Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silniční limity: Jak rychle se dá jet na dovolenou?

  12:09aktualizováno  12:09
Rychlostní limity nejsou v nejnavštěvovanějších evropských zemích stejné. Před výjezdem na zahraniční dovolenou se tak vyplatí zjistit, jak rychle lze beztrestně po silnicích cizích států jezdit.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Po městech a vesnicích platí ve valné většině evropských států jako maximální rychlost 50 km/h. Ale jsou výjimky.

 Až 60 km/h povolují řidičům při jízdě v obci na Slovensku a v Srbsku a Černé Hoře. V Polsku se maximální rychlost liší podle denní doby. Od 5 do 23 hodin je povolená rychlost 50 km/h, v noci od 23 do 5 hodin o 10 km/h vyšší.

Jednota nepanuje ani na silnicích mimo obce. V Česku povolenou rychlost 90 km/h znají i Slováci, Belgičané, Bulhaři, Řekové, Italové, Chorvati, Lucemburčané, Poláci, Portugalci, Švédové, Slovinci, Španělé a Turci. Jen rychlostí 80 km/h se ale jezdí na okresních silnicích v Dánsku a Norsku. Naopak rychlejší, až 100 km/h, dovolují zákony jízdu na tomto typu vozovek v Německu, Rakousku a Finsku.

Dva různé limity pro dvouproudé silnice mezi městy znají v Irsku, Nizozemsku, Švýcarsku i Srbsku a Černé Hoře. Obecně platí rychlost 80 km/h, ale rovné úseky bývají označeny jako rychlostní silnice s maximální rychlostí 100 km/h.

Podobné je to v Maďarsku a Francii, kde je však spodní limit 90 km/h a na rychlostních silnicích platí 110 km/h. Největší rozdíly však panují na dálnicích Evropy. V Norsku úřady stanovily za maximum 90 km/h, ve Švédsku nastavily nejvyšší povolenou rychlost na 110 km/h a ve Velké Británii na 112 km/h.

Nanejvýš 120 km/h je možné jezdit po dálnicích Švýcarska, Belgie, Polska, Nizozemska, Finska, Řecka, Irska, Portugalska, Španělska nebo Turecka.

V ostatních zemích platí za maximum 130 km/h. S výjimkou Německa, jež je jedinou evropskou zemí bez dálničního omezení rychlostí.

***

Pokutu za rychlou jízdu zaplatil až po 52 letech
Angličan zaplatil pokutu za překročení rychlosti na dovolené v USA až 52 let po přestupku. Na prohřešek totiž prý tehdy zapomněl a připomněl mu ho až policejní doklad, který náhodou nyní našel v kapse starého kabátu.
Nyní čtyřiaosmdesátiletý John Gedge ze Sussexu překročil povolenou rychlost o 32 kilometrů v hodině při dovolené ve Filadelfii v červenci 1954. Byl chycen a slíbil zaplatit pokutu po návratu do hotelu, ale zapomněl na to, dokud minulý týden nenašel doklad. Nelenil a poslal americké policii omluvný dopis a pět liber (210 korun) k uhrazení pokuty, omluvil se i telefonicky. „Řekl jsem jim, že Angličané vždy platí své dluhy. Moje svědomí je nyní čisté,“ řekl Gedge.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.