Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slavné škodovácké erko má znovu ožít, základ dodá Audi R8

  15:03aktualizováno  15:03
Takzvané erko nedá Čechům spát. Slavné kupé, které by škodovkáři rádi zase viděli v nabídce značky, možná vyrazí v novodobé interpretaci na silnici. Český designér chce novodobou Škodu 110 R postavit na základech Audi R8. K odvážnému plánu hledá parťáky.

Novodobé "Erko". Slavné kupé Škoda 110 R v podání designéra Petra Novague | foto: Petr Novague

Mladý úspěšný český designér, který vystupuje pod uměleckým jménem Petr Novague, je milovník aut. Už jeho první známější projekt vycházel ze škodovky. V roce 2004 upravil s Ondřejem Václavíkem, se kterým tvořil duo Design-Brothers, superb první generace. Škoda Enve tehdy byla hvězdou přehlídky Designblok.

Petr Novague je však hlavně milovníkem bájného erka. Parádní škodovácké kupé ze sedmdesátých let už jednou v novodobém podání představil jako svou vizi. Teď se ke slavné škodovce vrátil a nový projekt chce dovést do podoby opravdového auta.

Novodobé

Jako základ nejnovější kreace poslouží Audi R8. Autora, původním jménem Petra Nováka, to napadlo, když se v ingolstadtském supersportu svezl. Ceněný model, který je sám o sobě designovým majstrštykem, má podle Petrových plánů dostat kabát novodobého erka.

Fotogalerie

Audi R8 je při osobním setkání nečekaně subtilní, pro relativně malé kupé se tedy jako technický základ hodí. Audi má motor uprostřed a pohon všech kol. Škoda 110 R měla pohon vzadu a hnanou zadní nápravu. Tvůrci se však hlavně zalíbila architektura se základním nosným rámem, na kterém jsou připevněny panely karoserie.

Petr Novague teď shání deset boháčů, kteří s ním do bláznivého projektu "půjdou". Vymyšleno to má tak, že R8 vymění karoserii. Potřeba bude devět panelů, které mají být vyrobeny z karbonu, další komponenty pak budou ze skladu značek koncernu VW. Třeba přední světla od Bentleye, zadní z Lamborghini, volant od Seatu a sedadla z Octavie RS.

"Nejvíce vzrušující mi na tomhle autě přijde relativně jednoduchá proveditelnost přestavby. Přestože podobné malosériové modely postavené na základě jiných vozů nejsou ve světě výjimkou, spojení techniky Audi R8 a tvarů volně inspirovaných českým erkem je unikátem. A právě jedinečnost je v dnešní době unifikovaných a masově vyráběných modelů velmi ceněna," komentuje pro iDNES.cz myšlenku na novodobou interpretaci erka šéfredaktor magazínu AutoDesign&Styling Radek Laube.

Linky slavné škodovky, která byla v soutěžáckém podání hvězdou rallyových tratí, jsou na žlutém konceptu jasně vidět. Proporce se musí držet technického základu. Příď je boubelatější a s agresivním nárazníkem. Ale zadní partie s hodně skloněným oknem erko jasně připomínají. Stejně jako svislé žebrování v zadním čele.

Novodobé

"Vůz je pěkný, zvenčí se volně drží důležitých detailů, mohl by to být důstojný nástupce erka. Interiér bych ale ocenil více retro. Je škoda, že palubka nemá typických pět budíků," komentuje audi převlečené za moderní škodovácké kupé majitel původního oranžového erka Jaroslav Mašek.

"Trend individualizace automobilů je jednoznačně jedním z nejvýraznějších trendů současného automobilového designu a právě tento příklad dobře ukazuje, kam až lze zajít. Ne náhodou v tomto ohledu nejlépe fungují tvary, které připomínají slavné modely minulosti, a to Petr Novague určitě skvěle vystihl," dodává Radek Laube z AutoDesign&Styling, v jehož posledním čísle Novague své erko představil.

Základní provedení R8 s osmiválcem 4,2 litru (316kW / 430koní) stojí tři miliony korun. K mání je i desetiválec, za který je třeba připlatit další milion. Převlékání do originálního kabátu jedinečné škodovky ovšem bude také hodně drahé.





Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

BMW Concept X7 iPerformance
BMW chce být luxusní, pro řady X7 a 8 zakládá novou divizi

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Mnichovská automobilka si pro autosalon ve Frankfurtu nachystala překvapivé odhalení. Chce lépe cílit na náročné zákazníky, proto přichází s novou značkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.