené na rozbité české cesty, zajišťuje dostatek pohodlí, když dokáže dobře odfiltrovat rázy od kol. Podvozek vyvedou z míry jen podélné nerovnosti.

Na dobrých jízdních vlastnostech má zásluhu i dost přesné řízení. Přestože i zde je použit elektrický posilovač, narozdíl od mnohých konkurentů (Opel Corsa, Fiat Punto) mají kola slušnou zpětnou vazbu.

Důstojný nástupce

Nová fabia má velmi slušně našlápnuto k tomu, aby se stala dalším prodejním bestsellerem škodovácké produkce. To nejdůležitější, přijatelná základní cena (byť za cenu kompromisů), už je stanoveno. CENY zde...

Kupci nové fabie určitě nebudou nespokojeni, nezažijí ale takový šok, jako když přesedli z felicie do fabie I., spíše si užijí jen další vylepšení prodejně úspěšného modelu. Nač také měnit koně, dokud vyhrává?

Plusy

+ Více místa pro nohy na zadních sedadlech, lepší posez (jsou výše) a lepší nastupování díky širokému otvoru dveří.
+ Vynikající přední sedadla s dobrou boční oporou.
+ Silnější základní motory 1.2 HTP, které výborně táhnou a jsou skvěle odhlučněny.
+ Skvělé řazení včetně nové hlavice řadicí páky.
+ Výrazné a čitelné budíky
+ Výborné uspořádání palubní desky.

Mínusy

– Auto je užší o 4 mm než stará fabia, vzadu jsou jen dvě plnohodnotná místa.
– Chybějící ochranné lišty na náraznících.
– V základní výbavě pouze otevřené schránky před spolujezdcem.
– Při výměně žárovky levého světla se bude muset vyndat baterie, je tam ještě méně místa než u staré fabie.
– Otvírání motoru bylo praktičtější u staré fabie pomocí táhla, tady se musí šmátrat pod kapotou, která bude špinavá.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...