Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silničáři nejsou odtahovka, pomoc zapadlým autům mají zakázanou

aktualizováno 
Cesty zasypané sněhem a nezodpovědní řidiči komplikují práci silničářům. Auta bez sněhových řetězů často zapadnou a blokují dopravu. Přestože silničáři mají pomoc s vyproštěním vozu zakázanou, v nouzi pomáhají. Ale dobrá vůle se jim často vymstí. Mimo zdržení jdou totiž případné škody na jejich triko.

Spoléhat na pomoc řidičů v oranžových sypačích není moudré, silničáři mají vyprošťování aut zakázáno. Ilustrační foto | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Typická situace minulých dnů: na úzkých silnicích v horských oblastech leží nánosy sněhu a silničáři bojující s trvajícími přívaly další sněhové nadílky. Do toho auto nebo kamion bez sněhových řetězů zapadlý na kraji silnice, v horším případě blokující cestu. Silničáři řeší morální dilema: pomoci v nouzi a riskovat případnou škodu na firemním či vyprošťovaném voze či velkou ztrátu času, nebo za nadávek řidiče v příkopu odjet a hledět si své práce?

Pokud vám silničáři v podobné situaci nepomohou, nemůžete se divit. Vyprošťování vozů mají výslovně zakázáno. „Vozidla, kterými disponuje Správa silnic Moravskoslezského kraje, nejsou určena k odtahu nebo vyprošťování uvízlých aut. Řidiči sypačů jsou o tom poučeni a jsou si v těchto případech vědomi své odpovědnosti za možné škody vzniklé na majetku vlastním i třetích osob,“ uvedl pro iDNES.cz technicko-provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.

Na Bruntálsku totiž mají s pomocí nepříjemné zkušenosti: „Stalo se už, že sypači prasklo lano, rozbilo sklo a šofér pak platil 25 tisíc korun,“ vysvětlil dispečer bruntálských silničářů.

A podobné případy řeší i v Libereckém kraji, kde není těžké najít úzkou horskou cestu. „Je to iniciativa jednotlivých řidičů, ale dělat to nemají. Kdyby došlo k poškození vytahovaného vozidla, například na podvozku, může být škoda vymáhána po silničáři, který ochotně pomohl,“ upozornil hlavní dispečer zimní údržby Krajské správy silnic Libereckého kraje Pavel Pospíšil.

Dodal, že každý řidič má v Libereckém kraji na starosti zhruba šedesátikilometrový okruh, který musí udržovat v průjezdném stavu. „Pokud se zdrží například se dvěma auty v nouzi, nestíhá obsloužit zbytek svého rajonu,“ dodal Pospíšil.

Většina aut nemá tažné zařízení

Pokud uvázne osobní nebo nákladní auto tak nešťastně, že vytvoří překážku v provozu a brání průjezdu ostatních aut i silničářů, snaží se řidiči sypačů zasáhnout.

„Věc řeší náš dispečer zimní údržby s dopravní policií tak, aby co nejdříve došlo k usměrnění provozu na dotčené komunikaci a k případným dalším opatřením ze strany Integrovaného záchranného systému,“ dodal Novák s tím, že řidiči sypačů mohou nešťastníkovi alespoň půjčit vhodné nářadí nebo podsypat hnací kola solí či kamennou drtí.

Liberečtí silničáři se do vyproštění auta, které je překážkou v provozu, i přes riziko často pouštějí sami. „Zde na silnici třetí třídy v Jizerských horách se taková situace přihodí lehce. Pokud auto nelze objet nebo pokud v něm například sedí žena s dětmi, naši řidiči se snaží pomoci. Většinou však stejně není jak je odtáhnout či vyprostit, protože uvízlým autům chybí závěsné zařízení,“ připouští hlavní dispečer liberecké zimní údržby.

V takových situacích pomáhají alespoň posypovým materiálem. „Nebo poskytnou kontakt na místního traktoristu, který může auto nejrychleji vyprostit. Obecným pravidlem pro zaměstnance ale je pokud možno se zapadlým autům vyhnout a odtahovku nenahrazovat,“ dodal Pospíšil.

Stejně jako ostatní dispečeři potvrdil, že varování silničářů o situaci na cestách nebo připomínání povinnosti nazout řetězy padají často do vzduchoprázdna a že čeští řidiči situaci zkrátka podceňují. Spoléhat na pomoc je však naivní, silničáři jim ji nabídnout nemusí.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

OBRAZEM: Designérský kousek na kolech. Karavan, který lze jen závidět

Vizualizace designového karavanu Romotow od novozélandského studia W2.

Zapomeňte na klasické hranaté karavany bez nápadu. Romotow je přívěs v unikátním designu. Stačí zmáčknout jediné...

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Výročí Dieselgate: soudy, miliardové pokuty a rostoucí síla Volkswagenu

Právě motory TDI způsobily Volkswagenu dalekosáhlé problémy.

Přesně před třemi lety vyšla ve světových agenturách nenápadná zpráva o potížích koncernu Volkswagen v USA kvůli měření...

Škoda Superb 2.0 TDI 2016 ·
Škoda Superb 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 76 590 km, diesel
680 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz