Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda 105/120 po 27 letech

  18:27aktualizováno  18:27
Po českých silnicích jezdí statisíce starších aut. Při průměrném věku osobního vozu 13,72 roku je jasné, že většina zdejších řidičů nejezdí posledními výstřelky automobilové módy. Proto by bylo nespravedlivé věnovat se jen novinkám na čtyřech kolech.

A kde jinde začít náš nový seriál než u typů Škoda 105/120? Vždyť přes půl milionu těchto automobilů tvoří i dnes nejpočetněji zastoupenou skupinu škodovek, které s drtivou převahou vedou českou ligu značek motorových vozidel. K 1. lednu 2003 bylo v Česku registrováno 341 736 vozidel typu Š 120 a 245 152 vozů Š 105. Průměrný věk těchto škodovek převyšuje 18 roků.

Ze starého "nová"

Poprvé se stodvacítka představila veřejnosti na autosalonu v Paříži v roce 1976. Mimo jiné na tomto významném evropském setkání automobilových značek slavil premiéru např. Renault 14, Moskvič 2140 či VW Golf Diesel, tedy vesměs vozidla s obvyklým uspořádáním pohonných soustav: buď s tehdy moderní a dnes běžnou koncepcí "vše vpředu", anebo s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Škoda 105/120 svou zastaralou koncepcí rozhodně nepřinesla ve své době nic nového.

Do ukončení výroby v roce 1989, kdy již naběhl model Favorit, bylo vyrobeno celkem 840 561 vozů Škoda 105 a 1 070 693 stodvacítek. Ale vraťme se do Mladé Boleslavi v době, kdy byla nová škodovka v plenkách. Náběh výroby vozu byl zvláštní tím, že současně s novou škodovkou pokračovala produkce staršího typu Š 100/110 v nezmenšeném rozsahu. Plán výroby pro rok 1976 byl 160 000 vozů, z čehož zhruba 5 % připadlo na nový typ. Až o rok později se poměr obrátil. S novinkou přišla i nová výrobní technologie.

Byly to například nové svařovací linky zahraničních renomovaných výrobců či nová lakovna, která tehdy snesla srovnání s vyspělými západními automobilkami. Pro uživatele však byly důležitější důsledky zavedení moderní techniky, například to, že proti korozi byla karoserie dodatečně chráněna moderními hmotami na bázi PVC. Tvořily souvislý pevný, pružný a chemicky odolný povlak korozně exponovaných míst.

Měla své přednosti

Přestože ponechání dosavadní koncepce řady Š 100, což bylo pro vývojové pracovníky nového vozu zásadní zadání, znemožnilo výraznou změnu vrozených vlastností vozidla, tedy především přetáčivost a citlivost na boční vítr, podařilo se konstruktérům v nové škodovce značnou měrou potlačit kritizované nedostatky a slabiny předchozího typu. Stodvacítky získaly příznivce nejen pohodlným pracovištěm řidiče s dobrým uspořádáním ovládacích prvků, ale na svou dobu i účinnou ventilační a topnou soustavou, znamenitým výhledem, dvoupolohovou aretací dveří a zlepšenou účinností chladicí soustavy.

Nutno připočíst vlastnosti zděděné po dosavadních typech, především spolehlivý a hospodárný motor. Zděděná, ve své době už také ojedinělá koncepce s motorem za zadní nápravou samozřejmě ovlivnila nejen jízdní vlastnosti, ale i užitnou hodnotu vozidla: především omezený zavazadlový prostor. Jízdní vlastnosti byly už v prvních testech hodnoceny jako průměrné. Ve srovnání s předchozími typy se nová škodovka dostávala do přetáčivého smyku až při větší rychlosti, avšak náhle. Tuto vlastnost tehdy velmi dobře vyjádřil jeden z motoristických novinářů při prvních testovacích jízdách slovy: "Nová škodovka potřebuje víc řídit než jiné vozy."

Včera a dnes

Během dospívání absolvovala Škoda 105/120 řadu konstrukčních změn. V roce 1982 byla v závodě Kvasiny zahájena sériová výroba sportovní modifikace 120 Garde/Rapid. Ze zásadních konstrukčních úprav bylo asi nejdůležitější nové řešení kyvadlové úhlové nápravy s vlečenými rameny. Modernější a přesnější řízení se poprvé objevilo právě u typu Garde. Od roku 1985 se montovalo na celou produkci vozidel 105/120/130. Počet vyrobených stotřicítek se pohyboval v desetitisících, zatímco u řady 105/120 to byly statisíce.

V průběhu patnácti let opouštělo montážní linku několik typů/modelů počínaje Š 105 S a konče Š 136 Rapid, a k tomu sportovní verze, které dobývaly úspěchy doma i za hranicemi. Do důchodu odešla stodvacítka s nástupem koncepčně nového modelu Favorit. I dnes můžeme vidět Škody 105/120 ve velmi dobrém stavu. Co se jim však všeobecně vytýká? Na to jsme se zeptali Petra Halbrštáta, majitele servisu Auto Štangl Autopomoc ze Žamberka, kde je v provozu velké množství těchto vozů: "Hlavní problémy dělá velké množství nesnadno utěsnitelné chladicí kapaliny, protékající dlouhým potrubím mezi motorem vzadu a chladičem vpředu.

Stejně časté poruchy jsou u termostatu. S tím a s nevhodným fridexem souvisí i časté vystřelování těsnění pod hlavou válců. Přestože byla vybrána ve své době špičková technologie povrchových úprav, najdou se na karoserii slabá místa, jako např. v oblasti uchycení předních tlumičů. Všeobecně lze považovat Škody 105/120 za spolehlivé stroje, které si i v našem podhůří dokázaly vydobýt pověst pracovitých nádeníků."

Podrobný test Škody 120 LS najdete ZDE.

Technické údaje Š 105 Š 120
Motor zážehový čtyřválec zážehový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 1046 1174
Nejvýšší výkon (kW/koní) 33/45  37/50
Pneumatiky 155 R 14 od roku 1983 165 R 13
Pohotovostní hmotnost (kg) podle typu a provedení 855 až 915 podle typu a provedení 855 až 915
Celková hmotnost (kg) podle typu a provedení 1255 až 1290 podle typu a provedení 1255 až 1290
Nejvyšší rychlost (km/h)  130 140
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 24,0 20,0
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,3 až 9,5 6,4 až 9,7



 


 
 


 

 

 

 

 


 
  

V tehdejší SRN vznikla v osmdesátých letech otevřená varianta.

Kupátko, na které mnozí fandové dvoudveřových aut nostalgicky vzpomínají.

Ve vývojových dílnách vznikala v průběhu let řada variant; tato například skrývá motor vpředu a pohon zadních kol.

V provedení GLS - tedy na první pohled odlišená chromovanými parádičkami - byla vrcholným provedením.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.