Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní Škoda MBX shořela na narozeniny, designéři namalovali novou

aktualizováno 
Dvoudveřové „embéčko“ je ikona. Raritní verze Škoda 1000 MBX vznikla jen v několika tisících kusů. Letos je to půl století od jejího představení na autosalonu v Ženevě. V květnu přišli sběratelé škodovek o jednu z těchto perel při požáru.

Návrh novodobé Škody MBX od Jana Hrodka | foto: Jan Hrodek

V Bakově nad Jizerou shořelo 20. května osm historických aut. Podle prvního šetřenní hasičů byla příčinou požáru technická závada na nejdražším veteránu (čtěte zde). Nově se podle informací iDNES.cz pracuje i s variantou, že požár mohl být založen úmyslně. Hodnota Škody 1000 MBX byla asi milion korun. Ta modrá perla totiž byla opravdu unikátní.

Sraz vozů Škoda 1000 MB/MBG/MBX

Šlo o jediný funkční kus z počátku produkce roku 1966, kdy vznikly jen čtyři, nebo pět vozů používaných pro focení dobových prospektů. Sériovou výrobu Škody 1000 MBX se totiž podařilo zahájit až začátkem roku 1967. Auto bylo unikátní také některými prvky karoserie. V hantýrce škodováků se jim říká široký úsměv (velký chromový rámeček na přídi) a žábry (mřížky pro přístup vzduchu v zadních blatnících. Finální provedení totiž mělo úzký úsměv a decentnější obdélníkové mřížky.

Škoda 1000 MBX
Škoda 1000 MBX
Škoda 1000 MBX

Majitelé torzo vozu vystavili na srazu škodovek konaném koncem května.

Jak by vypadalo dnes

Shodou okolností jen pár dnů po neštěstí zakončili uplynulý rok prezentací svých semestrálních prací studenti designu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. Tématem byla právě Škoda MBX. „Téma jsme vymysleli na začátku semestru s Františkem Pelikánem a Petrem Pelikánem,“ říká pro iDNES.cz jeden z vyučujících, designér Petr Siebert.

Návrh novodobé Škody MBX od Yevgena Kapusty
Návrh novodobé Škody MBX od Marka Weidlicha

„Říkali jsme si, že to bude atraktivní téma, ukázalo se ale také, že je velmi těžké.“ Studenti totiž zjistili, že embéčko, jehož design je dílem Jana Žáčka, a z něj odvozené MBX jsou svým designem velmi specifické celkovým pojetím.

Fotogalerie

Všimněte si, že jediný charakteristický prvek, kterého se při návrhu moderního auta mohli studenti chytit, byl negativně skloněný specifický zadní sloupek střechy. „Skloubit dnešní designérský jazyk Škody se specifickým vzhledem MBX se ukázalo jako velmi složité,“ vysvětluje Siebert.

Moderní škodovky jsou ostře řezané s výraznými hranami a přísně jednoduchými plochami, embéčko je charakteristické oblinami. Společným jmenovatelem je funkčnost s minimem ozdob.

Studenti nezůstali jen u skic a modelování na počítači. Jeden z návrhů vznikne jako hliněný model.





Nejčtenější

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Chýnovský kopec
PŘÍMÝ PŘENOS: Kotrmelce v bahně a pády z kopce v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový je závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos už to je...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Další z rubriky

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.