Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seznamte se: nová malá škodovka na vlastní kůži

aktualizováno 
Ještě před zahájením prodeje jsme vyzkoušeli novou fabii. Mezi prvními v Česku jsme s ní strávili celý týden a prozkoumali ji ze všech stran. Nejmenší škodovka je hezčí, větší a malinko výkonnější. Dobrý dojem kazí jen drobné chybičky.

Entschuldigen, promiňte, to je nová fabia? Neměl byste dvě minutky čas, abychom si ji mohli prohlédnout? Jaká to je výbava? Ambiente? Sehr schön, velmi pěkná... Takový zájem vzbudila mladoboleslavská novinka i u německých policistů, když nás zastavili kvůli kontrole.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých vozů Škoda Fabia www.automodul.cz

A jestliže tak zaujala automobilisticky náročné Němce, v Česku byl zájem až skoro nepříjemný – na každé benzinové pumpě se u auta sešel kordon obdivovatelů i kritiků.

Na tak malé auto slušný výkon. Češi (a nejen oni) ovšem nejdostupnější Škodovku milují: jen loni si ji novou v Evropě koupilo 244 tisíc lidí, v Česku pak 33 tisíc – nemluvě o ojetinách, mezi nimiž je jasnou jedničkou. Novou fabii si první zájemci začnou od dealerů Škody odvážet příští pátek 30. března.

Skvělé pohodlí, dobrá jízda, slabší motor

K testu jsme si vybrali auto s druhým nejslabším motorem, tříválcové 1,2 o výkonu 51 kilowattů. Bohužel nebyla k dispozici základní výbava (Classic), která bude nejprodávanější, takže nás těšil dvoubarevný interiér (od verze Ambiente), hýčkala klimatizace i rádio s mp3 a ovládáním pod volantem. To důležité ale budou mít všechny fabie: čtyři airbagy, protiblokovací systém brzd ABS, posilovač řízení i opravdu povedená sedadla.

Jaké pocity máme z jízdy fabií po bezmála tisíci kilometrech najetých na hrbolatých českých okreskách i hladké německé dálnici? Výborné stran pohodlí uvnitř, odhlučnění auta a jeho ovladatelnosti; dobré u jízdních vlastností a nastavení podvozku a jen průměrné u motoru.

Ten sice skvěle táhne už od nízkých otáček, ale s plně obsazeným autem už má více práce. Po městě do "padesátky" je vynikající – fascinuje pružností, táhne skvěle odspodu, i z minimální rychlosti se "chytnete" na trojku.

Ovšem dálniční závody nejsou jeho oblíbenou disciplínou, v táhlých kopcích ztrácí sílu – a motor přitom dostává nepříjemný dunivý zvuk.

A spotřeba? Hodně záleží na stylu jízdy: při ranní cestě do práce po okreskách a poté po Praze jsme naměřili dobrých 6,5 litru; na německých dálnicích už ale 8,6.

Motor byl ovšem ještě syrový, a my ho ani trochu nešetřili – dokázal, že opravdu pokoří papírovou maximální rychlost 165 km/hod.

Ještě při tachometrových 140 je v autě slušné ticho, samozřejmě v rámci třídy malých aut. Na druhou stranu, závodnické ambice spíše než základní tříválce uspokojí spíše další z mnoha nabízených motorů – od benzinové 1,6 až po oblíbené turbodiesely.

Výrazně příjemnější než dříve je řadicí páka s ergonomicky tvarovanou větší hlavicí: řazení je excelentně jemné, rychlosti tam "padají" lehce a čistě.

Je nová lepší než stará?

Při srovnávací jízdě s předchozí fabií (se slabším motorem 1,2 40 kW) se ukázalo, že konstruktéři nejvíce zapracovali na odhlučnění nového motoru, to je opravdu vynikající.

Při dálničních 140 kilometrech v hodině motor točí 4 500 otáček, ovšem mnohem více než on je slyšet aerodynamický hluk od zpětných zrcátek, která narozdíl od dřívějška nabobtala (což chválíme). Mnohem lépe se podařilo i odstranit vibrace motoru – u staré fabie se za bručivého zvuku na neutrál viditelně chvělo sedadlo, v nové o motoru ani nevíte.

Lepší jsou i sedadla, a to přední i zadní – na ta se také mnohem lépe nastupuje a přibyly cenné tři centimetry pro kolena. Prostor pro nohy je tak už lepší než u předchozí generace o třídu větší octavie.

Nová fabie přidala i místa pro řidičovy končetiny, které už tolik neutiskuje široká středová konzola, na opačné straně pak najde větší prostor pro odložení "spojkové" nohy. Příjemné je, že řidič sedí výše než dříve, některým testovacím řidičům však vadilo, že nevidí ani kousek "čumáku", jiným zase příliš nízké přední sklo, které znemožňuje pohled na zavěšené semafory.

Schránky bez víka: trapas

Výborný dojem jsme měli z interiéru, který je stejný jako v roomsteru. Povedené ovladače ventilace i krásně čitelné budíky přístrojů jsou i v základní výbavě, stejně jako různé odkládací prostory – vybrání na lahve ve dveřích, gumička na uchycení dokumentů či prohlubně na kelímky pod rádiem.

Velmi příjemná dvoubarevná kombinace interiéru, dvě schránky před spolujezdcem i dobře umístěné autorádio už jsou bohužel vyhrazeny pro vyšší výbavy. Zvlášť u schránek je trapné, že v základní verze nebudou mít ani víka – k takovému nemístnému šetření se nesnížil žádný z konkurentů.

Jemnou výtku jsme měli k dílenskému zpracování interiéru – na hrbolaté okresce se uvolnily plastové díly obložení bočního sloupku a velmi nepříjemně chrastily; ve staré fabii drželo vše jako přibité.

Snad to byla jen nedokonalost předsériové výroby... Musíme se zmínit také o zavazadlovém prostoru, který narostl o 40 litrů. To díky šikovnosti inženýrů ve Škodovce, protože co do rozměrů a praktické využitelnosti je dost podobný staré fabii – pouze se zvýšila hrana okna, po kterou se měří jeho objem a přibyla nepříliš využitelná vybrání do boků. Kočárek do něj ale stále nenaložíte.

Podvozek i řízení zůstaly stejné

Co se týče podvozku a jízdních vlastností, moc se toho oproti minulé generaci nezměnilo – hlavně zůstal stejný podvozek.

Vzhledem k tomu, že auto je o téměř pět centimetrů vyšší a o zanedbatelné čtyři milimetry užší, změnilo se i těžiště vozu. Nutno však říci, že se s tím konstruktéři vypořádali se ctí, auto stále dobře sedí na silnici, neznejistí ani v zatáčkách.

Trochu tvrdší odpružení je dobře nastavené na rozbité české cesty, zajišťuje dostatek pohodlí, když dokáže dobře odfiltrovat rázy od kol. Podvozek vyvedou z míry jen podélné nerovnosti.

Na dobrých jízdních vlastnostech má zásluhu i dost přesné řízení. Přestože i zde je použit elektrický posilovač, narozdíl od mnohých konkurentů (Opel Corsa, Fiat Punto) mají kola slušnou zpětnou vazbu.

Důstojný nástupce

Nová fabia má velmi slušně našlápnuto k tomu, aby se stala dalším prodejním bestsellerem škodovácké produkce. To nejdůležitější, přijatelná základní cena (byť za cenu kompromisů), už je stanoveno. CENY zde...

Kupci nové fabie určitě nebudou nespokojeni, nezažijí ale takový šok, jako když přesedli z felicie do fabie I., spíše si užijí jen další vylepšení prodejně úspěšného modelu. Nač také měnit koně, dokud vyhrává?

Plusy

+ Více místa pro nohy na zadních sedadlech, lepší posez (jsou výše) a lepší nastupování díky širokému otvoru dveří.
+ Vynikající přední sedadla s dobrou boční oporou.
+ Silnější základní motory 1.2 HTP, které výborně táhnou a jsou skvěle odhlučněny.
+ Skvělé řazení včetně nové hlavice řadicí páky.
+ Výrazné a čitelné budíky
+ Výborné uspořádání palubní desky.

Mínusy

– Auto je užší o 4 mm než stará fabia, vzadu jsou jen dvě plnohodnotná místa.
– Chybějící ochranné lišty na náraznících.
– V základní výbavě pouze otevřené schránky před spolujezdcem.
– Při výměně žárovky levého světla se bude muset vyndat baterie, je tam ještě méně místa než u staré fabie.
– Otvírání motoru bylo praktičtější u staré fabie pomocí táhla, tady se musí šmátrat pod kapotou, která bude špinavá.

Autoři: ,


Nejčtenější

Nejdůležitější citroën se povedl. Nové Berlingo je rodinný ideál

Nový Citröen Berlingo

Berlingo je přesně ten typ auta, nad kterým můžete ohrnovat nos, ale neskonalou praktičnost mu upřít nemůžete. Požitek...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Nadýcháte po nealko pivu? Žádejte o odklad testu, radí slovenská policie

Ilustrační snímek

Řidiči nemusejí krátce po použití ústní vody či vypití jedné ze značek nealkoholického piva obstát v dechové zkoušce,...

Další z rubriky

Nevyměkl! Jeep Wrangler jsme protáhli bahnem i stezkami kamzíků

Jeep Wrangler

Ikony to mají opravdu těžké. Nesmí si dovolit zaváhání. Jak říká brankář Petr Čech, jakmile se dostanete na vrchol, váš...

Benziňák se spotřebou dieselu. Tři a půl tisíce kilometrů s hybridní toyotou

Toyota Auris Hybrid Touring Sports

Na dovolenkové štreky se nejvíc hodí turbodiesel, kvůli spotřebě. My na to šli jinak, vyrazili jsme na otočku do Itálie...

První jízda: nový Volkswagen Touareg má parádní interiér

Volkswagen Touareg

Touareg patří k nejdůležitějším modelům značky Volkswagen, dodnes se jich vyrobilo přes milion. Nyní přichází jeho nová...

Najdete na iDNES.cz