Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Situace na silnicích: Policie se chlubí cizím peřím

  14:48aktualizováno  14:48
V loňském roce zahynulo na českých silnicích 1127 lidí. Je to nejméně od roku 1990. Čím si tento pokles vysvětlit? Policie tvrdí, že klesající počet usmrcených lidí je důsledkem častějších a přísnějších kontrol. Často ho ústy svých představitelů dokonce dává do souvislosti s připravovanou změnou novely zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Policie

Policie | foto: MF DNES

Ta vstoupí v platnost 1. července a přinese tolik diskutovaný bodový systém, umožňující za opakované porušení předpisů na čas odebrat řidičský průkaz.

„Očekávám, že díky ní (novele) bude počet lidí, kteří zemřou na silnicích, nadále klesat,“ nepochybuje o příznivém vlivu represivních opatření policejní prezident Vladislav Husák.

Zarážející je, že tento postoj vedení Policie ČR média včetně velkých deníků a televizí nejen nepodrobují kritickému zkoumání, ale rovnou ho prezentují jako hotovou věc. Při podrobnějším pohledu do statistik přitom vyvstává řada nejasností.

Není to prací policie
Předně, počet mrtvých sice klesl, ale počet dopravních nehod nikoliv. Tam naopak došlo k nárůstu 1,4 procenta. V Česku neexistuje nezávislá studie, která by to potvrdila, ale podle zkušeností ze zahraničí je příčinu klesajícího počtu úmrtí za současného nárůstu nehod třeba spatřovat v mládnutí vozového parku, nikoliv v práci policie.

Pohled do tabulek registrací motorových vozidel přitom mnoho neprozradí - staré škodovky stále převládají, ale ujedou každým rokem méně a méně kilometrů, a pravděpodobnost jejich účasti při dopravní nehodě tudíž pomalu klesá.
To však není jediný důvod, proč o slovech pana Husáka pochybovat.

***

Hyde Park
"Dokud si nepřiznáme, že neumíme řídit, nelze čekat dramatické zlepšení."

***

Řidiči, kteří tráví na silnicích více času, vědí, že se policie ani nesnaží sledovat například nebezpečné chování nebo agresivní jízdu. Ze všech přestupků umí systematicky sledovat a postihovat prakticky jen dva: překračování nejvyšší povolené rychlosti a nedání přednosti v jízdě (jízdu na červenou).

Jenže právě nepřiměřená rychlost a nedání přednosti v jízdě jsou těmi přestupky, které v meziročním srovnání příčin nehod zaznamenaly nejvyšší nárůst (o 3,9, respektive 2,9 procenta). Jak do toho zapadají Husákova slova o lepší práci jeho podřízených?

Represe nepomůže
Mnoha lidem se to nemusí líbit, ale důslednější represe sama o sobě nepřispěla k lepší situaci na silnicích nikde ve světě, přestože policejní složky se mnohdy - a bohužel často úspěšně - snaží dokázat opak. Mimo jiné šikovnou manipulací se statistikami.

Jedinou dlouhodobě účinnou cestou ke snížení nehodovosti je postupná modernizace dopravní infrastruktury, promyšlenější architektura komunikací i jejich dopravní značení (případ nově dokončeného úseku dálnice D11 ukazuje, že v tomto směru máme co dohánět), a především zásadní zlepšení standardu výuky řidičů.
V jednom mají statistiky zcela jistě pravdu. Nejčastější příčinou nehod v Česku zůstává nesprávný způsob jízdy. Dokud si nepřiznáme, že neumíme řídit, a nezačneme s tím něco dělat, nelze dramatické zlepšení situace očekávat. I kdyby pan Husák postavil hlídku na každý desátý kilometr.

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.