Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

  11:00aktualizováno  11:00
Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého konceptu na zvýšeném podvozku s televizí a ledničkou v kufru a elektromotorem namísto benzinového tříválce trvala několik měsíců.

Je to koncept, ale jezdí líp než lecjaký autosalonový frajer naparující se na autosalonu. Ti sice vypadají báječně, jenže když dojde na jízdu, jedou opatrně, pomalu, do zatáček kulhají, kola dřou o blatníky a podběhy a spíš nejedou.

Učni z Mladé Boleslavi měli v tomto ohledu úkol jednodušší a vsadili na jistotu prověřeného sériového základu. Takže když zvedali podvozek, aby z Citiga byla opravdová plážová bugina, nepřeháněli to. K tomu přiobjednali velké, tak trochu balonové pneumatiky s „písečným“ vzorkem. Nakonec zvětšili světlou výšku nejmenší škodovky v aktuální nabídce o šest centimetrů, kdyby šli ještě výš, museli by zasahovat do podběhů a upravovat nárazníky.

Škoda Element
Škoda Element

Nerozpakovali se však zahodit dveře a uříznout střechu. Takže je z městského mrňouse plážový frajer.

Pod kapotu studenti nastěhovali elektromotor s výkonem 60 kW (82 koní) a 210 Nm a za sedačky akumulátory (Li-ion 18,7 kWh). Pohon je převzatý z Volkswagenu e-Up!, který je elektrickým dvojčetem Citiga. Element by tak čistě papírově měl být rychlejší než sériové citigo, jehož atmosferický benzinový litrový tříválec má 55 kW (75 koní) a 95 Nm.

Škoda Element

Nastupování přes vysoký práh, ve kterém musela zůstat výztuha, aby byla zachována pevnost karoserie, vyžaduje zvednout nohu výš. Anebo stoupnete na trubkové ozdobné prahy a už jste za volantem. Přístrojovka zůstala stejně jako v sériové miniškodovce. Samozřejmě musel interiér dostat stejně zářivé doplňky, aby to hrálo s karoserií. Vrch přístrojovky navíc potáhli broušenou syntetickou kůží Alcantarou.

Zajímavý je kufr. Byl by obrovitý, velkou část z něj ovšem ubírá lednička a na víku, které se vyklápí v pravém úhlu, je připevněná velká placatá televize. Ledničku a televizi živí solární panel na víku kufru, nechybí ani zásuvky pro připojení dalších zařízení. Na plážovou party je tedy element vybavený důkladně.

Škoda Element

Ovládání je stejné jako u většiny ostatních elektromobilů. Otočíte klíčkem v zapalování a nic se nestane. Voličem s logikou řazení jako u automatické převodovky nastavíte couvání nebo jízdu vpřed a šlápnete na to. Elektromotor má ze své podstaty sílu od nízkých otáček, ale zrychlení okouzlí ještě víc; protože nic neslyšíte. Elektroauto se pohybuje dokonale tiše, element varuje chodce aspoň zvukem odvalujících se špalků pneumatik.

Baterky mají vystačit na nějakých sto šedesát kilometrů jízdy, pak se šest hodin nabíjejí z 230voltové zásuvky. Písmeno E odkazuje na elektřinu, samotné jméno Element zase na to, že elektropohon bude v budoucnu elementárním zdrojem mobility. „Elektromobilita není jen přechodný trend, je to budoucnost. Proto jsme se rozhodli postavit auto s elektrickým pohonem,“ řekl jeden z učňů podílejících se na stavbě buginy Daniel Launa.

Element je klasický koncept, nedělá si ambice na pokračování. Teď bude několik měsíců hvězdou různých akcí (prý má už hodně nabitý diář) a pak se postaví ke třem předchozím školním autům, loni to bylo kupé atero, postavené na základech rapidu (prohlédněte si ho zde). Studenti Středního odborného učiliště strojírenského Škody staví v posledních letech svůj učňovský koncept každý rok.

Projekt letošního učňovského auta začal na podzim roku 2016 prvními výkresy. Od ledna 2017 pracovali nejen na papíře a v počítači, ale také v dílně se svářečkou a s nůžkami na plech. Škodu Element navrhlo a postavilo 22 učňů (z toho čtyři dívky) devíti oborů za 1 500 hodin, práce na voze byla součástí výuky.

Škoda Element
Škoda Element

Nejsložitější byla výroba individuálních dílů karoserie. „Schopnosti učňů však rostly spolu s jejich úkoly. V praxi poznali, co obnáší spolupracovat jako tým, osvojili si technické a organizační schopnosti a naučili se, jak vystačit se závazným rozpočtem,“ popisuje Pavel Jína z tiskového oddělení Škody Auto. Se specializovanými pracemi pomohli učňům profesionálové z výroby, vývoje i designérského studia automobilky.

Fotogalerie

Stavba studentského konceptu měla ještě jeden zajímavý rozměr. Novou elektrickou buginu učni symbolicky věnovali svému kamarádovi, který měl v červenci minulého roku nehodu na motocyklu a od té doby je odkázán na invalidní vozík. „I přesto chce své nástavbové studium dokončit. Jeho kolegové se svým nasazením starají o potřebnou motivaci,“ dodává Pavel Jína.

Střední odborné učiliště strojírenské automobilky bylo založeno v roce 1927, v letošním roce tedy slaví 90 let existence. Žáci zde studují ve tří nebo čtyřletých technických oborech ukončených výučním listem nebo maturitou. Denním studium navštěvuje téměř 900 žáků, z toho zhruba 14 procent dívek.





Nejčtenější

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.