Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silnice pro všechny a bez značek

aktualizováno 
Jednou z cest, jak snížit počty nehod, zranění a úmrtí na přeplněných evropských silnicích, může být projekt, který nese název Shared Space.

Ilustrační foto

Pohrává si s myšlenou, že by ze silnic mohly zmizet všechny dopravní značky. Ale řidiči se zároveň musí připravit na to, že vozovka patří všem – autům, chodcům, cyklistům a jiným sportovcům.

Když se auto propracovalo před desítkami let v běžnou součást života měst, dostalo silnici vyhrazenou často jen pro sebe. Postupem času se ale ukázalo, že řidiči vůbec nepočítají s tím, že by se vedle aut mělo na vozovkách vyskytovat něco jiného, třeba chodec nebo cyklista. A proto dochází k nehodám.

Ve městech však nelze úplně chodce, cyklisty, hrající si děti nebo bruslaře ze silnic vytlačit. Z tohoto důvodu několik evropských měst zkouší silnici jako místo společného soužití všech účastníků provozu. A bez dopravních značek, chodníků a semaforů.

Vycházet si na silnicích vzájemně vstříc, dorozumívat se očním kontaktem a být maximálně ohleduplní zkoušejí obyvatelé několika městeček v Nizozemsku, Belgii, Německu a Anglii.

Projekt podporuje Evropská unie, nápad pochází od Holanďana Hanse Mondermana. Podle jeho slov nemá město připomínat závodní dráhu, ale právě a pouze město přívětivé pro lidský život.

Pro německý magazín Stern Hans Monderman přirovnal město ke kempu.

"Když přijedete do kempu, také jím projíždíte pomalu. S lidmi navazujete při jízdě oční kontakt, všichni patříte na jedno místo."

A město je podle Hanse Mondermana jedním velkým kempem. Tak proč by se lidé nemohli domluvit podobným způsobem v městském provozu?

Projekt Shared Space zkoušejí menší evropská města, například nizozemským Drachtenem projede po jedné z hlavních křižovatek každý den 22 tisíc aut. Poté, co na této křižovatce systém bez značek a společného sdílení cest zavedli, zrychlila se na ní doprava.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.