Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Experti: Skandál kolem TDI ukazuje, proč smogu neubývá

aktualizováno 
Množství zatajených emisí, které ve skutečnosti vypouštěly diesely vyrobené Volkswagenem, by mohlo podle odhadů činit celosvětově ročně čtvrt milionu až milion tun oxidů dusíku.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

„To by odpovídalo dvaceti až osmdesátinásobku všech emisí oxidu dusíku ze všech osobních aut, které jezdí na českých silnicích,“ říká analytik nezávislého centra Glopolis Vojtěch Kotecký.

Podle některých expertů na životní prostředí aktuální kauza vysvětluje, proč smogu neubývá. Například Česko už mnoho let porušuje limity oxidu dusičitého v Praze, Brně, v Ústeckém a Moravskoslezském kraji a ani po prodloužení nápravné lhůty do letošního ledna stát podmínky Evropské komise nesplnil.

Podle Miroslava Šuty z Centra pro životní prostředí a zdraví hrozí Česku za porušení těchto limitů sankce. Právě doprava je hlavním zdrojem vysokých koncentrací oxidu dusíku v Česku. Tuzemští řidiči si prý navíc často nechávají u dieselových motorů vymontovat nebo poškodit filtry pevných částic, což vede k vysokým emisím nebezpečných jemných částic prachu.

Změna je nutná

Oba experti se shodují, že celoevropská pravidla a systém měření emisí je třeba reformovat, aby byla větší kontrola nad výrobci automobilů.

Podle Šuty jedním z opatření pro zlepšení čistoty ovzduší ve městech je zavedení nízkoemisních zón. Ty umožňuje zřizovat zákon o ovzduší. Například Praha už měla připravenou vyhlášku, která měla začít platit od ledna 2016, ale zatím ji nové vedení města neschválilo.

Výfukové plyny jsou hlavní příčinou smogu ve velkých městech. Mezi nejběžnější oxidy dusíku patří oxid dusnatý (NO) a oxid dusičitý (NO2).

Volkswagen přiznal, že u vozů s naftovými motory používal v posledních zhruba sedmi letech software, který umožnil při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. „Skandál s emisemi se dotýká 11 milionů vozů po celém světě, to mohlo zvýšit úmrtnost kvůli smogu řádově tisíců lidí ročně,“ poznamenal Kotecký. Normy se podle něj doposud zpřísňovaly jen na papíře. Kauza bude průlomem v dosavadním testování, shodují se oba znalci.

Znečištění ovzduší ve čtyřech lokalitách ČR dlouhodobě překračuje limity pro oxid dusičitý. Ty stanovila v roce 2008 evropská směrnice o kvalitě ovzduší a jsou právně závazné od roku 2010. ČR dostala výjimku k prodloužení lhůty, aby limity splnila do ledna letošního roku. Podle Šuty se ale tak doposud nestalo v Praze a v Brně.

Oxid dusíku dráždí dýchací ústrojí a poškozuje imunitu zejména u dětí. Je to také látka, která ovlivňuje vznik letního i zimního smogu. V Česku ale způsobují podle Šuty více problémů emise jemných prachových částic, které také vypouštějí dieselové motory.

Autoři: ,



Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

Domovem Škody bude vždycky Česká republika, říká ředitel automobilky

Luboš Vlček, ředitel Škoda Auto Česká republika

Mladí lidé nechtějí auto vlastnit, to je aktuálně jeden ze zásadních problémů automobilek, naznačuje v exkluzivním...

Na 40. Dakar míří skoro 40 Čechů, Macík má inovaci - sluchátka s hudbou

Tým Big Shock Racing posílá na Rallye Dakar kamion a motocykl

S novým kolegou motocyklistou Janem Brabcem, ale hlavně s vylepšeným kamionem se v lednu postaví na start Rallye Dakar...

Čeští motoristé přezouvají do zimního svědomitě

Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou

Čeští řidiči přezouvají svá auta na zimní pneumatiky velmi odpovědně. Podle výzkumu agentury IPSOS pro leasingovou...



Najdete na iDNES.cz