Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Domovem Škody bude vždycky Česko, říká ředitel českého zastoupení

aktualizováno 
Mladí lidé nechtějí auto vlastnit, to je aktuálně jeden ze zásadních problémů automobilek, naznačuje v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz a MF DNES Luboš Vlček, ředitel Škoda Auto v ČR. Zákazníci podle něj objednávají stále vybavenější auta.

Luboš Vlček, ředitel Škoda Auto Česká republika | foto: Škoda Auto

Může přesun části výroby do Německa poškodit obraz značky v očích českých spotřebitelů - patriotů? Není podle vás ztrátou prestiže, když se výroba vlajkové lodi přesune mimo hlavní sídlo značky?
Koncern Volkswagen disponuje globální výrobní sítí. Inteligentní koncept této sítě zajišťuje, že kapacita v jednotlivých výrobních místech je využita efektivně, včetně schopnosti absorbovat špičky ve výrobě v případě vysoké poptávky napříč značkami. Rutinní analýza výrobních plánů je jednou z částí obvyklého plánovacího procesu. Momentálně však žádné změny nebo vámi avizovaný přesun výroby neplánujeme. Naše české výrobní závody zásadně jsou a budou na prvním místě. Jinými slovy: Česká republika je a nadále zůstane domovem značky Škoda.

Plánujete další redukci prodejní sítě a kamenných showroomů?
Strategie značky není založena na redukci obchodní sítě, náš obchodní model je založen na rozvoji a kontinuálním zlepšování péče o klienta a jeho potřeby, rozšiřování modelové palety a moderních digitálních služeb. To vše samozřejmě souvisí s množstvím obchodních partnerů, kteří na českém trhu se značkou Škoda spolupracují a budou spolupracovat. Obchodní síť značky je stabilní a v posledních letech udělala ohromný kus práce, za poslední tři roky jsme jen v ČR zvýšili prodej našich vozů o více než 60 % a obdobně si vedeme i na poli servisních činností. Momentálně máme v ČR 184 autorizovaných prodejních míst a 229 servisních míst, to je stabilní a téměř neměnná síť. S nástupem digitálních procesů prodeje dojde ke koncentraci prodejních míst, to ale nutně neznamená snížení počtu poboček. Momentálně spíše řešíme generační problém, kdy otcové zakladatelé předávají pobočky nové generaci, která není vždy ochotná převzít a řídit rodinný autosalon. Proto očekávám překupování a koncentraci podniků.

Před pár dny odstartoval prodej vašeho nového SUV modelu Karoq, ale už počátkem července jste spustili jeho předprodej. Takže lidé vlastně zpočátku objednávali vůz, který fyzicky ani neviděli?
Beru to jako projev důvěry ve značku, je skvělé, že na domácím trhu máme tak vysokou loajalitu zákazníků. Dnes to není nijak sexy téma. My ale máme loajalitu 67 procent a velmi si toho vážíme. Mimochodem je to více než u většiny konkurence.

Platí taková míra zákaznické věrnosti i pro mladou generaci?
Míra loajality záleží na značce, péči o klienta a mnoha dalších faktorech. S příchodem digitalizace a nových obchodních modelů samozřejmě sledujeme trendy a nová očekávání. Mladá generace je jiná a loajalitu obecně již částečně ztrácí. Chce komunikovat, nakupovat a dokonce i servisovat automobily online. Nová generace Y (ročníky narozené od 1980 do 1995, pozn. red.) mění naše dosavadní procesy a my se je snažíme proaktivně přizpůsobit tím, že krok za krokem vytváříme plně digitální prodejní systém. Rozvíjíme naše sociální sítě, dnes máme např. přes 200 tisíc stálých aktivních fanoušků na Facebooku. Jejich struktura je zajímavá, skoro třetina z nich spadá do věkové skupiny 25 až 35 let, to už jsou bonitní klienti a často i rodiče, kteří hledají větší a bezpečné auto pro své děti. Mladší generaci zákazníků nabízíme operativní leasing „Škoda bez starostí“, který jsme jako první na českém trhu zavedli pro privátní klientelu. Mladší lidé často nechtějí auto vlastnit, ale příležitostně užívat nebo sdílet. Jistou alternativou může být zejména ve větších městech carsharing.

Kdy carsharing, tedy služby sdílení aut, spustíte u nás?
Tématu carsharingu se věnujeme již velice dlouhou dobu. Po hloubkové analýze českého trhu jsme však dospěli k názoru, že v řadě měst nejsou podmínky zcela příhodné. Zůstaňme například zde v Praze, kde máme velmi rozvinutý systém městské hromadné dopravy, která je stále dostupná za férovou cenu, což významným způsobem působí na potenciální rentabilitu podobného podnikatelského záměru. Na druhou stranu je nutné, aby  obce vycházely podobným aktivitám vstříc, zejména v oblasti parkování a vytváření podpůrné infrastruktury sdílených vozidel. I na základě těchto skutečností jsme téma carsharingu nevzdali, ale rozhodli jsme se ubírat spíše cestou komunitního sdílení vozidel. Po zhruba dvouleté projektové práci s třemi vybranými univerzitami přijdeme již velice brzy s projektem určeným studentům vysokých škol a jejich pedagogům. Právě s nimi na tomto projektu spolupracujeme a studenti si tento projekt šijí sobě na míru.

Evoluce je cesta k elektromobilu

Letos se Škoda kromě Karoqu chlubí také konceptem elektromobilu. Co představuje studie VisionE z pohledu českého trhu?
VisionE je důkazem, že to Škoda s elektromobily myslí vážně. Chceme kultivovat agregátový mix a nabídnout zákazníkům široké spektrum konvenčních i alternativních způsobů pohonu.

Nezaspali jste s uvedením hybridních verzí trochu vývoj?
Krok za krokem rozšiřujeme portfolio agregátů dle požadavků jednotlivých trhů a očekávání našich klientů. Aktuálně disponujeme širokou nabídkou konvenčních zážehových a vznětových agregátů. V našem portfoliu naleznete i vozy na stlačený zemní plyn (CNG) z rodiny G-TEC, připravujeme se na rozšíření nabídky agregátů o hybridní pohony a elektromobily. Neustále pracujeme na zlepšení jejich technologií. Nicméně hybridní a čistě elektrické vozy budou nabývat na síle, jen je u nich třeba vyvážit užitnou hodnotu a jejich pořizovací cenu. Model Superb s hybridním pohonem představíme v roce 2019, v roce 2020 představíme první plně elektrický vůz zcela nové koncepce. 

Koncept svým tvarem připomíná SUV, bude sériový elektromobil Škoda také takový?
Finální design se podle mě nemusí od konceptu o mnoho lišit. Základem bude platforma zkonstruovaná přímo pro elektromobily. To přináší nové možnosti prostorového řešení karoserie. Na jedné straně tu jsou baterie rozložené v podlaze vozu, na straně druhé mnohem větší variabilita vnitřního prostoru. Takový vůz bych nazval crossoverem, podstatnou výhodou bude, že nabídne více místa uvnitř než srovnatelně velký model s konvenčním pohonem.

Jaké jsou podle vás předpoklady pro to, aby zákazníci měli o elektrickou škodovku zájem?
O technickém konceptu i správném načasování jsme diskutovali od roku 2010. Možná si vzpomenete na sérii prototypů Octavie II s elektrickým pohonem... Rozhodli jsme se ale jít cestou auta, které je od začátku navrženo jako elektromobil, ačkoliv koncern Volkswagen díky balíčku MQB disponuje i technologiemi nezbytnými pro výrobu elektromobilu na bázi konvenčního automobilu. Škoda je ale značkou evoluční, nikoliv revoluční, proto je pro nás důležitá i vyzrálost použitých technologií. Předpokládáme, že technika dosáhne požadované úrovně právě v roce 2020.

Co konkrétního si pod tím máme představit?
Nedostatkem starších elektromobilů byl dojezd. Proto jsme čekali, než budeme schopni nabídnout vůz s dojezdem alespoň 500 km na jedno nabití. Důležitá je také cena, elektromobil Škoda by proto neměl být proti srovnatelnému vozu s naftovým motorem dražší o více než nějakých 10 až 15 procent.

Bude ale v Česku v roce 2020 dostatečná infrastruktura pro elektromobily?
Je pravda, že v oblasti budování dobíjecích stanic, ale i legislativy nebo předpisů k bezpečnosti práce záchranných složek máme zatím rezervy. Sám si často kladu otázku, proč by se Česko nemohlo v této oblasti stát vzorem pro ostatní státy, když v automobilovém průmyslu obecně patříme na světovou špičku...

Škoda se v tomto směru snaží dělat maximum možného. Jen před několika málo dny bylo na úrovni koncernu VW rozhodnuto, že vozy s čistě elektrickým pohonem budeme vyrábět zde v České republice, v závodě v Mladé Boleslavi. Do roku 2025 tak zákazníkům nabídneme pět vozů s čistě elektrickým pohonem v různých segmentech. Vedle výroby elektromobilů se budou v našem závodě v Mladé Boleslavi vyrábět také elektrické komponenty pro plug-in hybridní vozy několika značek koncernu Volkswagen. Věřím, že s obdobným zaujetím se do dalšího rozvoje elektromobility v ČR zapojí i další podnikatelské subjekty a příslušné instituce.

Budou tedy Češi v příštím desetiletí ve velkém přesedat do elektrických škodovek?
Tak jednoznačné to samozřejmě není. S elektromobily, ale i konektivitou nebo vývojem systémů pro autonomní řízení cílíme na progresivní zákazníky, sám jim říkám „digitální generace“. Ale nezapomínáme ani na naše tradiční, konzervativnější smýšlející zákazníky. Pro ty tu bude i nadále široká škála benzinových a naftových motorů, které doplníme o hybridy ale i nové modely spalující CNG.

Česko je třetí největší trh Škody

Jak tedy bude vypadat nabídka různých pohonů ve vozech Škoda?
Po dvou a půl roce prodeje v třetí generaci Octavie představují varianty na CNG zhruba 8 % celkových prodejů. To znamená, že zákazníci slyší na ekonomiku provozu i čistotu emisí a Škoda na tento vývoj bude reagovat. Příští generace modelů Rapid a Fabia nabídnou také verze CNG. K tomu se přidá první hybrid značky Škoda, kterým bude od roku 2019 model Superb. Společně s elektromobily a benzinovými a naftovými motory tak budou mít zákazníci Škody do tří let na výběr rovnou z pěti různých druhů pohonu. 

Většina tuzemců pořád nemá dost peněz na úplně nové auto. Budete rozvíjet svůj program na prodej ojetin?
Věřím, že česká společnost se vyvíjí správným směrem, životní úroveň se krok za krokem zlepšuje. Samozřejmě tu vždy budou klienti, kteří z jakéhokoliv důvodu nedosáhnou anebo z nějakého důvodu nechtějí úplně nový vůz. V rámci našeho projektu na prodej prověřených ojetých vozů „Škoda Plus“ máme momentálně 134 prodejních míst. Do konce roku chceme sjednotit jejich podobu, aby byly lépe odlišitelné od autobazarů. I naše podmínky jsou přísné, při výkupu kontrolujeme až 130 kontrolních bodů. Osobně si myslím, že když někdo přesedne třeba z 15 let staré ojetiny do pětiletého vozu od nás, tak je přínos pro ekologii i bezpečnost jednoznačný. V rámci našeho certifikovaného programu Škoda Plus počítáme do konce letošního roku s celkovým prodejem na úrovni 40 000 zánovních vozů (Pozn.: 2016: 35 822 vozů).

A jaká je typická nově prodaná škodovka?
V posledních letech sledujeme pozitivní trend, kdy si naši zákazníci pořizují spíše vyšší výbavové stupně vozů, což potvrzuje rostoucí životní úroveň a bonitu domácích zákazníků. Aktuálně prodáváme většinu našich vozů ve středním a nejvyšším výbavovém stupni. Značka Škoda je jedinou velkoobjemovou značkou, která vyrábí a dodává naprostou většinu vozů na míru. Přes 90 procent našich vozů je vyrobeno a vybaveno přesně podle požadavků jednotlivých zákazníků.

Hodně motoristů se obává budoucnosti, kdy vedle naftových motorů dostanou filtr pevných částic i všechny motory na benzín. Nebojíte se, že to zkomplikuje prodej benzinových motorů, na kterých stavíte svoji nabídku menších vozů?
Zákazník značky Škoda se rozhodně nemá čeho obávat, v každém období před rokem 2020 i po roce 2020 dostane za své peníze vůz, který je v souladu s platnou legislativou. První benzínové škodovky se systémem dodatečného zpracování výfukových plynů s filtrem pevných částic benzinu (OPF) uvedeme na trh už v roce 2018. Oproti filtrům dieselových motorů jde o poněkud odlišné zařízení s nižší technologickou náročností. Pracujeme na tom, aby to bylo spolehlivé zařízení za dostupnou cenu. Já osobně jsem se zasadil o to, aby se vyřešila otázka dříve drahých filtrů pevných částic pro dieselové motory. Jejich ceny jsme výrazně snížili, v podstatě na úroveň výrobních nákladů.

Vy sám jste dlouho působil jako manažer koncernu v Číně? Neplánujete další práci v zahraničí?
Já jsem letos oslavil 25. výročí ve firmě. Jsem rodilý Čech, doma se cítím dobře, neplánuji žádné změny, i když stále zůstávám na kariérním seznamu manažerů VW. Práce v automobilovém průmyslu musí mít kontinuitu, ideálně 5 až 7 let. A tuzemský trh je pro nás velmi důležitý. Česká republika je hned po Číně a Německu třetím největším odbytištěm našich vozů. Já osobně cítím odpovědnost nejen za obchod, ale i za naše zaměstnance, kterých máme 30 tisíc napřímo a dalších 120 tisíc u našich dodavatelů. Značka Škoda je v rámci celého koncernu VW moje srdeční záležitost.

Autoři:



Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Francie zpomalí. Po okreskách se bude jezdit jen osmdesát

(Ilustrační snímek)

Francouzi budou muset na silnicích zřejmě už příští rok zpomalit. Vláda plánuje, že sníží rychlost na okreskách ze...

OBRAZEM: Tuneři, šílenosti, legendy - to nejlepší z Essen Motor Show

Essen Motor Show 2017

Desítky světových úpravců předvádějících žhavé novinky pro nadcházející sezonu, stovky vystavených automobilů čítající...

Klasická auta se kvůli autonomním vozům stanou v USA ohroženým druhem

Dodge Dart

Studie analytické společnosti KPMG ukazuje, kam se v USA posune trh s osobními auty po spuštění služeb nabízejících...

Hyundai H 350 2,5 CRDI  záruka
Hyundai H 350 2,5 CRDI záruka

r.v. 2016, naj. 3 501 km, diesel
465 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz