Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

  14:52aktualizováno  16:45
Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci 2020 pozici předsedy představenstva. Stal se obětí mocenského boje v koncernu Volkswagen, uvedl německý deník Handelsblatt.
Bernhard Maier

Bernhard Maier | foto: Michael Kudelapro iDNES.cz

„Nástupce bude v souladu s českou legislativou zvolen při prvním zasedání představenstva společnosti Škoda Auto a.s. v srpnu 2020, následně bude jméno zveřejněno,“ sdělil iDNES.cz vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera s tím, že „o budoucím působišti Bernharda Maiera se v současnosti vede diskuse“.

Maier působí v koncernu VW 19 let. V autoprůmyslu začínal jako mechanik, odkud se vypracoval na pozici šéfa prodeje a marketingu Porsche, slavné značky sportovních vozů. Se Škodou prakticky nepřišel do styku, což je postup, který není v rámci koncernu VW vůbec obvyklý.

Poslední rozhovor

Bernhard Maier na iDNES.cz

Jeden z posledních rozhovorů, které Bernhard Maier poskytl pro český tisk, dal úspěšný kapitán značky redakci iDNES.cz v průběhu koronavirové uzávěry (rozhovor čtěte zde).

V mladoboleslavské automobilce se objevil 1. listopadu 2015 z pozice člena představenstva Porsche, odkud si do Mladé Boleslavi přinesl sousloví „produktová ofenziva“.

Pod jeho vedením česká firma zvýšila dodávky zákazníkům na přibližně 1,3 milionu vozů ročně. Dosáhla také rekordních hodnot tržeb i provozního zisku, který jako jedna z mála značek v koncernu VW udržela i v průběhu koronavirové pandemie.

Nyní, v době po epidemii, která je pro celý autoprůmysl složitá, Maier automobilku narychlo opustí. V poslední době to není první změna v představenstvu Škody Auto. Od 1. července nahradil Dietera Seemanna zodpovědného za nákup Karsten Schnake. Seemann odešel do předčasného důchodu.

Úspěšné roky se Škodou

Bernhard Maier se narodil 19. prosince 1959 ve městě Schwäbisch Gmünd v německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko. Po vyučení automechanikem v roce 1979 studoval podnikovou ekonomiku ve městě Calw nedaleko Stuttgartu.

Končící šéf mladoboleslavské automobilky zahájil svou kariéru v roce 1984 ve společnosti Nixdorf Computer AG. V letech 1988 až 2001 pracoval pro společnost BMW AG na různých vedoucích pozicích v Německu i v zahraničí, stal se mimo jiné i vedoucím projektu mezinárodní strategie značek. Do Porsche nastoupil v roce 2001.

Do Škody Maier nastoupil po vypuknutí aféry Dieselgate, kdy měl za úkol uklidnit situaci. A odchází ve chvíli, kdy Škoda výjimečně dobře překonala paralýzu autoprůmyslu kvůli koronaviru

Pod jeho vedením Škoda uvedla na trh SUV modely Kodiaq, Karoq nebo Kamiq, zaměřila se také na elektromobilitu, digitalizaci a konektivitu.

Za léta ve Škodě se Maier vypracoval na skvělého rétora. Charismatickým projevem uměl zaujmout publikum, prezentace nových modelů na autosalonech i samostatných prezentacích dokázal „utáhnout“ zcela suverénně sám. Naposledy takto excelovat při prezentaci nové generace Škody Octavie koncem loňského roku (zde).

Přehled předsedů představenstva Škody Auto od vstupu VW

  • Ludvík Kalma, 1991-1996
  • Vratislav Kulhánek, 1997-2004
  • Detlef Wittig, 2004-2007
  • Reinhard Jung, 2007-2010
  • Winfried Vahland, 2010-2015
  • Bernhard Maier, 2015-2020

Škoda se pod Maierovým vedením stala podle automobilového experta EY Petra Knapa sebevědomější značkou, která reagovala na nové výzvy a posílila svou pozici v koncernu VW i na klíčových trzích západní Evropy. Zároveň byla velmi úspěšná i finančně a vyvinula řadu nových modelů. Mimo jiné nyní zodpovídá za aktivity na indickém i ruském trhu. Významně se rozšířily inovační aktivity v digitalizaci a mobilitě – jak ty ve vlastním DigiLabu, tak i ve světě, například spolupráce s izraelskými start-upy.

„Kde má Škoda rezervy oproti některým konkurentům, je při uvádění elektrifikovaných modelů, ale tam jsou jasné souvislosti s vývojem situace v koncernu VW,“ podotkl.

Co bude dál?

„Bernhard Maier je jedním z nejzkušenějších manažerů v koncernu Volkswagen. Ve funkci předsedy představenstva společnosti Škoda Auto výrazně přispěl k dalšímu vyprofilování značky. Jeho léta ve společnosti patří mezi ta nejúspěšnější v celé 125leté historii automobilky. Za to i za téměř dvě desítky mimořádně úspěšných let, nejprve ve společnosti Porsche a poté ve Škoda Auto, Bernhardu Maierovi děkuji,“ okomentoval Maierův konec Herbert Diess, vládce celého koncernu VW. 

Z toho by se dalo vyvodit, že s Maierem už dále nepočítá. Zdroj iDNES.cz z koncernu VW říká, že mezi Diessem a Maierem panovalo po celou dobu obrovské napětí. Maier ovšem díky úspěchům Škody „přežil“ ve vedení značky déle, než se čekalo.

Důvod, proč Maier ve vedení značky končí, nebude automobilka podle mluvčího Tomáše Kotery komentovat. Německý list Handelblatt uvádí, že Maierovi končil ve Škodě kontrakt, vedení koncernu VW toho tedy mohlo využít k vytlačení 60letého manažera ze společnosti.

Veleúspěšné roky Škody

Během uplynulých pěti let rostl počet vozů vyrobených v českých továrnách škodovky z 660 000 v roce 2015 na loňských rekordních 910 000 vozů. Celosvětové prodeje mladoboleslavské značky pak rostly ještě výraznější, zejména díky produkci v Číně, v zahraničí se škodovky vyrábějí také v Rusku či Indii, na Slovensku, v Alžírsku a dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zatímco v roce 2015, kdy Maier v čele firmy začínal, prodeje dosáhly 1 055 500 vozů, loni to bylo 1,24 milionu vozů (a to navíc při meziročním poklesu o téměř procento).

Mladoboleslavská značka také pravidelně zvyšuje obrat a ročně končí v zisku řádově v desítkách miliard korun. Loni jí celosvětové tržby meziročně vzrostly o 14,5 procenta na 19,8 miliardy eur (541 miliard korun), provozní zisk pak vzrostl o pětinu na 1,7 miliardy eur (46,4 miliardy korun).

Škoda je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 000 zaměstnanců, z toho v ČR téměř 34 000 lidí.

Podle Handelsblattu Maier doplatil na přílišné sebevědomí, protože Škoda svými vozy až příliš zatápěla klíčové značce VW, rostl jí i obrat a svými maržemi překonávala i prémiové Audi, což vedení koncernu neslo nelibě.

Maier byl podle informací německých médií oblíbencem rodin Piëchů a Porsche, které jsou hlavními hybateli dění v koncernu. „Mluvilo se prý dokonce o tom, že by se mohl stát šéfem celého koncernu. To mu ale mezi top managementem mnoho přátel neudělalo,“ podotklo Aktuálně.cz.

Kdo se ujme českého klenotu?

Německý automagazín Auto Motor und Sport o změnách ve vedení Škody spekuloval už před měsícem. Mezi možnými kandidáty na post šéfa Škody se tehdy objevilo jméno Martina Jahna, bývalého člena představenstva české automobilky.

Reálnější jsou ovšem osobnosti „zevnitř“ koncernu. U VW není obvyklé, aby na vysoké manažerské funkce přicházeli lidé z venčí, obvyklý je kariérní postup v rámci firmy.

Škoda Auto má v představenstvu koncernu dvě výrazné osobnosti, které by mohly na úspěšnou éru Berhnarda Maiera navázat.

Prvním je Christian Strube zodpovědný za vývoj, ten se ovšem podle informací iDNES.cz chystá do penze.

Druhým je veleúspěšný Michael Oeljeklaus odpovídající za oblast výroby a logistiky, který je podle hlasů z firmy tím správným „rváčem“ a za roky v Mladé Boleslavi se z něj stal muž, který pro značku doslova dýchá.

20. března 2019

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Poptávka po elektromobilech minulý týden stoupla, firmy lákají dotace

27. března 2024

Prodejci nových aut a zprostředkovatelé finančních služeb zaznamenali v minulém týdnu v Česku...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...