A kde jinde začít náš nový seriál než u typů Škoda 105/120? Vždyť přes půl milionu těchto automobilů tvoří i dnes nejpočetněji zastoupenou skupinu škodovek, které s drtivou převahou vedou českou ligu značek motorových vozidel. K 1. lednu 2003 bylo v Česku registrováno 341 736 vozidel typu Š 120 a 245 152 vozů Š 105. Průměrný věk těchto škodovek převyšuje 18 roků.
Ze starého "nová"
Poprvé se stodvacítka představila veřejnosti na autosalonu v Paříži v roce 1976. Mimo jiné na tomto významném evropském setkání automobilových značek slavil premiéru např. Renault 14, Moskvič 2140 či VW Golf Diesel, tedy vesměs vozidla s obvyklým uspořádáním pohonných soustav: buď s tehdy moderní a dnes běžnou koncepcí "vše vpředu", anebo s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Škoda 105/120 svou zastaralou koncepcí rozhodně nepřinesla ve své době nic nového.
Do ukončení výroby v roce 1989, kdy již naběhl model Favorit, bylo vyrobeno celkem 840 561 vozů Škoda 105 a 1 070 693 stodvacítek. Ale vraťme se do Mladé Boleslavi v době, kdy byla nová škodovka v plenkách. Náběh výroby vozu byl zvláštní tím, že současně s novou škodovkou pokračovala produkce staršího typu Š 100/110 v nezmenšeném rozsahu. Plán výroby pro rok 1976 byl 160 000 vozů, z čehož zhruba 5 % připadlo na nový typ. Až o rok později se poměr obrátil. S novinkou přišla i nová výrobní technologie.
Byly to například nové svařovací linky zahraničních renomovaných výrobců či nová lakovna, která tehdy snesla srovnání s vyspělými západními automobilkami. Pro uživatele však byly důležitější důsledky zavedení moderní techniky, například to, že proti korozi byla karoserie dodatečně chráněna moderními hmotami na bázi PVC. Tvořily souvislý pevný, pružný a chemicky odolný povlak korozně exponovaných míst.
Měla své přednosti
Přestože ponechání dosavadní koncepce řady Š 100, což bylo pro vývojové pracovníky nového vozu zásadní zadání, znemožnilo výraznou změnu vrozených vlastností vozidla, tedy především přetáčivost a citlivost na boční vítr, podařilo se konstruktérům v nové škodovce značnou měrou potlačit kritizované nedostatky a slabiny předchozího typu. Stodvacítky získaly příznivce nejen pohodlným pracovištěm řidiče s dobrým uspořádáním ovládacích prvků, ale na svou dobu i účinnou ventilační a topnou soustavou, znamenitým výhledem, dvoupolohovou aretací dveří a zlepšenou účinností chladicí soustavy.
Nutno připočíst vlastnosti zděděné po dosavadních typech, především spolehlivý a hospodárný motor. Zděděná, ve své době už také ojedinělá koncepce s motorem za zadní nápravou samozřejmě ovlivnila nejen jízdní vlastnosti, ale i užitnou hodnotu vozidla: především omezený zavazadlový prostor. Jízdní vlastnosti byly už v prvních testech hodnoceny jako průměrné. Ve srovnání s předchozími typy se nová škodovka dostávala do přetáčivého smyku až při větší rychlosti, avšak náhle. Tuto vlastnost tehdy velmi dobře vyjádřil jeden z motoristických novinářů při prvních testovacích jízdách slovy: "Nová škodovka potřebuje víc řídit než jiné vozy."
Včera a dnes
Během dospívání absolvovala Škoda 105/120 řadu konstrukčních změn. V roce 1982 byla v závodě Kvasiny zahájena sériová výroba sportovní modifikace 120 Garde/Rapid. Ze zásadních konstrukčních úprav bylo asi nejdůležitější nové řešení kyvadlové úhlové nápravy s vlečenými rameny. Modernější a přesnější řízení se poprvé objevilo právě u typu Garde. Od roku 1985 se montovalo na celou produkci vozidel 105/120/130. Počet vyrobených stotřicítek se pohyboval v desetitisících, zatímco u řady 105/120 to byly statisíce.
V průběhu patnácti let opouštělo montážní linku několik typů/modelů počínaje Š 105 S a konče Š 136 Rapid, a k tomu sportovní verze, které dobývaly úspěchy doma i za hranicemi. Do důchodu odešla stodvacítka s nástupem koncepčně nového modelu Favorit. I dnes můžeme vidět Škody 105/120 ve velmi dobrém stavu. Co se jim však všeobecně vytýká? Na to jsme se zeptali Petra Halbrštáta, majitele servisu Auto Štangl Autopomoc ze Žamberka, kde je v provozu velké množství těchto vozů: "Hlavní problémy dělá velké množství nesnadno utěsnitelné chladicí kapaliny, protékající dlouhým potrubím mezi motorem vzadu a chladičem vpředu.
Stejně časté poruchy jsou u termostatu. S tím a s nevhodným fridexem souvisí i časté vystřelování těsnění pod hlavou válců. Přestože byla vybrána ve své době špičková technologie povrchových úprav, najdou se na karoserii slabá místa, jako např. v oblasti uchycení předních tlumičů. Všeobecně lze považovat Škody 105/120 za spolehlivé stroje, které si i v našem podhůří dokázaly vydobýt pověst pracovitých nádeníků."
Podrobný test Škody 120 LS najdete ZDE.
Technické údaje | Š 105 | Š 120 |
Motor | zážehový čtyřválec | zážehový čtyřválec |
Zdvihový objem (cm3) | 1046 | 1174 |
Nejvýšší výkon (kW/koní) | 33/45 | 37/50 |
Pneumatiky | 155 R 14 | od roku 1983 165 R 13 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | podle typu a provedení 855 až 915 | podle typu a provedení 855 až 915 |
Celková hmotnost (kg) | podle typu a provedení 1255 až 1290 | podle typu a provedení 1255 až 1290 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 130 | 140 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 24,0 | 20,0 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,3 až 9,5 | 6,4 až 9,7 |
V tehdejší SRN vznikla v osmdesátých letech otevřená varianta. |
Kupátko, na které mnozí fandové dvoudveřových aut nostalgicky vzpomínají. |
Ve vývojových dílnách vznikala v průběhu let řada variant; tato například skrývá motor vpředu a pohon zadních kol. |
V provedení GLS - tedy na první pohled odlišená chromovanými parádičkami - byla vrcholným provedením. |