Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Škoda auto

Škoda chystá levné auto pro chudý svět

  • 125
Škoda chystá levná auta pro Čínu, Rusko a Indii. Opráší v Mladé Boleslavi některý ze starších modelů, nebo se bude vyvíjet úplně nový vůz? Ostatní výrobci se spoléhají na osvědčené tzv. celosvětové modely. Stane se jím i fabia?

Detlef Wittig se v pondělním rozhovoru pro Hospodářské noviny nechal slyšet, že v Mladé Boleslavi chystají auto pro trhy, které dnes hladoví po levných jednoduchých vozech a v následujících letech se stanou bezednými.

Dnes málo motorizované země čeká raketový růst. Čína expanduje mohutným tempem a indický trh každým rokem narůstá o 20 procent. Do cílové skupiny všech masových výrobců patří ještě Brazílie a Rusko.

Jednoduché a levné
Wittig chce auto určené pro rozvíjející trhy. Jejich obyvatelstvo, dodnes jezdící po dvou kolech poháněných malým motocyklovým motorkem v lepším případě, v tom horším silou nohou, nakupuje především nejmenší jednoduchá auta.
 
Šéf Škodovky by rád nalezl jediné řešení, které se ovšem díky diametrálně odlišným požadavkům, zdá nesplnitelné.
 
Nabízejí se dvě verze, jak proniknout "k masám". První variantou je spojení se s lokálními výrobci, kteří mohou nabídnout levné pracovní prostředky, znalost trhu a zázemí. Podobnou strategii zvolil Fiat, který na začátku uzavřel dohodu o spolupráci se značkou Tata. Indický výrobce připravuje na příští rok superlevné auto označené RS1. Fiat chce naopak v kapacitách Taty vyrábět vysloužilé modely Siena a Palio. Renault se domluvil s výrobcem Mahindra & Mahindra na výrobě světového loganu, u nás prodávanému pod značkou Dacia, ve zbytku světa jako Renault.
 
Indický trh je nenáročný, auta, která dnes najdeme v autosalonu v Dílí by při evropských homologačních testech pravděpodobně neuspěla. Wittig ví co miliardy asiatů chtějí: Jezdit levně. Velký hlad po autech veškeré myšlenky na bezpečnost a ekologii potlačuje. 
 
Inspirace: VW Brouk a Golf
Pokud Wittig nepřijde s převratnou a odvážnou strategií, kterou mu navíc ještě musí posvětit ve Wolfsburgu, a nerozhodne se - za cenu vícenákladů na vývoj - vyrábět auto přímo na míru každému z trhů, dočká se Asie pravděpodobně některého z modelů škodovky, které automobilka vytáhne "z archivu". Horkým kandidátem bude pravděpodobně první generace fabie, která právě končí svou kariéru - v Ženevě ji ze scény vystrnadí nástupkyně.
 
Fabie = jasná volba?
Horkou kandidátkou by mohla být Fabia Sedan, kterou Česko příliš nepřijalo. Právě tříprostorové karoserie, mají řidiči v automobilově méně rozvinutých zemích rádi.

Vývoj fabie se zaplatil v více než 1,5 milionem v Evropě vyrobených a prodaných exemplářích, nyní může nejmenší škodovka už pouze generovat zisk. Fabrika se sbalí a popojede o několik tisíc kilometrů na východ. Využít k tomu může své výrobní kapacity, které má v Indii, Rusku a nově i Číně. Nyní se v nich vyrábějí vesměs především různě specifikované octavie.
 
Stejnou strategii použili světoví výrobci v historii už mnohokrát. Auto, které už nebylo Evropě dost dobré, bylo zastaralé (ať už fyzicky či morálně) a okoukané, ještě udělalo terno v rozvíjejícím se světě. Nejzářnějším příkladem může být VW Brouk, který motorizoval Německo a jeho linka do konce století provandrovala svět, než se jeho historie uzavřela v roce 2003 v Mexiku.
 
Pro rady může jít Wittig i k mateřskému Volkswagenu. VW Golf první generace, který byl představen v roce 1976, se v nekonečných modifikacích vyrábí a prodává v jižní Africe jako Citi Golf. V rámci racionalizace nákladů například dostal při posledních úpravách přístrojovku z fabie. Ušetřily se tak náklady na vývoj nového dílu.

Nic nového pod sluncem
Stejnou pohádku už Indové vlastně znají. Ještě dnes kupují Hindustan Ambassador, alias Morris Oxford vyráběný v Británii v letech 1956 - 59.

Na zaučenou mohou jít škodováci například k Peugeotu. Automobilka před rokem představila nástupce evropského bestselleru  - modelu 206. Evropa už jezdí v dvěstěsedmičce, těsně před ukončením výroby však Peugeot uvedl na čínský trh 206 s tříprostorovou karoserií sedanu.
 
Co se děje v Indii
Indický trh roste meziročně o 20 procent, Suzuki a Honda zdvojnásobují počet svých indických dealerství, Toyota chce ztrojnásobovat. Indickou jedničkou s padesátiprocentním podílem trhu je Maruti, držené japonskou automobilkou Suzuki.
 
Toyota, která kandiduje na post největší automobilky světa, chce do roku 2010 nabídnout Indům dvojnásobné množství modelů. Kolem roku 2010 bude investovat 300 - 400 milionů dolarů do nové továrny na 150 tisíc superlevných malých aut ročně.
 
Fabrika by měla vyrábět úplně nové malé rodinné auto s cenou 6 - 7 tisíc dolarů (od cca 130 tisíc korun). Koncem roku má automobilka otevřít novou továrnu s kapacitou 200 tisíc aut ročne u Petrohradu. Zástupci Toyoty se nechali začátkem ledna slyšet, že malé auto by mělo mít motor do jednoho litru objemu. Pro každý z trhů, které jsou označovány zkratkou BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína), by se vyráběla lehce upravená verze.
 
Honda plánuje pro Indii malé auto na roku 2009, vůz dostane nově vyvíjený motor 1,2 litru, stát bude na tzv. globální platformě. "Honda by ho mohla ukázat světu už příští rok," řekl zástupce Hondy Masahiro Takedagawa.

Nejprodávanější auta na indickém trhu:
Maruti Suzuki Swift (stejné auto se ve verzi pro český trh vyrábí v Maďarsku jako Suzuki Swift)
Hyundai Santro (u nás prodávaný jako Hyundai Atos Prime) 
Chevrolet U-VA (prodávaní po světě jako Chevrolet Aveo, nebo Daewoo Kalos)
Hyundai Getz (dostupné i v Česku)

,