Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Už jsme projeli první škodovku do zásuvky. Vyplatí se nebrzdit

Čeští zákazníci mají aktuálně objednáno téměř 900 elektrických modelů Citigo. Nejmenší škodovka plně přešla na elektrický pohon, minulý týden ji začala vyrábět bratislavská továrna koncernu Volkswagen. S prvním sériově vyráběným elektromobilem české značky jsme najeli první kilometry.

Nejvíc vnímáte ticho v kabině, když si nepustíte rádio a jedete v dešti, bude vás brzy otravovat hlas motorku stěračů. Citigo nemuselo podstupovat s přechodem na elektřinu znovu celkovou homologaci, takže nedostalo třeba plašičku chodců, kterou musí nová elektrická auta mít, chybí i systém nouzového volání ecall. 

Nově má však sledování auta na dálku z mobilu, třeba stav nabití baterky, dojezd, zamknutí nebo zavření oken. Na dálku jde nastavit zapnutí topení a klimatizace nebo rozsvítit světla. Jinak je to citigo, jak ho známe: obratné, výborně ovladatelné, na retardérech se jemně zhoupne, žádný lomoz nebo odskakování, kruhové objezdy díky kolům v rozích karoserie projíždí suverénně, těžký balík baterií pod podlahou snižuje těžiště, takže auto „přidržuje“ u silnice. Slušný rejd usnadní manévrování ve městě a otočky v ulicích.

Bez brzd

Volant je jen výškově nastavitelný, polohu si za ním ale najde každý. Ovládání je jednoduché, jako u každého auta s automatem. Pokročilí elektromobilisté si začnou „hrát“ s rekuperací. U aut na baterky je třeba naučit se hospodařit s energií, zbytečně nezrychlovat, předvídat a minimálně brzdit. Ideální je nepoužívat brzdy, ale zpomalovat motorem, kdy elektromotor slouží jako generátor a dobíjí baterku. Vše se ovládá pákou voliče jízdního režimu, stejnou jako u auta s automatem. Kromě polohy D pro jízdu dopředu má ještě pulzně volenou polohu B. Když zatáhnete pákou dozadu, začne auto intenzivně zpomalovat bez pomoci brzd, umí to skoro až do úplného zastavení. Při tomto zpomalování se rozsvítí i brzdová světla. Musíte si ale zvyknout brzdný režim vypínat (opět pohybem páky), jinak vás bude při další jízdě brzdit. To se ovšem může někdy hodit, třeba při poskakování v koloně.

Škoda Citigoe iV
Škoda Citigoe iV

Na to se mohou hodit ještě další tři úrovně zpomalování (rekuperace), které brzdí méně intenzivně, to se dá použít pro jízdu „na jeden pedál“, při které po uvolnění plynu auto neplachtí, ale zpomaluje. Jednotlivé stupně se nastavují pohybem páky voliče do stran.

Elektrické Citigo postavili z toho klasického, pod kapotu tak nastěhovali elektromotor (61 kW, 212 Nm), jednostupňovou převodovku integrovanou do motoru, řídící elektroniku a všechno ostatní. Všimněte si, že autu zůstala i klasická 12voltová autobaterie. Tak to má většina elektroaut: když se tato baterka vybije, auto nepojede. Trakční baterie je opravdu pouze pro roztáčení kol, a také z ní měnič malou dvanáctivoltovou dobíjí. „Velká“ baterie složená ze 168 lithium-iontových článků je schovaná v podlaze vozu pod sedadly a středovým tunelem, celý balík s rozměry 1,1 × 1,7 × 0,3 m z kufru ubral pouhý jeden litr objemu oproti benzinovému provedení. 

Škoda Citigoe iV

Kapacita 32,3 kilowatthodin má vystačit asi na 250 kilometrů městského dojezdu, to ovšem v nejúspornějším režimu Eco+, ve kterém je výkon snížen na 40 kW a 133 Nm, maximálka je omezena na 95 km/h, ale vypne se kompresor klimatizace. Další režim ECO má parametry upravené na 50 kW a 163 Nm a 120 km/h. Na plný plyn umí citigo uhánět o deset kilometrů v hodině rychleji a na stovku se rozpeláší za 12,3 sekundy. Sprinty ze semaforů do padesátky jsou ovšem mnohem čipernější, jak se na elektromobil sluší.

Nabíjejte přes noc

Z běžné domácí zásuvky na střídavý proud o výkonu 2,3 kW se prázdné citigo dobije na 80 procent za 12 hodin a 43 minut. Za hodinu to zvládne ze 40kW rychlonabíječky.

Přísně hranatá karoserie skrývá obdivuhodně velký interiér. Hlavně na šířku je místa nečekaně hodně. Dva dospělí plus dvě děti se dovnitř poskládají. Všude zaparkuje, všude se vejde. Je z něj obstojný výhled, a při parkování a brouzdání ulicemi natěsno oceníte pravidelně hranaté tvary, které jsou přehledné.

Dobře se nastupuje doširoka otvíratelnými dveřmi. Všechno působí festovně a z provedení na pohled rozhodně nečiší snaha o uspoření, nějakou vášeň, finesy a fajnové materiály však nečekejte, spíš racionalitu a střídmost.

Škoda Citigoe iV
Škoda Citigoe iV

Elektrické miniauto Škoda Citigoe iV je v nabídce výhradně v pětidveřové verzi, v Česku jen ve vyšším výbavovém stupni Style. Na pohled je poznat podle masky chladiče, která je zakrytovaná v barvě vozu, a přepracovaného předního nárazníku. Nyní je doporučená prodejní cena pro český trh 479 900 korun. Kromě klimatizace, elektricky ovládaných předních oken, centrálního zamykání s dálkovým ovládáním, rádia Swing s DAB přijímačem, tempomatu, vyhřívání předních sedadel, zadních parkovacích čidel má i přední mlhové světlomety nebo vyhřívané čelní sklo, v příplatkovém ceníku zůstala víceméně jen metalíza.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...