Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kříženec auta a čtyřkolky dojede i tam, kde teréňáky končí

  11:00aktualizováno  11:00
Když chcete jezdit autem v terénu, můžete si pořídit drahý off-road a po každém výletu řešit větší či menší opravy. Nebo sáhnout po vozítku na pomezí auta a motorkové čtyřkolky, které nabídne velkou porci zábavy za rozumné peníze.

Polaris RZR 900 XP | foto: Matěj Olivapro iDNES.cz

Takzvané side-by-side se charakterově nachází někde mezi auty a čtyřkolkami. Vypadají jako malé terénní bugginy: náhon na všechna čtyři kola, dvě jednoduché sedačky, volant a třeba i malá korbička. Stroje nemají klasické řazení, ale stejně jako čtyřkolky využívají variátor.

Jeden takový stroj jsme se vydali otestovat do Španělska na pozvání továrny Polaris. Ve výrobě side-by-side má velkou tradici a značka byla vždy průkopníkem této kategorie. Převodovka novinky jménem RZR 900 XP má dvě rychlosti dopředu pro běžnou jízdu, zpátečku, neutrál a parkovací polohu. Náhon na všechna čtyři kola se připíná elektronicky tlačítkem na palubní desce. Ta je velice strohá, kromě tlačítka pro světla a pohon 4x4 je zde otáčkoměr a displej ukazující základní údaje potřebné k jízdě.

Celý interiér lze díky jednoduchému a odolnému provedení umýt tlakovou myčkou, stejně jako sedačky. Popularitu těchto strojů dokazují prodeje v minulém roce, kdy počet prodaných side-by-side od Polarisu překročil počet prodaných čtyřkolek.

Polaris RZR 900 XP

Side-by-side nemusí sloužit jen k zábavě, dokáží zastat i velké množství práce. To ale není případ RZR XP. Polaris tento stroj představil s velkým očekáváním a měl k tomu důvod. Jde o ryze sportovní záležitost, která na trhu zatím nemá obdoby. Stroj dostal nový motor, nový podvozek a několik dalších novinek. Na první pohled jsou vidět LED světlomety – nejde pouze o potkávací světla, ale o plnohodnotnou náhradu žárovek o výkonu 60 W u potkávacích a 65 W u dálkových. Diody mají několik výhod, od nízké spotřeby, až po vysokou mechanickou odolnost.

O pohon se stará řadový dvouválec o výkonu 88 koní, což je doslova revoluce v dané třídě. Je totiž třeba říci, že motor má na starost pouze něco málo přes 500 kilogramů a poměr váhy a výkonu je zde mnohem příznivější než u jakéhokoli terénního vozu. Přepracovaná je převodovka i variátor, který má novou spojku a rychlejší reakci na přidání plynu. Na zadní kola se výkon přenáší prostřednictvím rozvodovky, obě kola se tedy točí stejně rychle. Vepředu je diferenciál s novými dvojitými ložisky na výstupu k poloosám.

Podvozek samotný je velice zajímavý. Zatímco vepředu jsou dvojitá A ramena podobná jako u osobních automobilů, vzadu najdeme systém kombinující dlouhá vlečná ramena a příčné vzpěry. O odpružení se starají tlumiče od věhlasné sportovní značky Fox. Zdvihy odpružení mají 330 mm. Zajímavostí je i odpružený volant, takže při skocích či přejezdech velkých nerovností nedostanete žádné rány do rukou.

První jízda

Celé testování se odehrávalo v offroadovém parku asi 60 kilometrů od Barcelony. Motor naskakuje bez protestů a z výfuku jde hodně sportovní chraplavý zvuk. Řadím H a pomalu se vydávám za průvodcem do kopců. Jako první čeká polygon s testem křížení náprav a několika ostrými zlomy na přejezdech. Podvozek díky velkým zdvihům snese opravdu hodně a trialové přejezdy nejsou problém. Trochu je ale komplikuje motor, který nemá optimum točivého momentu a je mu lépe ve vysokých otáčkách.

Ty  našel hned v další části trati, na okruhu, kde rychlost vyšplhala až na maximum s hodnotou 115 km/hod. Okruh jsem projel s pohonem 4x4 i s dvoukolkou. Při zapojení náhonu na všechna čtyři kola je řízení velice přesné a i v zatáčce si nechá RZR hodně líbit. Při jízdě s pohonem zadních kol je jízda o dost divočejší, ale díky perfektnímu podvozku si může řidič dovolit táhlé drifty i na hodně rozbitém povrchu. Dobré trakci svědčí i nové obutí od renomované značky ITP.

Z rychlého okruhu vyrážíme opět do kopců po rozbitých a hodně kamenitých cestách. Počáteční ostych už je pryč a jede se v celkem ostrém tempu. Teď už se stálým náhonem 4x4 je jízda bezproblémová a pokud to nepřeženete s plynem při výjezdu ze zatáčky, je řízení přesné a bezchybné. Na trati bylo i několik horizontů, které poslaly polaris do skoků. Ty podvozek zvládá naprosto bez problémů.

A když to někde přeženete s rychlostí, podrží vás brzdy s velice dobrým dávkováním a slušnou účinností. Ty mají navíc odolné opletené hadice. Při testovací jízdě dostal polaris opravdu hodně ran a nezřídka byly slyšet nárazy velkých kamenů do ráfků kol a podvozku. Stroj snesl vše bez úhony.

První test nebyl dlouhý, ale o to intenzivnější. Jedná se o opravdu hodně sportovní stroj, který by měl mít díky novým řádům FIA možnost startovat v příštím roce v automobilových soutěžích v kategorii T12.

Cena okolo půl milionu není nízká, tedy oproti čtyřkolce. Naopak proti autu, které v terénu zvládne z poloviny to, co tento polaris, je nepatrná. Záleží tedy na úhlu pohledu. Za své peníze dostanete špičkový stroj bez kompromisů, který bude u nás homologovaný pro silniční provoz. K dispozici je navíc bohaté příslušenství, od střechy, až po audiosystém.

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Prague Harley Days 2017
VIDEO: Harleyáři obsadili Prahu

Centrem Prahy dnes projela kolona motocyklů značky Harley-Davidson. Jejich majitelé se do metropole sjeli na akce Prague Harley Days, která se letos koná...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.