Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda na start Dakaru. Blázniví motorkáři šturmují s přípravami stotřicítky

Škodovky se zatím na slavné dakarské rallye objevovaly buď v roli diváků, nebo doprovodných vozidel. Příští rok se ovšem postaví na start. A má šanci vyvolat pořádné pozdvižení. Není to nic ze stávající produkce, je to milovaná i nenáviděná klasika: Škoda řady 742.

Bývalý motocyklový jezdec Ondřej Klymčiw se chce po třech letech vrátit na start Rallye Dakar. Motorku však vymění za čtyři kola, nad těmi poháněnými zadními bude usazený motor. Se Škodou 130 LR chce vyrazit v nové kategorii Classic, kterou pořadatelé pro příští rok premiérově vyhlásili. Poprvé v historii by se tak na start slavné soutěže měl postavit automobil vyrobený v Mladé Boleslavi. Dosud se na trati slavné rallye objevovaly škodovky jako doprovodná vozidla jednotlivých týmů, v uplynulých ročnících to byl model Kodiaq.

Škoda 742

Stopětka, stodvacítka, stotřicítka...

742 je souhrnné označení modelu, který vyráběla automobilka AZNP v letech 1976–1990. „Obchodní označení vozů je Škoda 105, Škoda 120, Škoda 125, Škoda 130 – liší se především motorem a úrovní výbavy. Odvozeným typem je Škoda 746, vyráběná v letech 1987–90 pod obchodním označením Škoda 135, Škoda 136,“ píše Wikipedie. Historii slavného modelu, kterého se vyrobily více než dva miliony kusů, čtěte zde.

„Na motorku už se neposadím, ale závodník jsem tělem a duší,“ řekl Klymčiw na oficiálním představení projektu. Možnost, že by se mohl se starou škodovkou představit na Dakaru, jej napadl začátkem července. Oslovil tedy Jiřího Moskala, který rallye absolvoval několikrát s kamionem Liaz, a bývalého šéfa týmu Škoda Motorsport Jiřího Kotka a přípravy se rozběhly naplno. „Během týdne bylo rozhodnuto, že do toho půjdeme,“ popsal.

Kotek s Janem Vostrým tak nyní staví vůz, který by měl být na konci prázdnin hotový. Pak začne testování. „Teď už jsem ve stavu jako na Dakaru. Budím se ve čtyři ráno a chodím spát pozdě. Jsme ale přihlášeni a jsem přesvědčen, že se 4. prosince nalodíme a 3. ledna odstartujeme,“ řekl Klymčiw.

Patron projektu a motoristická legenda Rallye Dakar Jiří Moskal připomíná, že liazky, které Čechoslováky na nejslavnější rallye před 35 lety představily světu, kdysi málem odstartovaly na Dakar pod značkou Škoda. „Bylo to rozhodnutí tehdejšího generálního ředitele, že na Dakar nepojedeme pod značkou Škoda, ale jako Liaz. Do té doby jsme stále vyráběli pod značkou Škoda Liaz,“ popisuje.

„Je to necelých pět měsíců do nalodění. Ale všechno se dá stihnout, den má 24 hodin. Tu škodovku dostaneme do cíle a pokusím se o co nejlepší výsledek, aby to bylo důstojné,“ ujišťuje.

Navigovat bude Petr Vlček, který čtyřikrát Dakar dojel na motorce. „Říká se, že motorkáři dokážou najít cestu a techniku pošetřit, v tom mají výhodu oproti autařům,“ dodává Klymčiw. Auto chtějí otestovat na písku v Řecku, Maroku a na Slovensku, na šotolině chtějí trénovat v Německu.

Projekt Klymčiw zatím není finančně zajištěn. I proto chystá prostřednictvím crowdfundingové kampaně na internetu oslovit fanoušky, aby se na jeho zajištění podíleli. V ideálním případě by rád získal 700 až 800 tisíc korun, což jsou náklady na stavbu auta.

Škoda 130 LR

Pro rally i jako dálniční stíhač

Provedení představené v roce 1984 se od sériových verzí liší řešením zadní úhlové nápravy, která je tvořena trojúhelníkovými rameny uchycenými přímo v karoserii. LR má soutěžní ochranný rám, jinak naladěný motor a jiné převody. Čtyřválec 1289 cm³ OHV má osmikanálovou hlavu, je osazen dvěma dvojitými karburátory Weber. Díky tomu dosahoval výkonu až 95 kW a 175 Nm. Osmisetkilový speciál díky tomu měl maximální rychlost přes 160 km/h a zrychlení z nuly na 100 km/h za 8 sekund. 130 LR vzniklo podle požadavků homologace 200 kusů nejen v rámci AZNP, ale podle tovární dokumentace je stavěly i soutěžní týmy jiných organizací. Encyklopedie Wikipedie uvádí, že Škody 130 LR byly vyráběny i v civilní verzi určené pro ministerstvo vnitra jako stíhací vůz na dálnici.

„Chceme, aby v tom lidi jeli s námi. Jsem patriot, jsem hrdý na to, že jsem Čech. Věřím, že se to podaří. Máme u nás skvělé lidi, zlaté ručičky, výborné nápady a dobré srdce,“ říká Klymčiw. „Myslím, že tím skvěle pobavím lidi,“ komentuje pro iDNES.cz.

Kategorie veteránů nepojede stejnou trasu jako hlavní pole. Ostrých kilometrů bude méně a nejvíce náročným místům se klasici vyhnou. „Touto technikou se například nedá projekt extrémně těžký písek,“ vysvětluje Klymčiw. „Ale najedeme nakonec stejné kilometry jako ostatní, těžká místa jen objedeme.“

Organizátoři pustí na start jen vozy, které měly homologaci pro mistrovství světa rally. „Nebo to může být speciál, který do roku 2000 na start Dakaru nastoupil,“ dodává závodník. Kategorie Classic je rozdělená do několika tříd, v té nejstarší jsou auta do roku 1986, nejmladší „veterán“ může byt z roku 2000.

Ondřej Klymčiw

V roce 2017 skončil na Rallye Dakar jedenáctý. V úvodu následujícího 40. ročníku však havaroval, zničil motocykl a zraněný byl převezen do nemocnice v Limě. Letos v březnu se definitivně rozhodl, že už nebude závodit na motorce. Čtěte více.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...