Limuzína

Limuzína | foto: AFP

Skla jsou tlustá jako telefonní seznam

Pevnosti na kolech už pár desítek let patří k jednání státníků i k jejich běžným cestám do práce. Pravda, málokdy se na světě vidí v takové koncentraci, jakou v příštích dnech zažije Praha při summitu NATO.

Už pár minut po sarajevském atentátu, který odstartoval první světovou válku, bylo jasné, že významné osobnosti v pomalu se pohybujícím otevřeném voze, který si klestí cestu davem, jsou skvělým terčem. A po atentátu na amerického prezidenta Kennedyho se hlavy států tak jako on nabízejí atentátníkům jen výjimečně. O současných špičkových obrněncích se něco ví a něco přísně tají - kdyby některé detaily tajné nebyly, ztrácely by smysl. Jisté je, že vozy například amerických prezidentů mají neprůstřelná skla tlustá jako telefonní seznam, tedy silnější než nadzvukové stíhačky. Mají takové pneumatiky, že i v případě prostřelení všech čtyř mohou ujíždět rychlostí 80 kilometrů v hodině. V postranních zrcátkách bývají mikrofony, aby bylo slyšet reakci davu na ulici. Na spotřebu vládních obrněnců nejsou limity. Třeba speciál z Mladé Boleslavi, který se vyráběl v letech 1948 až 1953, měřil pět metrů a vážil téměř čtyři tuny, měl spotřebu až čtyřicet pět litrů na sto kilometrů jízdy.
 

SPECIÁL PRO BUSHE. Tento vůz zřejmě uvidíme i v Praze. Jeho dveře nepotřebují komentář. Pancéřování automobilů pro americké prezidenty má tradičně na starosti firma O'Gara z Ohia. Její majitel Bill O'Hara se podílel také na obrněncích pro papeže i britskou královnu.

PAPEŽ UDĚLAL VÝJIMKU.  Při masových akcích jezdí papež většinou v "papamobilu", což je superbezpečné auto schopné navíc jízdy i ve velmi obtížném terénu. Papež také používá pancéřovaný Mercedes S 500. V roce 1988 se papež svezl též otevřeným sportovním vozem značky Ferrari. Řidičem byl Piero Lardi Ferrari, syn zakladatele firmy, jízdu v otevřeném voze si mohl vychutnat jen díky tomu, že projížďka se konala v továrním areálu.