X-Hawk | foto: Urban Aeronautics

Silnice už nebudou plné, auta budou létat

  • 70
Auta, která potřebují silnici pouze ke startu a pak už se jen nesou vzduchem, slibuje už pár let několik společností. Po velkých prohlášeních se po jejich smělých plánech většinou zapráší. Zde jsou tři pravděpodobně nejslibnější projekty letadloauta. První prototypy už létají, obletět zácpu by mělo být možné už za dva roky.

Taky závidíte Fantomasovi jeho auto, které když skončí cesta, jednoduše roztáhne křídla a zbytek odletí? V roce 2010 už to nebude jen filmová fikce bezvlasého filmového hrdiny.

Každý rok slibuje několik firem, že už v následujícím roce budou jejich auta opravdu létat a že s nimi vyrazí do prodeje. Už se dokonce vybírají zálohy.

X-Hawk pro záchranáře
Projekt neúnavného vynálezce Rafi Yoeliho jménem X-Hawk se po letech slibů zdá se chýlí ke konci. První, zatím velmi nedokonalý prototyp jeho společnosti Urban Aeronautics se prý už vznesl. 

Předloni letoadloauto prošlo testy v aerodynamickém tunelu arizonské univerzity. Nyní staví tato izraelská firma další prototyp a příští rok chce vzlétnout k testovacím kilometrům.

X-Hawk - stavba makety

X-Hawk má přistávat a vzlétat kolmo k zemi, nepotřebuje tedy stejně jako vrtulník rozjezdovou dráhu, v letecké hantýrce se takové létající stroje označují zkratkou VTOL (Vertical-Take-Off and Landing).

X-Hawk má na délku 8,1 metru, do šířky měří 4,3 metru a plánuje se, že odveze 2 tuny nákladu. Pohánějí ho čtyři vrtule, vepředu a vzadu je vždy jedna velká s průměrem 2,5 metru, které se točí rychlostí 1500 otáček za minutu, vzadu pak vypomáhají dvě malé.

Auto s nimi bude schopno mimo jiné letět bokem. X-Hawk má díky tomu oplývat neuvěřitelnými manévrovacími schopnostmi. Díky krytým rotorům pak nebude nebezpečný svému okolí.

Létající auto bude umět mimo jiné stát ve vzduchu na místě a dotýkat se přitom překážek – nastupovat tak bude možné třeba z okna činžáku.

V maximálních 12 tisících stopách (3,7 kilometrech) nad zemí má letadloauto svištět až dvěstěpadesátkou.

Výrobce si představuje, že ho budou využívat především záchranáři, taxikáři apod.

Prozatím není jasné, jaké budou mít x-Hawky dolet, Yoeli odhaduje, že na plnou nádrž se ve vzduchu udrží asi dvě hodiny.

Na x-hawk si zájemci musí připravit 1,5 až 3,5 miliony dolarů. Čas mají do roku 2010.

Moller Skycar
Pokud nechcete tak dlouho čekat, pošlete na účet americké firmy Moller zálohu. Společnost na svých internetových stránkách tvrdí, že nejpozději do konce příštího roku dostane jejich Skycar povolení k provozu. Hned poté mají létající auta vyrazit k zájemcům. Každý rok vznikne 500 skycarů, cena je stanovena na milion dolarů.

Paul Moller se snaží létající auto vyrobit už mnoho let. Jeho sen o autech, která nepotřebují silnici, se zdá téměř naplněn.

Mollerovo letoauto nese název M400, odnese čtyři cestující a 340 kilo nákladu. Ovládání Skycaru prý nepředpokládá žádné znalosti v pilotování letadel, řídí se jako auto, ovládáte pouze rychlost a směr kterým pojedete nebo poletíte, stejně jako v obyčejném autě. Moller Skycar umí stejně jako X-Hawk vzlétat a přistávat kolmo k zemi.

Auto používá netradiční Wankelův rotační motor. Skycar by měl létat 305 mil v hodině, což odpovídá téměř pěti stům kilometrů v hodině (491 kmh), maximální rychlost má být 580 km/h (360 mil/h). Spotřeba bude stejná jako u obyčejného velkého auta a určitě nižší než u malé helikoptéry či letadla. Motor umí spalovat také bioethanol. Nechybí padák, který v případě poruchy donese celé auto k zemi. Vejde se do obyčejné garáže.

Do produkce se chystá také dvoumístný model M200G, malý model létá deset stop (3 metry) nad zemí.

Paul Moller M200G nazývá "nekompromisním off-roadem": "Jeho ovládání je velmi jednoduché. Můžete s ním překonávat skály, bažiny, vodu, nejste nijak omezeni povrchem. Elektronika drží auto nad zemí a vy překonáváte překážky, které obyčejné auto zastaví," popisuje.

Moller M200G

Prvních šest kusů začali u Mollera stavět koncem června. "Cena závisí na poptávce," upřesňuje Moller, mohla by ale startovat už na 90 tisících dolarech.

Terrafugia Transition
Koncem roku 2009 má vzlétnout také první produkční Terrafugia Transition. Letadlo se skládacími křídly pohání vrtule umístěná zezadu dvoumístné kabiny. Příští rok už mají létat testovací exempláře.

Přistanete na letišti, složíte křídla a po silnici dojedete až domů – nějak takhle si to představují tvůrci. Za projektem stojí piloti a vývojáři z Cambridgeského Massachusetts Institute of Technology.

Už nyní se vybírá záloha 7400 dolarů, což je 5 procent z předpokládané ceny 148 tisíc dolarů.

Maximální rychlost terrafugie je 185 km/h, dojede až 740 km, pro vzlet ale potřebuje narozdíl od ostatních dvou víc než půlkilometrovou dráhu. Také terrafugia dostane padák pro celé letadlo, pro ochranu posádky při cestách na silnici jsou přichystány airbagy.

Terrafugia TransitionTerrafugia Transition




Témata: Dům roku, silnice