Pokud bude dostatečný zájem, zahájí Škoda výrobu roomsterů a octavií na zemní plyn

Pokud bude dostatečný zájem, zahájí Škoda výrobu roomsterů a octavií na zemní plyn | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Škoda chystá auto na plyn, ten je teď bez daně

  • 41
Škoda Auto chystá prototyp vozu na zemní plyn označovaný zkratkou CNG. Jde o stlačený zemní plyn, tedy nikoli klasický LPG, který je už nyní běžně k mání u pump.

Novinku včera prozradil Jaroslav Tománek z vedení České plynárenské unie jako důkaz rozmachu nové technologie, která dostala ve středu velký impulz v českém parlamentu. Poslanci totiž snížili spotřební daň na CNG. Vývoj auta na plyn potvrdil i mluvčí Škody.

popisek Úsporná dvojkombinace
Auto na zemní plyn a benzin

Zrušení daně by se mělo nejvíc projevit u hromadné dopravy, která tento druh pohonu využívá nejčastěji. V současnosti na něj v tuzemsku jezdí zhruba 500 vozů, třetinu z nich tvoří právě autobusy MHD, a zároveň je u nás na tento plyn 11 čerpacích stanic. Do konce letošního roku přibude dalších devět. Do roku 2020 se má do výstavby sta pump investovat miliarda korun.

Zrušení spotřební daně na plyn pro dopravu podnítí podle odborníků rozvoj celého oboru.

"Už jednáme i se společností Škoda Auto a prototyp auta této značky na zemní plyn by měl být představen ještě letos,“ uvedl Tománek.

Podle agentury ČTK se má jednat o modely Roomster a Octavia. Pokud pak bude zájem alespoň o 3 tisíce těchto aut ročně, plánuje automobilka jejich sériovou výrobu.

Mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf uvedl, že Škoda spolu s mateřským koncernem VW zkoumá možnosti různých alternativních pohonů a CNG je jedním z nich. Podle Krauskopfa vše záleží pouze na poptávce.

"My jsme schopni se přizpůsobit,“ řekl Krauskopf. Klíčovou podmínkou pro úspěch plynu je podle něho to, aby na něj bylo připraveno dost pump, jako je tomu u dnes běžně rozšířeného plynu LPG, v jehož případě se daň nezměnila. Nyní je přitom na území Česka 11 pump a do konce letošního roku jich přibude dalších devět, plynárenské firmy jich mají do roku 2020 postavit kolem sta.

Dalším důkazem o začínajícím rozvoji oboru je česká firma Tedom, která v Třebíči otevřela novou továrnu na autobusy fungující právě na tento pohon. Autobusy Tedom přitom již jezdí například v Liberci.

Pořizovací náklady vozů jezdících na zemní plyn jsou oproti klasickým automobilům asi o deset procent vyšší. Avšak zatímco cena litru benzinu se nyní pohybuje kolem 28 korun, odpovídající množství zemního plynu stojí 15 až 18 korun. Pokud tak motorista ročně najede zhruba deset tisíc kilometrů, návratnost investice se v případě osobního automobilu pohybuje kolem pěti roků.