Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Singapur vyhlašuje stop stav na prodej aut, víc se jich do ulic nevejde

  15:00aktualizováno  15:00
Mít v Singapuru auto je hodně drahý špás. Městský stát ležící na víc než padesáti ostrovech a ostrůvcích od února příštího roku vyhlašuje konečný počet aut, které mohou v jeho ulicích být. Radnice plánuje miliardové investice do hromadné dopravy.

Smog v Singapuru | foto: AP

Místní dopravní úřad (Land Transport Authority - LTA) stanovil koeficient růstu vozového parku osobních dopravních prostředků (aut a motocyklů) na nulu za rok, doteď to bylo 0,25. Toto opatření má platit do roku 2020. Koeficient nárůstu 0,25 zůstává do prvního čtvrtletí roku 2021 zachován pro autobusy a nákladní vozy.

Singapur takto pečlivě řídí množství aut v provozu. Právo vlastnit auto se tam navíc draží a při dovozu a nákupu auta se platí vysoké daně a poplatky.

Městský stát je jedno z nejhustěji obydlených míst na Zemi a má velmi propracovaný systém hromadné dopravy. Aktuálně zabírají komunikace dvanáct procent rozlohy státu a není výhled, že by se silniční síť měla rozšiřovat.

Od roku 2000 narostl počet obyvatel Singapuru o 40 procent na přibližně 5,6 milionu, v loňském roce tam v registru figurovalo víc než 600 tisíc aut. Mezi nimi také vozy taxislužby a alternativních dopravců typu Uber, které v Singapuru získávají na popularitě. Agentura Reuters uvádí, že ceny aut jsou tam asi čtyřikrát vyšší než ve Spojených státech.

Singapur v posledních letech rozšířil svou železniční síť o třicet procent, přidal nové silnice a další kapacity autobusové dopravy. Vláda chce v následujících pěti letech investovat 20 miliard singapurských dolarů (361 mld korun) do vlakové infrastruktury, další čtyři miliardy (100 mld korun) na obnovu a rozšíření vlaků a k tomu další čtyři miliardy singapurských dolarů do autobusové dopravy.




Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Ceny mědi rostou, může za to elektromobilní šílenství

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Rozmach elektrických vozidel, které naplánovaly automobilky pod tlakem na snižování emisí, má výrazný efekt na vývoj...

Budoucnost podle šéfů automobilek: potíže s nabíjením, prodej on-line

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...

Do roku 2025 celosvětově zanikne 30 až 50 procent klasických automobilových dealerství. Prodej aut se přesune na...

Na CESu představili nářadí pro autonomní jízdu, které vzniklo v Česku

Nadnárodní společnost Valeo představila na veletrhu CES v Las Vegas...

Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas obdivují návštěvníci řadu technologií, které by v budoucnosti měly...

Najdete na iDNES.cz