Škoda 720: Unikát, který mohl konkurovat BMW

  18:37aktualizováno  1. listopadu 14:16
Znáte automobil Škoda 720? Ne? Ani nemůžete. Před třemi desetiletími existoval jako prototyp. Do sériové výroby se však nikdy nedostal, proto jste se s ním ani nemohli potkat na silnicích. Příběh českého vozu, který se nikdy nevyráběl, ač ve své době připomínal vozy nejlepších značek.

Na první pohled tato škodovka připomíná spíše BMW starší generace.

Ve skutečnosti jde o jeden z mála dochovaných prototypů modelové řady 720.

Vyroben byl v roce 1972, a jak naznačuje dokumentace v archivu automobilky, jde o jediné auto tohoto druhu, které brázdí silnice.

Pár podstatně méně zachovalých modelů neuskutečněné vývojové řady se dnes krčí v depozitáři škodováckého muzea v Mladé Boleslavi, jeden zrestaurovaný exemplář byl nedávno zapůjčen do centra koncernu Volkswagen ve Wolfsburgu.

S platným technickým průkazem je však tento rudý vůz opravdu jediný.

Čtěte: Škoda–Wartburg-Trabant: svatba se nekonala

Škoda – Wartburg -Trabant

Celých devět let pracovali českoslovenští a východoněmečtí konstruktéři na společném automobilu. Z ambiciózního projektu, který byl v roce 1970 odstartován pod označením P760, zbylo nakonec jen fiasko ...VÍCE

Vlastník vozu si nepřál být jmenován, jde o dobře situovaného podnikatele z jižních Čech. Auto má už od devadesátých let, kdy se mu podařilo jej koupit od člověka, který vůz zdědil. Ten nejspíš ani netušil, jaký skvost mu spadl do klína.

Jak to s ním bylo
Psal se rok 1967. V Mladé Boleslavi vznikl přísně utajený dokument, který načrtl budoucnost vozů Škoda. Tedy nástupců, respektive větších sourozenců oblíbeného, ale už stárnoucího „embéčka“, vozu 1000 MB. Původně se totiž plánovalo, že se dvě modelové řady budou montovat společně. Projekt předpokládal, že nové vozy střední kategorie naběhnou do sériové výroby v roce 1973 - v provedení sedan, kombi i kupé.

Připravované vozy dostaly kódové označení 720. Nejprve vzniklo několik prototypů od škodováckých návrhářů, ale nebyly příliš zdařilé. Jedna karoserie se podobala Renaultu 16, sedan zase Fordu Cortina. Teprve návrh italského studia ItalDesign byl tím, co tvůrci v Mladé Boleslavi od vozu očekávali. Téměř 4,5 metru dlouhá karoserie měla vozit pět cestujících.

Vůz se nikdy do výroby nedostal. Proč? Rozhodující okolností byla neutěšená ekonomická situace, proto se raději „embéčko“ pracně předělávalo na model Š 105-120.

Okouzlení minulostí
Je to trochu zázrak, že ještě dnes jezdí po silnici jeden z původních prototypů. Jeho karoserie je úžasná. V řadě ohledů byla v té době srovnatelná s vozy Audi, Fiat, Renault, VW či dokonce BMW. K technickým položkám, které se měly u modelu 720 objevit, patří například protiblokovací zařízení brzd, klimatizace, samočinná převodovka, dokonce i vzduchové pérování.

Kdyby jen řidiči věděli v době uvedení zoufale zastaralých typů Š 105 na konci sedmdesátých i v dlouhých letech osmdesátých, jaké auto pro ně ve Škodovce vyvíjeli… Kolik měl vůz stát? V tajné dokumentaci automobilky pod položkou výrobní náklady najdeme částku 25 240 Kčs. Velkoobchodní cena se předpokládala 27 140 Kčs a prodejní měla být 30 000 Kčs za verzi s motorem 1250 cm3 a 35 000 Kčs za provedení 1500 cm3. Průměrná mzda v roce 1975 v Československu byla 2313 Kčs.

Technické údaje 

Motor

vpředu podélně uložený zážehový čtyřválec, pohon zadních kol

Objem

1498 cm3

Největší výkon

87 koní

Převodovka

čtyřstupňová manuální

Délka x šířka x výška

4380 x 1630 x 1410 mm

Rozvor

2550 mm

Objem zavazadlového prostoru

360 l

Nejvyšší rychlost

150 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

16 s

Spotřeba paliva

12 l/100 km při rychlosti 95 km/h

MF DNES ,  (hm) Článek zpracován podle časopisu Auto motor a sport

Škoda 720: I zadní část škodovky je velmi originální

Škoda 720: Na svou dobu je vnitřek překvapivě komfortní

Škoda 720: Nepřipomíná vám prototyp škodovky něco? Jakoby starší model BMW.

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Operativní leasing na vzestupu. Dlouhodobě pronajmout si lze i ojetinu

Ilustrační snímek

Firmy upřednostňují při financování nového osobního automobilu operativní leasing, vyplývá ze statistik České...

Autům bez technické kontroly by mohl hrozit odtah z ulic

Odstavené auto stojí od léta také poblíž hradeckého letiště.

Vlastníci silnic a veřejných parkovišť by mohli dostat širší práva na odstraňování automobilů. Skupina poslanců...

Do Bruselu nemohou staré diesely. Cizinci musejí své vozy registrovat

Den bez aut v centru Bruselu (16. září 2018)

V Bruselu mají od letoška nízkoemisní zónu. Vjezd do ní je zakázán dieselům s motory tříd EURO 0 a 1. Od 1. října platí...

Najdete na iDNES.cz