Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: MF DNES

Silnice bez čar jsou nebezpečné. Jsme horší než rozvojové země, říká expert

  • 266
Je hustá mlha, světla auta ji sotva prosvítí a řidič má co dělat, aby nesjel z krajnice nebo nevjel do protisměru. To je situace, která se může stát na mnoha úsecích silnic nižších tříd. Bílé vodicí pruhy nejsou vidět, Středočeský kraj totiž šetří a neobnovuje je.

Chybějící bílé čáry na silnicích jsou nebezpečné především v zimním období, kdy jsou mlhy a brzy se stmívá. Jejich obnova by Středočeský kraj stála statisíce korun.

"V minulosti se čáry natřely bíle, ale od té doby už ne. Nedávno jsem jel kolem zámku v Lánech v mlze a vůbec nebylo vidět na cestu. Je to hazardování a dostává to řidiče do hrůzných situací," líčí Jindřich Kašpar z Kladenska. Podle něj by stačilo obnovit značení, které je na krajnicích. "Divím se, že alespoň kvůli tomu, že občas prezident přijede do Lán, se tomu nevěnuje větší pozornost," říká.

Kraj opravuje díry, na pruhy nezbývají peníze

"Pruhy se vždy neobnovují," přiznal náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Robin Povšík. Podle něj nemá kraj tolik peněz, aby na silnicích, kde není tak hustý provoz, znovu vyznačoval vodorovné značení. Prioritou je oprava výtluků po zimě.

"Nesmí se zapomenout na to, že jde o tisíce kilometrů. Každoročně opravujeme po zimě krajnice. To bychom museli značení obnovovat každé dva roky, a to není levné," poznamenal Povšík. Pro představu – zhruba metr bílého pruhu, který je široký 25 centimetrů, stojí 26 korun.

"Chápu, že je lepší, když vodicí linky jsou, ale důležitější je spravit díry," tvrdí i Jiří Procházka ze Správy a údržby silnic Kutná Hora.

Dopravní expert: Důležitější je značení než oprava děr

Ale podle dopravního experta Jiřího Landy ze společnosti CityPlan je to naopak. "Vodicí čáry jsou klíčové. V tomto zaostáváme nejen za Evropou, ale i za lepšími rozvojovými zeměmi. Dělicí čára zvyšuje bezpečnost, zvlášť při snížené viditelnosti," upozornil Landa.

Uznává, že je v rozpočtu kraje málo peněz, ale vodorovné značení by se podle něj nemělo podceňovat. "Už za hejtmana Petra Bendla jsme dělali bezpečnostní studii pro střední Čechy, ale bohužel za nynějšího vedení se toho moc nezměnilo. Důležitější je pro ně oprava děr," podotkl Landa.

Podle něj se kvalita silnic i jejich značení liší okres od okresu. Záleží na vedení správy a údržby silnic daného regionu, na co se zaměří. "Střední Čechy jsou navíc specifické, protože silnice druhých a třetích tříd jsou leckde v hustotě dopravy na úrovni silnic prvních tříd. Tím se ničí nejen povrch silnic, ale i bílé čáry," míní Landa.

Postranní čáry jsou zbytečné, když napadne sníh

"V první řadě musíme zajistit sjízdnost silnic. Řidiči určitě více vítají, když se spraví, než když se natře čarami. Zaměřujeme se ale na svislé i vodorovné značení na problémových místech," řekl Povšík.

Podle Josefa Kocourka z Dopravní fakulty ČVUT není snadné říci, zda se mají přednostně spravovat díry či "malovat" bílé linie. "Vodorovné značení je určitě důležité, ale obnovovat ho na silnici plné výtluků by bylo vyhazování peněz. Má se najít kompromis," míní Kocourek s tím, že by bylo lepší na silnicích vyznačovat bílé linky uprostřed. "Pro řidiče je důležité prostřední značení, hlavně když napadne sníh," dodal Kocourek.

Vodorovné dopravní značení na silnici

Druh čáry

šířka/cena za metr
Bílá barva 25 cm/26 Kč
Plast 25 cm/70 Kč
Struktura (se zvukovou výstrahou, dělá se většinou jen na dálnicích) 25 cm/110 Kč
Postranní vodicí čáry bez dělicí čáry se dělají na silnici široké do 6 metrů (jsou to většinou silnice III. třídy, od 6 do 7 metrů spadají silnice II. třídy).
Dělicí čára se dělá na silnicích širších než 7 metrů.
Ve Středočeském kraji je 2 368 km silnic II. tříd a 6 251 km silnic III. tříd.