Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silnice už nebudou plné, auta budou létat

aktualizováno 
Auta, která potřebují silnici pouze ke startu a pak už se jen nesou vzduchem, slibuje už pár let několik společností. Po velkých prohlášeních se po jejich smělých plánech většinou zapráší. Zde jsou tři pravděpodobně nejslibnější projekty letadloauta. První prototypy už létají, obletět zácpu by mělo být možné už za dva roky.

X-Hawk | foto: Urban Aeronautics

Taky závidíte Fantomasovi jeho auto, které když skončí cesta, jednoduše roztáhne křídla a zbytek odletí? V roce 2010 už to nebude jen filmová fikce bezvlasého filmového hrdiny.

Každý rok slibuje několik firem, že už v následujícím roce budou jejich auta opravdu létat a že s nimi vyrazí do prodeje. Už se dokonce vybírají zálohy.

X-Hawk pro záchranáře
Projekt neúnavného vynálezce Rafi Yoeliho jménem X-Hawk se po letech slibů zdá se chýlí ke konci. První, zatím velmi nedokonalý prototyp jeho společnosti Urban Aeronautics se prý už vznesl. 

Předloni letoadloauto prošlo testy v aerodynamickém tunelu arizonské univerzity. Nyní staví tato izraelská firma další prototyp a příští rok chce vzlétnout k testovacím kilometrům.

X-Hawk - stavba makety

X-Hawk má přistávat a vzlétat kolmo k zemi, nepotřebuje tedy stejně jako vrtulník rozjezdovou dráhu, v letecké hantýrce se takové létající stroje označují zkratkou VTOL (Vertical-Take-Off and Landing).

X-Hawk má na délku 8,1 metru, do šířky měří 4,3 metru a plánuje se, že odveze 2 tuny nákladu. Pohánějí ho čtyři vrtule, vepředu a vzadu je vždy jedna velká s průměrem 2,5 metru, které se točí rychlostí 1500 otáček za minutu, vzadu pak vypomáhají dvě malé.

Auto s nimi bude schopno mimo jiné letět bokem. X-Hawk má díky tomu oplývat neuvěřitelnými manévrovacími schopnostmi. Díky krytým rotorům pak nebude nebezpečný svému okolí.

Létající auto bude umět mimo jiné stát ve vzduchu na místě a dotýkat se přitom překážek – nastupovat tak bude možné třeba z okna činžáku.

V maximálních 12 tisících stopách (3,7 kilometrech) nad zemí má letadloauto svištět až dvěstěpadesátkou.

Výrobce si představuje, že ho budou využívat především záchranáři, taxikáři apod.

Prozatím není jasné, jaké budou mít x-Hawky dolet, Yoeli odhaduje, že na plnou nádrž se ve vzduchu udrží asi dvě hodiny.

Na x-hawk si zájemci musí připravit 1,5 až 3,5 miliony dolarů. Čas mají do roku 2010.

Moller Skycar
Pokud nechcete tak dlouho čekat, pošlete na účet americké firmy Moller zálohu. Společnost na svých internetových stránkách tvrdí, že nejpozději do konce příštího roku dostane jejich Skycar povolení k provozu. Hned poté mají létající auta vyrazit k zájemcům. Každý rok vznikne 500 skycarů, cena je stanovena na milion dolarů.

Paul Moller se snaží létající auto vyrobit už mnoho let. Jeho sen o autech, která nepotřebují silnici, se zdá téměř naplněn.

Mollerovo letoauto nese název M400, odnese čtyři cestující a 340 kilo nákladu. Ovládání Skycaru prý nepředpokládá žádné znalosti v pilotování letadel, řídí se jako auto, ovládáte pouze rychlost a směr kterým pojedete nebo poletíte, stejně jako v obyčejném autě. Moller Skycar umí stejně jako X-Hawk vzlétat a přistávat kolmo k zemi.

Auto používá netradiční Wankelův rotační motor. Skycar by měl létat 305 mil v hodině, což odpovídá téměř pěti stům kilometrů v hodině (491 kmh), maximální rychlost má být 580 km/h (360 mil/h). Spotřeba bude stejná jako u obyčejného velkého auta a určitě nižší než u malé helikoptéry či letadla. Motor umí spalovat také bioethanol. Nechybí padák, který v případě poruchy donese celé auto k zemi. Vejde se do obyčejné garáže.

Do produkce se chystá také dvoumístný model M200G, malý model létá deset stop (3 metry) nad zemí.

Paul Moller M200G nazývá "nekompromisním off-roadem": "Jeho ovládání je velmi jednoduché. Můžete s ním překonávat skály, bažiny, vodu, nejste nijak omezeni povrchem. Elektronika drží auto nad zemí a vy překonáváte překážky, které obyčejné auto zastaví," popisuje.

Moller M200G

Prvních šest kusů začali u Mollera stavět koncem června. "Cena závisí na poptávce," upřesňuje Moller, mohla by ale startovat už na 90 tisících dolarech.

Terrafugia Transition
Koncem roku 2009 má vzlétnout také první produkční Terrafugia Transition. Letadlo se skládacími křídly pohání vrtule umístěná zezadu dvoumístné kabiny. Příští rok už mají létat testovací exempláře.

Přistanete na letišti, složíte křídla a po silnici dojedete až domů – nějak takhle si to představují tvůrci. Za projektem stojí piloti a vývojáři z Cambridgeského Massachusetts Institute of Technology.

Už nyní se vybírá záloha 7400 dolarů, což je 5 procent z předpokládané ceny 148 tisíc dolarů.

Maximální rychlost terrafugie je 185 km/h, dojede až 740 km, pro vzlet ale potřebuje narozdíl od ostatních dvou víc než půlkilometrovou dráhu. Také terrafugia dostane padák pro celé letadlo, pro ochranu posádky při cestách na silnici jsou přichystány airbagy.

Terrafugia TransitionTerrafugia Transition



Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.