Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

  • 51
Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého konceptu na zvýšeném podvozku s televizí a ledničkou v kufru a elektromotorem namísto benzinového tříválce trvala několik měsíců.

Je to koncept, ale jezdí líp než lecjaký autosalonový frajer naparující se na autosalonu. Ti sice vypadají báječně, jenže když dojde na jízdu, jedou opatrně, pomalu, do zatáček kulhají, kola dřou o blatníky a podběhy a spíš nejedou.

Učni z Mladé Boleslavi měli v tomto ohledu úkol jednodušší a vsadili na jistotu prověřeného sériového základu. Takže když zvedali podvozek, aby z Citiga byla opravdová plážová bugina, nepřeháněli to. K tomu přiobjednali velké, tak trochu balonové pneumatiky s „písečným“ vzorkem. Nakonec zvětšili světlou výšku nejmenší škodovky v aktuální nabídce o šest centimetrů, kdyby šli ještě výš, museli by zasahovat do podběhů a upravovat nárazníky.

Škoda Element
Škoda Element

Nerozpakovali se však zahodit dveře a uříznout střechu. Takže je z městského mrňouse plážový frajer.

Pod kapotu studenti nastěhovali elektromotor s výkonem 60 kW (82 koní) a 210 Nm a za sedačky akumulátory (Li-ion 18,7 kWh). Pohon je převzatý z Volkswagenu e-Up!, který je elektrickým dvojčetem Citiga. Element by tak čistě papírově měl být rychlejší než sériové citigo, jehož atmosferický benzinový litrový tříválec má 55 kW (75 koní) a 95 Nm.

Škoda Element

Nastupování přes vysoký práh, ve kterém musela zůstat výztuha, aby byla zachována pevnost karoserie, vyžaduje zvednout nohu výš. Anebo stoupnete na trubkové ozdobné prahy a už jste za volantem. Přístrojovka zůstala stejně jako v sériové miniškodovce. Samozřejmě musel interiér dostat stejně zářivé doplňky, aby to hrálo s karoserií. Vrch přístrojovky navíc potáhli broušenou syntetickou kůží Alcantarou.

Zajímavý je kufr. Byl by obrovitý, velkou část z něj ovšem ubírá lednička a na víku, které se vyklápí v pravém úhlu, je připevněná velká placatá televize. Ledničku a televizi živí solární panel na víku kufru, nechybí ani zásuvky pro připojení dalších zařízení. Na plážovou party je tedy element vybavený důkladně.

Škoda Element

Ovládání je stejné jako u většiny ostatních elektromobilů. Otočíte klíčkem v zapalování a nic se nestane. Voličem s logikou řazení jako u automatické převodovky nastavíte couvání nebo jízdu vpřed a šlápnete na to. Elektromotor má ze své podstaty sílu od nízkých otáček, ale zrychlení okouzlí ještě víc; protože nic neslyšíte. Elektroauto se pohybuje dokonale tiše, element varuje chodce aspoň zvukem odvalujících se špalků pneumatik.

Baterky mají vystačit na nějakých sto šedesát kilometrů jízdy, pak se šest hodin nabíjejí z 230voltové zásuvky. Písmeno E odkazuje na elektřinu, samotné jméno Element zase na to, že elektropohon bude v budoucnu elementárním zdrojem mobility. „Elektromobilita není jen přechodný trend, je to budoucnost. Proto jsme se rozhodli postavit auto s elektrickým pohonem,“ řekl jeden z učňů podílejících se na stavbě buginy Daniel Launa.

Element je klasický koncept, nedělá si ambice na pokračování. Teď bude několik měsíců hvězdou různých akcí (prý má už hodně nabitý diář) a pak se postaví ke třem předchozím školním autům, loni to bylo kupé atero, postavené na základech rapidu (prohlédněte si ho zde). Studenti Středního odborného učiliště strojírenského Škody staví v posledních letech svůj učňovský koncept každý rok.

Projekt letošního učňovského auta začal na podzim roku 2016 prvními výkresy. Od ledna 2017 pracovali nejen na papíře a v počítači, ale také v dílně se svářečkou a s nůžkami na plech. Škodu Element navrhlo a postavilo 22 učňů (z toho čtyři dívky) devíti oborů za 1 500 hodin, práce na voze byla součástí výuky.

Škoda Element
Škoda Element

Nejsložitější byla výroba individuálních dílů karoserie. „Schopnosti učňů však rostly spolu s jejich úkoly. V praxi poznali, co obnáší spolupracovat jako tým, osvojili si technické a organizační schopnosti a naučili se, jak vystačit se závazným rozpočtem,“ popisuje Pavel Jína z tiskového oddělení Škody Auto. Se specializovanými pracemi pomohli učňům profesionálové z výroby, vývoje i designérského studia automobilky.

Stavba studentského konceptu měla ještě jeden zajímavý rozměr. Novou elektrickou buginu učni symbolicky věnovali svému kamarádovi, který měl v červenci minulého roku nehodu na motocyklu a od té doby je odkázán na invalidní vozík. „I přesto chce své nástavbové studium dokončit. Jeho kolegové se svým nasazením starají o potřebnou motivaci,“ dodává Pavel Jína.

Střední odborné učiliště strojírenské automobilky bylo založeno v roce 1927, v letošním roce tedy slaví 90 let existence. Žáci zde studují ve tří nebo čtyřletých technických oborech ukončených výučním listem nebo maturitou. Denním studium navštěvuje téměř 900 žáků, z toho zhruba 14 procent dívek.


Elektromobil