Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Ta podivnost je skládací volant pro robotické hyundaie

Hyundai Mobis jedna z částí mamutího korejského průmyslového koncernu se zabývá vývojem a výrobou komponent pro automobilky. Mobis má fabriku i v Česku, ze které zásobuje nošovickou továrnu automobilky Hyundai. Nově se firma pochlubila skládacím volantem.

Koncept skládacího volantu od firmy Hyundai Mobis | foto: Hyundai Mobis

Na první ani druhý pohled v tom ovladač, který by měl nahradit po víc než století osvědčený volant, většina z nás neodhalí.

Sklopný volant se může pohybovat dopředu a dozadu v rozsahu 25 cm. Podle výrobce to je „inovativní technologie, která je optimalizována pro vozidla budoucí mobility, protože může poskytnout více místa na sedadle řidiče a přinést inovace designu“.

Vývoj trval dva roky, Hyundai Mobis to zdůvodňuje tím, že se jedná o zcela novou technologii, která ještě nikdy nebyla globálně uvedena na trh. Společnost v současné době celosvětově podává patenty na svůj skládací volant.

Nesmyslný volant pro tesly

Převymyslet a změnit klasický osvědčený volant se rozhodla také slavná americká elektromobilka. Na její (ne)volant se podívejte sem.

Vývojáři museli nově vytvořit základní části systému, včetně sloupku řízení a zařízení ovládání zpětné vazby. Náročné bylo vyvinout také mechanismus, na kterém se volant posouvá do útrob palubní desky, ten musí být dostatečně trvanlivý a spolehlivý.

Nový volant používá systém „řízení po drátě“ (Steer by Wire), na kterém Hyundai Mobis také pracuje. Odstraňuje mechanickou vazbu mezi volantem a řízenými koly, vše ovládají elektromotorky řízené elektronickými signály. Je třeba dodat, že systém steer by wire dnes nikde na světě není schválený do provozu, předpisy stále trvají na fyzické vazbě mezi volantem a koly. I používané systémy, které řízení po drátě u aut používají, mají mechanickou zálohu.

Hyundai Mobis chce svůj skládací volant nabídnout také dalším automobilkám, které pracují na technologii robotického řízení. 

Prototyp robotického taxíku postavený na základech elektromobilu Hyundai Ioniq 5

Hyundai Mobis

Společnost založená v červenci 1977 v jihokorejském Soulu pod názvem Hyundai Precision Industry se prosadila jako výrobce kontejnerů. V průběhu devadesátých let se přeorientovala na automobilový průmysl a vyráběla vozy Hyundai Galloper a Hyundai Santamo, jejichž produkci v roce 1999 převzala Hyundai Motor Company. V listopadu 2000 proběhla formální transformace společnosti včetně změny názvu na Hyundai Mobis.

Hlavní oblasti výzkumu a vývoje dodavatele komponent tvoří takzvané moduly (přední, zadní náprava; kokpit) a další klíčové systémy jako airbag a brzdná zařízení.

V Nošovicích se kompletují čtyři moduly: modul přední masky, modul přední nápravy, modul zadní nápravy a modul přístrojové desky.

V Mošnově se vyrábí přední a zadní světlomety pro vozy Hyundai a Kia a také sestavují baterie pro elektromobil Hyundai Kona.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...