Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silnice kloužou. Zkuste rychlokurz jízdy na ledu

  12:30aktualizováno  12:30
Silnice v Česku pokryla ledovka, auta se kloužou a bourají. Když už musíte vyjet, odvažte se na ukouzanou silnici jen na zimních pneumatikách. Když dostanete smyk, uberte plyn, na brzdění je už v tu chvíli pozdě.

Minimálně jedno havarované auto stojí na každém důležitém tahu Prahou. "Některá jsou na střeše, na Barrandově se převrátili hasiči. Na Žižkově dokonce boural sypač," hlásí hlavní město. Podobná situace hrozí na celém území republiky. Ledovka hrozí do středy - čtěte ZDE

Předpověď počasí Aktuální předpověď počasí:
pocasi.idnes.cz
Předpověď počasí

Když se dostanete do krizové situace, je důležité nezmatkovat, vyvarovat se unáhlených reakcí, trhavých pohybů volantem. Na většinu problémových situací misí řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit.

Jak na smyk

Průjezd zatáčkou by měl tedy vypadat takto: brzdím před ní, v zatáčce už ne. Velmi důležité je situaci předvídat. Na nájezdu do zatáček je bezpečnější menší rychlost, plyn můžeme přidat na výjezdu ze zatáčky.

Nedotáčivý smyk hrozí především u aut s pohonem předních kol, který u moderních aut převažuje. Jeho hlavním důvodem je nesprávně odhadnutá nájezdová rychlost do zatáčky s kluzkým povrchem – při najetí do zatáčky větší rychlostí se dostanou do smyku přední kola, tím se stává vozidlo neřiditelným a pokračuje po tečně ven z oblouku.

Řešením je prudce nebrzdit, vyšlápnout spojkový pedál, pevně držet volant ve směru jízdy a čekat, až se kola "chytí" původní stopy.

Přetáčivý smyk hrozí především u vozů s pohonem zadních kol (mercedes, BMW) nebo s motorem vzadu (Škoda 120, porsche). Smyk může být způsoben například rozdílnými povrchy pod koly nebo přílišným přidáním plynu na výjezdu ze zatáčky. Auto se při přetáčivém smyku stáčí dovnitř zatáčky, začíná rotovat kolem "čumáku".

Důležité je podchytit počáteční stadium smyku a začít včas reagovat. Při vynášení zadní části vozu lze situaci zvládnout korekcí volantem – ihned natáčet kola proti vybočení zádě neboli "kontra" (točíme volantem ve směru přetáčející se zadní části vozu), případně ubrat plyn. Volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Stabilizaci můžeme zlepšit mírným přidáním plynu.

Dopravní servis Dopravní servis:
doprava.idnes.cz
Dopravní servis

Jízda do kopce

V případě, že silnice klouže, je při jízdě do kopce důležité udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. S plynem je třeba zacházet velmi citlivě.

Jakékoliv jeho razantnější sešlápnutí způsobí protočení kol a zastavení. Ideálním řešením je zařadit raději nižší – druhý či první – rychlostní stupeň již pod kopcem, při stoupání udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat. Na uklouzané silnici už se také nemusíte rozjet.

Jízda z kopce

Už ve chvíli, kdy začne vozovka klesat, je třeba myslet na to, že budete muset zastavit. Nutné je udržet co nejpomalejší pohyb vozu a najít si co nejlepší stopu (hlubší sníh, posypaný a neuklouzaný okraj). Důležité je velmi mírně přibrzďovat a pomalu podřazovat, klidně i první rychlostní stupeň. Neustále také sledujte místa kolem silnice, kam by bylo možné v případě nutnosti s autem doklouzat.

poslední záchrana

Když vůz dostane HODINY, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je však nutné mít sešlápnutou spojku.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Další z rubriky

Počty nehod v ČR rostou, po zastaralých silnicích jezdí stále víc aut

Ilustrační snímek

Počty dopravních nehod v České republice rostou. Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by ale měly...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Najdete na iDNES.cz