náhledy
Na horské dráze platíme za zábavný adrenalin. Tady je výběr z šílených tras, kde je mrazení v zádech zadarmo. Místní by ho jistě rádi vyměnili za nudu českých silnic.
Autor: Shutterstock
TROLLSTIGEN (Norsko): Pětapadesát kilometrů dlouhá „Silnice trollů“, dokončená v roce 1936, spojuje městečka Andalsnes a Valldal. V jednom místě tu projedete jedenáct ostrých zatáček, jinde má vozovka při šplhání na nejvyšší bod (Stigrora) sklon až 9 procent. Silnice je sjízdná jen od května do října, po zbytek roku ji blokuje sníh. Dívejte se kolem – podle místní pověsti jsou skály podél cesty zkamenělí trollové, kteří po západu slunce ožívají.
Autor: Shutterstock
KDYŽ TO NEVYJDE (Peru): Letos při zřícení autobusu ze srázu zemřelo v Peru 48 lidí. Vzrušující jízda horami někdy končí v nebi – doslova. Třeba v Nepálu podle statistik nabourá autobus více než stokrát častěji než v Japonsku. Ještě se na treku pod Everest bojíte lavin, horské nemoci a malárie?
Autor: Profimedia.cz
EL CAMINO DE LA MUERTE (Bolívie): Na 69 kilometrů dlouhé nezpevněné cestě mezi La Pazem a Coroicem v bolivijské oblasti Yungas každoročně zahynulo 200 – 300 lidí. Pokud se na ní totiž nějaké vozidlo neudrželo, čekal pasažéry „pád na jistotu“ do stovky metrů hluboké rokle.
Autor: Profimedia.cz
EL CAMINO DE LA MUERTE (Bolívie): Divíte se, že se v 90. letech trase přezdívalo nejnebezpečnější silnice světa? Dnes už to neplatí, protože v roce 2006 nedaleko vznikla nová, bezpečnější trasa. Yungaská silnice ale přitahuje adrenalinové cyklisty.
Autor: Shutterstock
TRANSALPINA (Rumunsko). Stačí pár hodin jízdy z Česka a před vaším volantem se začne kroutit Transalpina – silnice spojující rumunskou vesnici Ciocadia s městem Sebeš. Trasa dlouhá 148 kilometrů z roku 1935, modernizovaná v roce 2007, se probíjí pohořím Paring.
Autor: Shutterstock
TRANSFAGARAŠ (Rumunsko): I Transfagarašskou silnici najdete v Rumunsku. Po roce 1971 ji tehdejší komunistický diktátor Ceaušescu nechal vystavět mezi městy Sibiu a Pitesti. Význam trasy napříč pohořím Fagaraš byl strategický – Rumuni se báli sovětské invaze.
Autor: Shutterstock
D915 (Turecko): Nedaleko Trabzonu v severovýchodním Turecku můžete zažít adrenalin na 106 kilometrů dlouhé trase z Ofu do Bayurtu, známé i pod kódovým označením D915. Připravte se na 29 ostrých serpentin a děsivě krásné výhledy do rokle, kterou se stovky metrů pod vámi plazí řeka Coruh.
Autor: Profimedia.cz
D915 (Turecko): Většina silnice je v dezolátním stavu, chybějí patníky. Pokud tedy ztratíte kontrolu nad vozidlem, nemáte se o co zastavit. „S pedálem na podlaze tudy jezdí buď sebevrazi, nebo šílenci, případně sebevražední šílenci,“ dočtete se v průvodcích.
Autor: Profimedia.cz
LARUNG GAR ROAD (Čína): V náboženském centru v čínském Sečuanu žilo až donedávna více než 40 tisíc mnichů. Larung Gar je cizincům bez zvláštního povolení uzavřen a jeho nepřístupnost zvyšuje i velmi riskantní doprava. Z nejbližšího města je to sem 40 kilometrů a úzká silnice je po většinu trasy vystřílena ve skále. Autobusy pamatují velkého kormidelníka Maa a i kvůli jejich špatnému technickému stavu tu dochází k řadě hromadných nehod.
Autor: Shutterstock
MANALI–LEH HIGHWAY (Indie): Severoindická „dálnice“ se prodírá přes hřebeny Himálaje do centra Ladakhu, oblasti zvané Malý Tibet. Indická armáda ji v roce 1989 dostavěla z čistě strategických důvodů – pro dopravu bojové techniky na horkou hranici s Pákistánem. V nejvyšším bodě silnice překračuje sedlo Tanglang (5 328 m n. m.), takže tu v autobusu můžete dostat výškovou nemoc. 490 kilometrů dlouhá trasa zabere dva dny jízdy.
Autor: Shutterstock
KKH (Pákistán a Čína): Třináct set kilometrů dlouhá strategická silnice spojuje Pákistán a západní Čínu přes čtyři nejvyšší pohoří planety. První náklaďáky tudy projely v roce 1978. Od té doby bývá KKH označována za nejkrásnější a nejromantičtější projížďku na planetě. A taky jednu z nejnebezpečnějších – už jen při její stavbě zahynulo přes 800 dělníků.
Autor: Shutterstock
KKH (Pákistán a Čína): Dnes tu kromě častých nehod a závalů zvyšuje riziko průjezdu i náboženské napětí mezi sunnitskými a šíitskými muslimy. Od podzimu do jara je navíc KKH pod sněhem.
Autor: Shutterstock
Nejnebezpečnější silnicí v Česku je dlouhodobě úsek silnice I/11 mezi Žamberkem a Jablonným nad Orlicí a dále k Červené Vodě. Vyplývá to z rizikové mapy, kterou vytvořilo sdružení EuroRAP. Ta přepočítává závažné dopravní nehody na množství projíždějících vozidel.
Autor: František Vlček, MAFRA