Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda 720: Unikát, který mohl konkurovat BMW

  18:37aktualizováno  1. listopadu 14:16
Znáte automobil Škoda 720? Ne? Ani nemůžete. Před třemi desetiletími existoval jako prototyp. Do sériové výroby se však nikdy nedostal, proto jste se s ním ani nemohli potkat na silnicích. Příběh českého vozu, který se nikdy nevyráběl, ač ve své době připomínal vozy nejlepších značek.

Na první pohled tato škodovka připomíná spíše BMW starší generace.

Ve skutečnosti jde o jeden z mála dochovaných prototypů modelové řady 720.

Vyroben byl v roce 1972, a jak naznačuje dokumentace v archivu automobilky, jde o jediné auto tohoto druhu, které brázdí silnice.

Pár podstatně méně zachovalých modelů neuskutečněné vývojové řady se dnes krčí v depozitáři škodováckého muzea v Mladé Boleslavi, jeden zrestaurovaný exemplář byl nedávno zapůjčen do centra koncernu Volkswagen ve Wolfsburgu.

S platným technickým průkazem je však tento rudý vůz opravdu jediný.

Čtěte: Škoda–Wartburg-Trabant: svatba se nekonala

Škoda – Wartburg -Trabant

Celých devět let pracovali českoslovenští a východoněmečtí konstruktéři na společném automobilu. Z ambiciózního projektu, který byl v roce 1970 odstartován pod označením P760, zbylo nakonec jen fiasko ...VÍCE

Vlastník vozu si nepřál být jmenován, jde o dobře situovaného podnikatele z jižních Čech. Auto má už od devadesátých let, kdy se mu podařilo jej koupit od člověka, který vůz zdědil. Ten nejspíš ani netušil, jaký skvost mu spadl do klína.

Jak to s ním bylo
Psal se rok 1967. V Mladé Boleslavi vznikl přísně utajený dokument, který načrtl budoucnost vozů Škoda. Tedy nástupců, respektive větších sourozenců oblíbeného, ale už stárnoucího „embéčka“, vozu 1000 MB. Původně se totiž plánovalo, že se dvě modelové řady budou montovat společně. Projekt předpokládal, že nové vozy střední kategorie naběhnou do sériové výroby v roce 1973 - v provedení sedan, kombi i kupé.

Připravované vozy dostaly kódové označení 720. Nejprve vzniklo několik prototypů od škodováckých návrhářů, ale nebyly příliš zdařilé. Jedna karoserie se podobala Renaultu 16, sedan zase Fordu Cortina. Teprve návrh italského studia ItalDesign byl tím, co tvůrci v Mladé Boleslavi od vozu očekávali. Téměř 4,5 metru dlouhá karoserie měla vozit pět cestujících.

Vůz se nikdy do výroby nedostal. Proč? Rozhodující okolností byla neutěšená ekonomická situace, proto se raději „embéčko“ pracně předělávalo na model Š 105-120.

Okouzlení minulostí
Je to trochu zázrak, že ještě dnes jezdí po silnici jeden z původních prototypů. Jeho karoserie je úžasná. V řadě ohledů byla v té době srovnatelná s vozy Audi, Fiat, Renault, VW či dokonce BMW. K technickým položkám, které se měly u modelu 720 objevit, patří například protiblokovací zařízení brzd, klimatizace, samočinná převodovka, dokonce i vzduchové pérování.

Kdyby jen řidiči věděli v době uvedení zoufale zastaralých typů Š 105 na konci sedmdesátých i v dlouhých letech osmdesátých, jaké auto pro ně ve Škodovce vyvíjeli… Kolik měl vůz stát? V tajné dokumentaci automobilky pod položkou výrobní náklady najdeme částku 25 240 Kčs. Velkoobchodní cena se předpokládala 27 140 Kčs a prodejní měla být 30 000 Kčs za verzi s motorem 1250 cm3 a 35 000 Kčs za provedení 1500 cm3. Průměrná mzda v roce 1975 v Československu byla 2313 Kčs.

Technické údaje 

Motor

vpředu podélně uložený zážehový čtyřválec, pohon zadních kol

Objem

1498 cm3

Největší výkon

87 koní

Převodovka

čtyřstupňová manuální

Délka x šířka x výška

4380 x 1630 x 1410 mm

Rozvor

2550 mm

Objem zavazadlového prostoru

360 l

Nejvyšší rychlost

150 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

16 s

Spotřeba paliva

12 l/100 km při rychlosti 95 km/h

MF DNES ,  (hm) Článek zpracován podle časopisu Auto motor a sport

Škoda 720: I zadní část škodovky je velmi originální

Škoda 720: Na svou dobu je vnitřek překvapivě komfortní

Škoda 720: Nepřipomíná vám prototyp škodovky něco? Jakoby starší model BMW.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Konec geniálního malíře obrazů vonících benzinem. Václav Zapadlík zemřel

Obrazy Václava Zapadlíka

Vyučil se truhlářem a po večerech hrál v kapele na basu. Pak se však Václav Zapadlík pustil hoblíku i smyčce a vzal do...

Autofotka týdne: Extraligu nejdražších auta světa ovládá Ferrari

Ferrari 250 GTO

Stará auta nejsou jen pro zlost, protože jejich údržba leze do peněz. Naopak se ukazuje, že auta je umí zhodnotit lépe...

Byl to socialistický klump, říká sběratel o Škodě 1201. Přesto ji koupil

Účastníci mezinárodní veteránská rallye South Bohemia Classic zavítali do...

Příznivci historických vozidel si mohli o víkendu na jihu Čech dosyta užít nablýskaných strojů, s nimiž přijeli jejich...

Najdete na iDNES.cz