Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škodu trápí nedotažený software. Výroba octavie i enyaqu vázne

  10:56aktualizováno  17:00
Poslední model octavie není podle zaměstnanců automobilky Škoda Auto dostatečně připravený pro sériovou výrobu. Zaměstnanci se potýkají s problematickým softwarem, odstraňování jeho chyb je zdlouhavé, každý den se tak navyšuje rozpracovanost o stovky vozů, uvedl týdeník Škodovácký odborář.
Škoda Octavia RS

Škoda Octavia RS | foto: Škoda Auto

Vysoká rozpracovanost nesouvisí podle zaměstnanců s dodavatelskými firmami, ale s problémy se softwarem a hardwarem vozů. „Připravenost vozu do výroby je ve velmi žalostném stavu. Nová octavia i nový elektromobil Enyaq se dovyvíjí až v sériové výrobě, na tom to stojí i padá zároveň,“ napsal Škodovácký odborář, který cituje dopis zaměstnanců.

U předchozí generace octavie bylo podle zaměstnanců mazání chybových pamětí otázkou dvou až pěti minut, ale u nové octavie se to samé dělá 30 minut. „A to způsobuje zacpávání testovacích válců a výpravny, která nemá infrastrukturní podmínky pro tento typ vozu s takovou architekturou,“ uvedl týdeník.

„Stále přetrvává nedostatek příslušné motorizace a navíc se k tomu přidaly velké problémy se softwarem. Nedostatek motorizace jsme se snažili v minulosti řešit zpětně výrobou A7 combi (předchozí model octavie třetí generace), ta však již byla ukončena,“ napsal týdeník.

Zaměstnanci jsou nervózní a naštvaní, u jednoho vozu se podle Škodováckého odboráře chybová paměť mazala i 3,5 hodiny. „Nikdy jsme se na hale s tímto nesetkali a je to tady pro lidi psychicky velmi ubíjející s nejistotou, co bude dál,“ uvedl Škodovácký odborář.

Problémy podle zaměstnanců nejsou jen s novou octavií, ale také s připravovaným čistě elektrickým SUV enyaq, které automobilka teprve představí. „Nový elektromobil enyaq například ani teď, v nulté sérii, není schopen pokračovat z montážní linky v přímém toku, ale musí se odstavit a až průměrně po třech hodinách věnování se problematice softwaru může pokračovat v toku na další funkční zkoušky,“ píše týdeník.

„Publikovaný článek nebudeme komentovat. Nová Octavia je vůz, který našim zákazníkům nabízí nejmodernější technologie. Naše modely vylepšujeme po celou dobu jejich životního cyklu s cílem poskytnout zákazníkům spolehlivou a bezpečnou mobilitu,“ cituje oficiální stanovisko automobilky mluvčí pro český trh Pavel Jína.

Boj se softwarem

Softwarová výbava je dnes jedním ze stěžejních prvků moderních aut. Studie poradenské firmy Deloitte před nedávnem uvedla, že nejrůznější elektronické systémy tvoří až čtyřicet procent z výrobní ceny vozu. V roce 2007 to byla asi pětina. Deloitte odhaduje, že do roku 2030 by podíl mohl vzrůst až na čtyřicet pět procent.

Nová generace kompaktních modelů značek koncernu Volkswagen, do které patří kromě octavie také VW Golf, Seat Leon nebo Audi A3, se představila v uplynulých měsících. Po mechanické stránce jde o vylepšenou techniku předchozí generace modelů, jednou ze stěžejních inovací je právě nová softwarová výzbroj, která má z aut udělat „smartphony na kolech“. 

Německý koncern má ovšem s vývojem a laděním obří problémy (čtěte zde). Ty zdržely náběh elektromobilu ID.3 a stály v uplynulých týdnech místo šéfa vývoje softwaru Christiana Sengera. Podle německého listu Handelsblatt jsou důvodem odchodu exmanažera BMW právě softwarové problémy ID.3 a osmé generace Golfu. Klíčový model značky VW Golf měl problémy s automatickým tísňovým voláním eCall a částečně také s bezdrátovou aktualizací, software vozu by se měl průběžně aktualizovat na dálku stejně jako operační systémy a aplikace v mobilních telefonech, tuto módu mezi automobilkami zavedla elektrická Tesla. Nově dostalo vývoj softwarové výzbroje pro celý koncern Audi (čtěte zde).

Šéf odborů a člen dozorčí rady Volkswagenu Bernd Osterloh už letos v květnu varoval před přetrvávajícími problémy s novým Golfem 8. Jako hlavní důvod uvedl opakované poruchy softwaru a elektroniky. „Pro Osterloha byl špatný již začátek výroby osmé generace. Zahájení výroby bylo loni několikrát odloženo, údajně pro opakované problémy se softwarem,“ připomněl magazín Autoweek.

Právě vývoj softwaru je často problémem Volkswagenu a vlastně většiny tradičních automobilek, vedení německého koncernu už se to ani nesnaží zakrývat. Propracovaná a stabilní elektronická platforma tradičním automobilkám velmi chybí. Ty dnes závidí právě Tesle, díky její integrované centrální řídicí jednotce do ní chtěl Volkswagen dokonce majetkově vstoupit (více čtěte zde). Podle odborníků totiž bude trvat ostatním značkám alespoň do roku 2025, než v této disciplíně elektroznačku Elona Muska doběhnou (čtěte zde).

Škoda Auto v polovině května přerušila dodávky nové octavie kvůli problémům se softwarem přenášejícím data asistenta tísňového volání eCall. Dodávky opět obnovila v červnu. V srpnu automobilka zanesla do evropské databáze nebezpečných výrobků RAPEX oznámení o svolávací akci na octavie vyrobené mezi  21. 11. 2019 – 11. 5. 2020 právě kvůli stávkujícímu ecallu. Stojí za pozornost, že akce je specifikována jako svolávací, to znamená, že vozy budou muset zamířit k opravě do servisu. Přitom dosud Volkswagen uváděl, že jde o softwarový problém, který by měl jít díky nové architektuře vozu vyřešit na dálku. 

V červenci Škodovácký odborář odhalil, že kvůli potížím s koronavirovou odstávkou chybí některé díly pro octavie od externích dodavatelů (čtěte zde).

„V současné době musí představenstvo dát, takzvaně řečeno, hlavy dohromady. A hlava nejvyšší, tj. předseda představenstva, má prostor ukázat své schopnosti při hledání řešení – technického, personálního, ale i jiného,“ píše odborářský list škodováků. 

Automobilka má teprve pár dnů nového předsedu představenstva Thomase Schäfera (více o něm čtěte zde). Po svém nástupu napsal v dopisu zaměstnancům automobilky toto: „V blízké budoucnosti bude automobil elektrický a plně propojený se svým okolím. Proto hodlám věnovat zvláštní pozornost další elektrifikaci a digitalizaci našich produktů. Jsou klíčem k tomu, aby automobilka zůstala pro své zákazníky i nadále atraktivní.“ Více čtěte zde.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...