Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Skla jsou tlustá jako telefonní seznam

  9:00aktualizováno  9:00
Pevnosti na kolech už pár desítek let patří k jednání státníků i k jejich běžným cestám do práce. Pravda, málokdy se na světě vidí v takové koncentraci, jakou v příštích dnech zažije Praha při summitu NATO.
Limuzína

Limuzína | foto: AFP

Už pár minut po sarajevském atentátu, který odstartoval první světovou válku, bylo jasné, že významné osobnosti v pomalu se pohybujícím otevřeném voze, který si klestí cestu davem, jsou skvělým terčem. A po atentátu na amerického prezidenta Kennedyho se hlavy států tak jako on nabízejí atentátníkům jen výjimečně. O současných špičkových obrněncích se něco ví a něco přísně tají - kdyby některé detaily tajné nebyly, ztrácely by smysl. Jisté je, že vozy například amerických prezidentů mají neprůstřelná skla tlustá jako telefonní seznam, tedy silnější než nadzvukové stíhačky. Mají takové pneumatiky, že i v případě prostřelení všech čtyř mohou ujíždět rychlostí 80 kilometrů v hodině. V postranních zrcátkách bývají mikrofony, aby bylo slyšet reakci davu na ulici. Na spotřebu vládních obrněnců nejsou limity. Třeba speciál z Mladé Boleslavi, který se vyráběl v letech 1948 až 1953, měřil pět metrů a vážil téměř čtyři tuny, měl spotřebu až čtyřicet pět litrů na sto kilometrů jízdy.
 

SPECIÁL PRO BUSHE. Tento vůz zřejmě uvidíme i v Praze. Jeho dveře nepotřebují komentář. Pancéřování automobilů pro americké prezidenty má tradičně na starosti firma O'Gara z Ohia. Její majitel Bill O'Hara se podílel také na obrněncích pro papeže i britskou královnu.

PAPEŽ UDĚLAL VÝJIMKU.  Při masových akcích jezdí papež většinou v "papamobilu", což je superbezpečné auto schopné navíc jízdy i ve velmi obtížném terénu. Papež také používá pancéřovaný Mercedes S 500. V roce 1988 se papež svezl též otevřeným sportovním vozem značky Ferrari. Řidičem byl Piero Lardi Ferrari, syn zakladatele firmy, jízdu v otevřeném voze si mohl vychutnat jen díky tomu, že projížďka se konala v továrním areálu.
Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.