S embéčkem na zteč alpských velikánů. Závodní Škodou 1000 na plný plyn

Exkluzivně   17:14
Řidičské rukavice s prostříhanými klouby, opocená záda, mozol na zadku, ucho u okénka zalehlé od větru a jedna z nejkrásnějších škodovek druhé poloviny 20. století svižně šplhá za povzbuzování nakřáplého hlasu výfuku do alpského kopce. Veteránský závod Silvretta Classic je vrchol sezony.

Redakce iDNES.cz dostala jedinečnou možnost být u toho na palubě Škody 1000 MB Rally z roku 1967. Ostřílenou dálkovou závodnici poslala na start mladoboleslavská automobilka, když ji kvůli Silvrettě vytáhla ze svého muzea.

Škoda 1000 MB Rally na veteránském závodu Silvretta Classic

O desetiny sekundy

Objet dvě kola, která dají dohromady necelých 6 kilometrů za necelých 10 minut, to je průměr 36 km/h. Jenže držte to se starou škodovkou, které se občas nechce řadit dvojka a ručka tachometru sebou klepe jak ratlík. Spolujezdec tiskne v ruce stopky a já za volantem jedu chvilku jako drak a pak zas s vyšlápnutou spojkou plachtím krokem.

V takových rychlostních zkouškách se nesmí zastavit a jde tu o desetiny sekundy. Publikum tleská, naše závodními barvami vyšňořená škodovka je hvězdou startovního pole. Vypadá jako opravdový závoďák. Největší slabinou jsou brzdy. S jejich pomocí se stáváme hvězdami poslední etapy prestižního alpského veteránského závodu.

Silvretta Classic

Závod gentlemanů

Závod v alpském údolí Montafon je jednou z nejtradičnějších veteránských soutěží v Evropě a v roce 2013 se jel již pošestnácté.

Trať dlouhou 660 kilometrů projelo 159 posádek veteránů za tři dny. Kratší etapy jely ve svém speciálním závodě elektromobily. V rychlostních zkouškách jde o dodržení přesnosti na setinu vteřiny.

Kromě dvou škodovek dorazil na start z Česka ještě kabriolet Jaguar E-type. Většina posádek je z Německa, Rakouska, Švýcarska a Británie.

Na posledních padesát metrů nám vyšlo asi šest sekund. Narvu tam dvojku, dupnu na plyn a vystřelím. Devadesát koní se s vytím snaží. Jenže za cílovou páskou se musí ostře doleva. Rovně by se dalo zastavit v louce, jenže tam překáží Mercedes 300 SL Gullwing a ještě jeden veterán, každý aspoň za půl milionu eur.

Spolujezdec brzdí za mě očima a div že neprošlápne podlahu křičí, ať brzdím. Vydržím to tak metr před cílovou fotobuňku, plné brzdy: škodovka zaklekne do předních gum, které drží ve veteránskosti krok s celým autem, piští, publikum tleská a křičí. Po deseti metrech povolím a zatočím.

Největší adrenalin jsem nám nachystal na úplný závěr Silvretty. Opotit se musel i časoměřič, kterému snad ulítla i čepice. Zbyly tam po nás dvě černé gumové čáry.

Škoda 1000 MB Rally na veteránském závodu Silvretta Classic

Závod na čas

Veteránské závody se jezdí na čas jinak, než je obvyklé. Musíte dodržet přesně stanovený rychlostní průměr a čas dojezdu. Nejvíc ovšem pořadím zamávají speciální rychlostní zkoušky, kdy na některé potřebujete klidně i dvoje stopky.

Je třeba daný dvousetmetrový úsek, který musíte ujet za 35 sekund, a v něm je vložený další, stometrový, na který máte dvacet sekund. Zdá se to jednoduché? Zkuste si to se svým autem. Měří se to jednou fotobuňkou od úplného předku auta, podruhé na zemi položenou "hadicí", která sepne časomíru.

Pro ilustraci: nejlepší výsledek jsme dosáhli ve 13. etapě, kde jsme čas nedodrželi o 0,04 sekundy a byli jsme devátí. Trpí spojka i vy, protože máte pocit, že líp už to nejde.

Škoda 1000 MB Rally na veteránském závodu Silvretta Classic

Ale nakonec je to všem jedno. Tohle je závod gentlemanů. Nejde tu o výkon auta. A o vítězství se nebijeme do krve. Kocháme se úžasnou krajinou pohoří Silvretta v rakouském alpském kraji Montafon a kdo je "autíčkář", zažívá nirvánu. Tolik krásných veteránů pohromadě jinde neuvidíte. A to jich museli spoustu odmítnout.

Ten mercedes s racčími křídly vám tu přijde obyčejný, protože hned vedle stojí devadesátiletý bentley, který na sobě má prach ještě z ruské stepi, kterou přejel ve 12 tisíc kilometrů dlouhém závodě z Pekingu do Paříže pár dní před startem Silvretty.

Silvretta obrazem

Podívejte se na fotogalerii z prvního dne závodu ZDE

Se šňůrou 160 závodníků (vypouštějí nás po půlminutě, ale nakonec se stejně sjedou skupinky) jede ještě hejno bouráků, které by samy o sobě daly ještě na další Silvrettu. Moderní supersporty, do detailu vyšperkovaní veteráni, unikáty.

Slavný veteránský závod je hlavně přehlídkou německých značek, ale silné zastoupení mají také italská a britská auta, francouzských pomálu. Větší část startovního pole tvoří soukromníci ochotní zaplatit tučné startovné, ale automobilky se také rády pochlubí svou historií a vytáhnou z muzeí a depozitářů nádherně udržované a zrenovované kousky.

Naše tisícovka šlape jako hodinky. Občas chce při podřazování meziplyn a dvojí vyšlápnutí spojky a ani přesto tam někdy nechce ve vracečkách při šplhání do kopců zapadnout dvojka. Převodovku má pětistupňovou, vypůjčenou ze Škody 130. Hydraulicky ovládaná spojka vyžaduje po 150 kilometrech na plný plyn a častém řazení jemnější zacházení. Ale zdá se nám, že jsme v těch stoupácích motor rozdýchali tak, že jezdí lépe než na začátku.

Škoda 1000 MB Rally na veteránském závodu Silvretta Classic

Do kopce nám to frčí nečekaně dobře, zato z kopce. Malé kotoučky schované za třináctipalcovými ráfky kapitulují dost brzy a to brzdíme hlavně motorem. Jenže i na dvojku se tisícovka rozjede v těch alpských padácích tak, že to vypadá nerozumně.

Auto se "vodí" zlehka. V ostrých zatáčkách, které nejsou moc do kopce, dokážete držet krok s mnohem silnějšími a modernějšími auty. Zadní pohon a motor vzadu řidiči ve vykružování oblouků pomohou, jen se nebát.

Jezdí se i rychle

Organizátoři předem určí průměr, kterým se má daný úsek jet. Čtyřicítka vypadá pohodově, jenže se jede v běžném provozu. Většinou to stíháte s luxusní rezervou, takže parkoviště před koncem etapy bývá plné a závodníci si najíždějí určený čas bez stresu. Stihnete i kafe nebo cigaretu.

Veteránský závod pravidelnosti Silvretta Classic

Jenže někdy vás zbrzdí tankování, jindy semafor na rozkopané silnici nebo traktor funící do kopce ještě pomaleji než vy. A když se má ten průměr dodržet třeba při přešplhání alpského velikána po nekonečné klikatici, může to být i adrenalin.

Nejdřív nám přišlo, že deset minut je na posledních pět kilometrů tak akorát. Jenže nejprve nás ve sjezdu zbrzdil školní autobus a pak se nás rozhodl vychovávat švýcarský dodávkář. Povolenou rychlost jsme nepřekračovali, s devadesáti pětačtyřicetiletými koňmi to ani moc nejde (ale na dálnici jsme je na stotřicítku rozdováděli), jenže podle jeho mínění se ve sjezdu na okresce nepředjíždí a ideální je pětačtyřicítka. Nepomohlo ani mohutné troubení naší doprovodné oktávky, nám totiž vypověděl službu klakson.

A tak jsme do cíle pod kopcem vtrhli jak uragán. Posádky rallyových toyot startujících za námi nám gentlemansky uvolnily místo a uznale kývaly hlavou.

Po třech dnech a 664 kilometrech je konec. V konkurenci profesionálů, kteří mají připravené patery stopky, speciální tachometry, trénink a další speciální nádobíčko, končíme celkově na 97. místě. V naší kategorii jsme čtyřiadvacátí.

Škoda 1000 MB Rally na veteránském závodu Silvretta Classic


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Čínský útok automobily. Podívejte se, které značky se hrnou do Evropy

Před špatným počasím posádku ochrání lehká plátěná střecha.

VIDEO Čínské automobilky byly na zahraničních trzích ještě v nedávné minulosti často přehlíženy a...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...