Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silničáři nejsou odtahovka, pomoc zapadlým autům mají zakázanou

aktualizováno 
Cesty zasypané sněhem a nezodpovědní řidiči komplikují práci silničářům. Auta bez sněhových řetězů často zapadnou a blokují dopravu. Přestože silničáři mají pomoc s vyproštěním vozu zakázanou, v nouzi pomáhají. Ale dobrá vůle se jim často vymstí. Mimo zdržení jdou totiž případné škody na jejich triko.

Spoléhat na pomoc řidičů v oranžových sypačích není moudré, silničáři mají vyprošťování aut zakázáno. Ilustrační foto | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Typická situace minulých dnů: na úzkých silnicích v horských oblastech leží nánosy sněhu a silničáři bojující s trvajícími přívaly další sněhové nadílky. Do toho auto nebo kamion bez sněhových řetězů zapadlý na kraji silnice, v horším případě blokující cestu. Silničáři řeší morální dilema: pomoci v nouzi a riskovat případnou škodu na firemním či vyprošťovaném voze či velkou ztrátu času, nebo za nadávek řidiče v příkopu odjet a hledět si své práce?

Pokud vám silničáři v podobné situaci nepomohou, nemůžete se divit. Vyprošťování vozů mají výslovně zakázáno. „Vozidla, kterými disponuje Správa silnic Moravskoslezského kraje, nejsou určena k odtahu nebo vyprošťování uvízlých aut. Řidiči sypačů jsou o tom poučeni a jsou si v těchto případech vědomi své odpovědnosti za možné škody vzniklé na majetku vlastním i třetích osob,“ uvedl pro iDNES.cz technicko-provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.

Na Bruntálsku totiž mají s pomocí nepříjemné zkušenosti: „Stalo se už, že sypači prasklo lano, rozbilo sklo a šofér pak platil 25 tisíc korun,“ vysvětlil dispečer bruntálských silničářů.

A podobné případy řeší i v Libereckém kraji, kde není těžké najít úzkou horskou cestu. „Je to iniciativa jednotlivých řidičů, ale dělat to nemají. Kdyby došlo k poškození vytahovaného vozidla, například na podvozku, může být škoda vymáhána po silničáři, který ochotně pomohl,“ upozornil hlavní dispečer zimní údržby Krajské správy silnic Libereckého kraje Pavel Pospíšil.

Dodal, že každý řidič má v Libereckém kraji na starosti zhruba šedesátikilometrový okruh, který musí udržovat v průjezdném stavu. „Pokud se zdrží například se dvěma auty v nouzi, nestíhá obsloužit zbytek svého rajonu,“ dodal Pospíšil.

Většina aut nemá tažné zařízení

Pokud uvázne osobní nebo nákladní auto tak nešťastně, že vytvoří překážku v provozu a brání průjezdu ostatních aut i silničářů, snaží se řidiči sypačů zasáhnout.

„Věc řeší náš dispečer zimní údržby s dopravní policií tak, aby co nejdříve došlo k usměrnění provozu na dotčené komunikaci a k případným dalším opatřením ze strany Integrovaného záchranného systému,“ dodal Novák s tím, že řidiči sypačů mohou nešťastníkovi alespoň půjčit vhodné nářadí nebo podsypat hnací kola solí či kamennou drtí.

Liberečtí silničáři se do vyproštění auta, které je překážkou v provozu, i přes riziko často pouštějí sami. „Zde na silnici třetí třídy v Jizerských horách se taková situace přihodí lehce. Pokud auto nelze objet nebo pokud v něm například sedí žena s dětmi, naši řidiči se snaží pomoci. Většinou však stejně není jak je odtáhnout či vyprostit, protože uvízlým autům chybí závěsné zařízení,“ připouští hlavní dispečer liberecké zimní údržby.

V takových situacích pomáhají alespoň posypovým materiálem. „Nebo poskytnou kontakt na místního traktoristu, který může auto nejrychleji vyprostit. Obecným pravidlem pro zaměstnance ale je pokud možno se zapadlým autům vyhnout a odtahovku nenahrazovat,“ dodal Pospíšil.

Stejně jako ostatní dispečeři potvrdil, že varování silničářů o situaci na cestách nebo připomínání povinnosti nazout řetězy padají často do vzduchoprázdna a že čeští řidiči situaci zkrátka podceňují. Spoléhat na pomoc je však naivní, silničáři jim ji nabídnout nemusí.




Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet...

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Najdete na iDNES.cz