Autofotka týdne: Nepohodlný, leč krásný život se Škodou 100

aktualizováno 
V roce 1977 jsem do naší rodiny přibyla nejen já, ale také fungl nová Škoda 100 v barvě slonové kosti. Na obřím parkovišti na sídlišti to bylo samozřejmě nejkrásnější a nejmodernější auto ze všech (byť jich tu tehdy stávalo asi tak patnáct). Na silnici bylo navíc nečekaně spolehlivé.

Rodinný kočár Škoda 100 | foto: Magdalena Nová, MF DNES

Dobře si třeba pamatuji, jak jsme o prázdninách v roce 1985 na cestě k jugoslávskému pobřeží táhli na laně o dost modernější šípkově červenou Škodu 120 jisté moravské rodiny.

Retro fotka

Zajímavé fotky z cest s vaším prvním autem posílejte na autodnes@mfdnes.cz. Nejhezčí snímky otiskneme a odměníme zajímavou knihou.

Rodinný kočár Škoda 100

Rodinný kočár Škoda 100

Oni už dávno zavařili motor, zatímco náš vůz se statečně prodíral serpentinami po pískovcových útesech.

To auto jsem měla ráda, i když pro pasažéry vzadu byla jízda krajně nepohodlná. Není proto divu, že jsem si na vysoké jako svoje první auto pořídila další stovku. Za pět tisíc jsem od kamaráda koupila jednu škodovku na ježdění a druhou na náhradní díly. Nevypadala tedy nic moc, ale vydržela hodně.

Když jsme ji nakonec museli odvézt před kovošrot, ještě ji někdo stihl ukrást. Tak mu snad vděčně sloužila další léta.

Škoda 100

Vzniklo jich přes milion

Škoda 100, kterých po světě jezdilo víc než milion a i teď je možné tento vůz potkat, se představila v roce 1969. Její výrobu nezastavil ani velký požár, který tehdy postihl mladoboleslavskou automobilku.

Oheň vypukl 12. srpna 1969. Zasáhl ,naštěstí‘ starou část závodu. Byl to jeden z nejničivějších požárů za posledních 40 let. Škody dosáhly 320 milionů korun. Výrobu nového vozu však požár nezpozdil a na konci srpna byla veřejnosti představena nová škodovka, která měla moderní karoserii a proti ,tisícovce‘ dostala také nový interiér a další prvky.

Škoda 100/110 se vyráběla od roku 1969 až do roku 1977. Vůz navázal na předchozí model 1000/1100 MB, kvůli němuž byl na začátku 60. let vybudován zcela nový výrobní areál. Za dobu, kdy se „stovka“ vyráběla, jich z pásu sjelo více než milion.

V roce 1970 začal pobočný závod v Kvasinách s výrobou dvoudvéřové verze Škoda 110 R. Nádherné kupé se vyrábělo až do roku 1980.

Škoda 100/110
Škoda 100, Škoda 110 L a Škoda 110 R

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Je to oficiální: VW buduje alianci s Fordem, v USA použije jeho závody

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Německá automobilka Volkswagen buduje alianci se společností Ford Motor a k montáži vozů ve Spojených státech může...

OBRAZEM: Wartburg hvězdou tuningové výstavy

Essen Motor Show 2018

Motorshow v Essenu je tradičním svátkem úpravců aut. K vidění jsou neuvěřitelné kreace, ale také závodní speciály,...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Najdete na iDNES.cz