Polaris RZR 900 XP

Polaris RZR 900 XP | foto: Matěj Olivapro iDNES.cz

Kříženec auta a čtyřkolky dojede i tam, kde teréňáky končí

  • 28
Když chcete jezdit autem v terénu, můžete si pořídit drahý off-road a po každém výletu řešit větší či menší opravy. Nebo sáhnout po vozítku na pomezí auta a motorkové čtyřkolky, které nabídne velkou porci zábavy za rozumné peníze.

Takzvané side-by-side se charakterově nachází někde mezi auty a čtyřkolkami. Vypadají jako malé terénní bugginy: náhon na všechna čtyři kola, dvě jednoduché sedačky, volant a třeba i malá korbička. Stroje nemají klasické řazení, ale stejně jako čtyřkolky využívají variátor.

Jeden takový stroj jsme se vydali otestovat do Španělska na pozvání továrny Polaris. Ve výrobě side-by-side má velkou tradici a značka byla vždy průkopníkem této kategorie. Převodovka novinky jménem RZR 900 XP má dvě rychlosti dopředu pro běžnou jízdu, zpátečku, neutrál a parkovací polohu. Náhon na všechna čtyři kola se připíná elektronicky tlačítkem na palubní desce. Ta je velice strohá, kromě tlačítka pro světla a pohon 4x4 je zde otáčkoměr a displej ukazující základní údaje potřebné k jízdě.

Celý interiér lze díky jednoduchému a odolnému provedení umýt tlakovou myčkou, stejně jako sedačky. Popularitu těchto strojů dokazují prodeje v minulém roce, kdy počet prodaných side-by-side od Polarisu překročil počet prodaných čtyřkolek.

Polaris RZR 900 XP

Side-by-side nemusí sloužit jen k zábavě, dokáží zastat i velké množství práce. To ale není případ RZR XP. Polaris tento stroj představil s velkým očekáváním a měl k tomu důvod. Jde o ryze sportovní záležitost, která na trhu zatím nemá obdoby. Stroj dostal nový motor, nový podvozek a několik dalších novinek. Na první pohled jsou vidět LED světlomety – nejde pouze o potkávací světla, ale o plnohodnotnou náhradu žárovek o výkonu 60 W u potkávacích a 65 W u dálkových. Diody mají několik výhod, od nízké spotřeby, až po vysokou mechanickou odolnost.

O pohon se stará řadový dvouválec o výkonu 88 koní, což je doslova revoluce v dané třídě. Je totiž třeba říci, že motor má na starost pouze něco málo přes 500 kilogramů a poměr váhy a výkonu je zde mnohem příznivější než u jakéhokoli terénního vozu. Přepracovaná je převodovka i variátor, který má novou spojku a rychlejší reakci na přidání plynu. Na zadní kola se výkon přenáší prostřednictvím rozvodovky, obě kola se tedy točí stejně rychle. Vepředu je diferenciál s novými dvojitými ložisky na výstupu k poloosám.

Polaris RZR 900 XP
Polaris RZR 900 XP

Podvozek samotný je velice zajímavý. Zatímco vepředu jsou dvojitá A ramena podobná jako u osobních automobilů, vzadu najdeme systém kombinující dlouhá vlečná ramena a příčné vzpěry. O odpružení se starají tlumiče od věhlasné sportovní značky Fox. Zdvihy odpružení mají 330 mm. Zajímavostí je i odpružený volant, takže při skocích či přejezdech velkých nerovností nedostanete žádné rány do rukou.

První jízda

Celé testování se odehrávalo v offroadovém parku asi 60 kilometrů od Barcelony. Motor naskakuje bez protestů a z výfuku jde hodně sportovní chraplavý zvuk. Řadím H a pomalu se vydávám za průvodcem do kopců. Jako první čeká polygon s testem křížení náprav a několika ostrými zlomy na přejezdech. Podvozek díky velkým zdvihům snese opravdu hodně a trialové přejezdy nejsou problém. Trochu je ale komplikuje motor, který nemá optimum točivého momentu a je mu lépe ve vysokých otáčkách.

Ty  našel hned v další části trati, na okruhu, kde rychlost vyšplhala až na maximum s hodnotou 115 km/hod. Okruh jsem projel s pohonem 4x4 i s dvoukolkou. Při zapojení náhonu na všechna čtyři kola je řízení velice přesné a i v zatáčce si nechá RZR hodně líbit. Při jízdě s pohonem zadních kol je jízda o dost divočejší, ale díky perfektnímu podvozku si může řidič dovolit táhlé drifty i na hodně rozbitém povrchu. Dobré trakci svědčí i nové obutí od renomované značky ITP.

Z rychlého okruhu vyrážíme opět do kopců po rozbitých a hodně kamenitých cestách. Počáteční ostych už je pryč a jede se v celkem ostrém tempu. Teď už se stálým náhonem 4x4 je jízda bezproblémová a pokud to nepřeženete s plynem při výjezdu ze zatáčky, je řízení přesné a bezchybné. Na trati bylo i několik horizontů, které poslaly polaris do skoků. Ty podvozek zvládá naprosto bez problémů.

Polaris RZR 900 XP
Polaris RZR 900 XP

A když to někde přeženete s rychlostí, podrží vás brzdy s velice dobrým dávkováním a slušnou účinností. Ty mají navíc odolné opletené hadice. Při testovací jízdě dostal polaris opravdu hodně ran a nezřídka byly slyšet nárazy velkých kamenů do ráfků kol a podvozku. Stroj snesl vše bez úhony.

První test nebyl dlouhý, ale o to intenzivnější. Jedná se o opravdu hodně sportovní stroj, který by měl mít díky novým řádům FIA možnost startovat v příštím roce v automobilových soutěžích v kategorii T12.

Cena okolo půl milionu není nízká, tedy oproti čtyřkolce. Naopak proti autu, které v terénu zvládne z poloviny to, co tento polaris, je nepatrná. Záleží tedy na úhlu pohledu. Za své peníze dostanete špičkový stroj bez kompromisů, který bude u nás homologovaný pro silniční provoz. K dispozici je navíc bohaté příslušenství, od střechy, až po audiosystém.