Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

aktualizováno 
Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než poslední dvě jara. Díra ve vozovce poničí pneumatiky i podvozky. Škodu můžete zaplatit z havarijního pojištění nebo odškodnění žádat na majiteli silnice.

Na špatné vozovce zpomalte, Náhrada škody se vymáhá celkem těžce. Ilustrační foto | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Už před zimou byl stav českých silnic II. a III. tříd k pláči. Po mrazivých dnech, deštivém zimním počasí a střídání teplot jsou silnice plné nových výtluků, na dalších zase vznikají.

Komě střídání teplot silnicím škodí i přetěžování kamionovou dopravou - na takto exponovaných místech se výtluk objeví mnohem dříve. Silničářům tedy začíná druhá směna, s teplotami nad deset stupňů Celsia vyrážejí látat to nejnutnější.

Na nejhorší rychlá záplata

Například Správa silnic Moravskoslezského kraje (SSMSK) už opravuje vytipovaná místa pomocí studené obalované směsi - řešení je sice jen krátkodobé, protože záplata nevydrží tak dlouho jako oprava horkým materiálem, ale nejhorší místa jsou okamžitě průjezdná.

„Hodně výtluků jsme takto už opravili na okružní silnici kolem průmyslové zóny v Nošovicích, další lokalitou je například výjezd z Frýdku-Místku do Palkovic,“ řekl vedoucí střediska SSMSK ve Frýdku-Místku Radomír Vlk.

Oprava poškozené silnice v Lubně na Frýdecko-Mísecku, kde se začaly tvořit...

Oprava poškozené silnice v Lubně na Frýdecko-Místecku, kde se začaly tvořit výtluky.

Nejhorší místa si počkají na generální opravu: frézování silnice a výplň horkým materiálem. Silničáři nyní kritická místa označí dopravními značkami „s dvojitým kopečkem“.

“Nejhorší díry nejprve označujeme, aby řidiči byli včas upozorněni dopravní značkou a stačili zpomalit. Prioritně opravujeme výtluky na frekventovaných silnicích, kde je hustý provoz osobní a autobusové dopravy,“ doplnil vedoucí opavského střediska Petr Kudela.

Havarijko pomůže, ale můžete přijít o bonusy

Nejčastěji si na výtluku poškodíte podvozek, disky a pneumatiky, tlumiče. Ale výjimkou nejsou ani rozsáhlejší poškození například při nárazu do motoru. Pojem „výtluk“ však vypadá jinak pro člověka za volantem offroadu a jinak v supersportu s nízkým podvozkem.

Co dělat, když se mráz podepíše nejen na silnici, ale i na vašem autě? Podle situace si rozmyslete, jestli budete chtít škodu nahradit z vlastního havarijního pojištění, nebo ji budete žádat po majiteli silnice.

Když si poškodíte auto..

  • Postupujte stejně jako při každé nehodě – zastavte na bezpečném místě, zapněte varovné blikačky, oblékněte reflexní vestu a za auto umístěte výstražný trojúhelník.

  • Zajistěte co nejvíce důkazů - vyfoťte (alespoň mobilem) místo nehody a okolí, vezměte si kontakty na svědky.
  • Volejte policii, abyste měli oficiální záznam o nehodě a fotografie z místa.
  • Zkuste žádat náhradu škody na majiteli komunikace, kde se nehoda stala.

Havarijko pomůže například při rychlé jízdě po rozbité vozovce nebo při nárazu do stromu či havárii kvůli objíždění výtluku. Tam je situace jasná.

„Z havarijního pojištění mohou motoristé ohlásit škodu na autě, která vznikla třeba kvůli výtluku, kterému se vyhýbali a kvůli tomu havarovali. Pokud půjde o škodu do 100 tisíc korun, bez zranění a bez poškození třetí strany (např. dopravního značení, svodidla apod.), tak nemusí volat policii,“ informoval mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek s tím, že s řešením odškodného pouze z havarijka, by řidič nejspíš přišel o bonusy.

„Pokud by pojišťovně nepředal žádné další informace, které by vedly k tomu, že by škodu následně regresovala u správce komunikace, pak by bonusy riskovali. V případě následného regresu ale vyplacená škoda na ztrátu bonusu mít vliv nebude,“ vysvětlil Bálek s tím, že vždy záleží na konkrétní situaci.

Počet hlášení škod kvůli výtlukům podle Bálka na jaře paradoxně závratně nestoupá, protože české silnice jsou v tristním stavu po celý rok. Pro pojišťovny jsou tak takové případy spíše celoroční záležitostí.

Řidiči si navíc požadavek na odškodnění při menší škodě často rozmyslí, protože platí spoluúčast a škoda je často nižší. Naopak výhodou havarijního pojištění je, že jsou v něm zahrnuté asistenční služby, které ve složité situaci pomohou.

Pokud nechcete přijít o bonus u pojišťovny nebo pojistku vůbec nemáte, může být řešením speciální pojištění pneumatik. Dá se sjednat při koupi nových gum v servisu, v autosalonu, ale i když nakupujete přes internet. Volitelným připojištěním je i u některých pojišťoven, které je přidávají k povinnému ručení.

Princip je jednoduchý – pojistíte si pneumatiky a když s nimi něco provedete, dostanete na nové. Pojištění pneumatik zakoupených u autorizovaných dealerů nabízejí i některé automobilky. Například BMW dává garanci na obutí dva roky. U Škody zas získáte při koupi letních i zimních pneumatik nebo kompletního zimního kola tzv. Pneugaranci v ceně. Vztahuje se na neopravitelná poškození vzniklá při běžném provozu i vlastním zaviněním.

Škodu žádejte vždy po majiteli silnice

Většina odškodnění je pak hrazena z pojištění majitele či správce silnice s výtlukem. V praxi je ale pro řidiče těžké úhradu škody od správce či majitele komunikace vymoci. Při škodě na autě po vjetí do výtluku je třeba situaci co nejlépe zdokumentovat - nafotit stav vozovky i okolí, nejlépe pak za asistence police.

Řidič musí dokázat, že rychlost přizpůsobil stavu vozovky. A pojišťovnu bude zajímat, zda nebyla nehoda pro například zničený tlumič nebo pneumatiku poslední kapkou, tedy jestli nebyl díl příliš opotřebován.

Ilustrační snímek

Majitel komunikace musí na nerovnosti upozornit vždy.

„Hlavní podmínkou uplatnění nároku na náhradu škody je ‚nepředvídatelnost‘ závady,“ dodává nezávislý expert na dopravní právo, advokát Michal Dlabola.

Zákon totiž umožňuje majiteli komunikace, aby se zprostil odpovědnosti, když prokáže, že z objektivních důvodů nemohl takzvanou „závadu ve sjízdnosti“, což jsou všechny díry a výtluky, odstranit, ani na ni upozornit. Případně ji aspoň zmírnit. A to je po zimě, kdy kdy jsou silnice samý výtluk, trochu iluzorní, dodává s tím, že správci nemají šanci všechny výtluky odstranit do druhého dne či týdne po oblevě. Celý rozhovor o vymáhání náhrad čtěte zde

„Ovšem upozornit na ni vždy musí. K tomu stačí jediné: značka nerovnost na silnici, známé kopečky,“ doplnil advokát.

Pokud jste se rozhodli odškodnění žádat, chtějte je vždy po majiteli komunikace. Pokud svou vinu uzná, předá událost k vyřešení pojišťovně, u níž má sjednáno pojištění odpovědnosti.

„Komunikovat pak sice můžete i s pojišťovnou či se správcem komunikace. Ale tím, vůči komu máte nárok na náhradu škody, zůstává vždy vlastník, ne správce ani pojišťovna. Ta pouze v případě, že škodu řešíte z vlastního havarijního pojištění. Avšak bez souhlasu majitele cesty vám pojišťovna z jeho pojištění odpovědnosti zřejmě nebude chtít škodu proplatit,“ uzavřel Dlabola.

Jak vzniká výtluk




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
TEST: Poznáte kontrolky v autě?

Rozsvítila se vám za jízdy nějaká kontrolka? Nemusíte ještě panikařit, klíčové jsou vlastně jen čtyři: olejnička, teploměr, vykřičník a baterie. Jenom ty vás...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.