Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

  16:00
Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová prohlášení šéfa škodováckých odborářů, podle něhož se chystá stěhování části produkce malého crossoveru Kamiq do Bratislavy. Pravděpodobně se tak má uvolnit místo právě pro kombíkovou fabii.
Skica faceliftované Škody Fabia

Skica faceliftované Škody Fabia | foto: Škoda Auto

Odbory mladoboleslavské automobilky se obávají přesunu části výroby dalšího modelu, tentokrát má jít o loňské nové malé SUV Kamiq. „Část jeho výroby by se mohla přesunout z Mladé Boleslavi do výrobního závodu v Bratislavě,“ uvedl týdeník Škodovácký odborář. Spekuluje se také o přesunu výroby modelů Fabia a Superb.

Vedení koncernu Volkswagen již dříve potvrdilo, že v Bratislavě se bude montovat i část modelů Karoq, který se vyrábí v Mladé Boleslavi a v Kvasinách na Rychnovsku. „Trápí mě diskuse o budoucnosti našich modelů. Dozvěděli jsme se z Bratislavy, že tam má jít kromě části výroby modelu Karoq také část výroby modelu Kamiq. V té době jsem si říkal, že se o tom nic neví, ale nyní se dozvídáme, že se na tom pracuje,“ řekl odborový předák Jaroslav Povšík.

Firma si podle odborů „zahrává s budoucností pracovních míst, ziskovostí firmy a tím tvorbou bonusů a dalších složek odměňování zaměstnanců“.

Člen představenstva Škody Auto Dieter Seemann podle týdeníku Škodovácký odborář uvedl, že cílem firmy je plná zaměstnanost a každoročně lepší finanční výsledek. „Vždy budeme pracovat jen na takových scénářích, které zajistí lepší výsledky po všech stránkách,“ řekl Seemann.

Odbory se kvůli přesunu výroby některých modelů obávají o pracovní místa. „Zajímá nás, co tedy bude s firmou Škoda a budoucností pracovních míst, když odsunete část výroby modelu Karoq, následníka modelu Superb, a možná i část produkce vozu Kamiq. Zajímá nás, co nastane, když tady poklesne výroba,“ řekl Povšík.

Škodovácký předseda odborů uvedl, že hrozbu přesunu části výroby některých modelů mohou odbory zohlednit v nynějším kolektivním vyjednávání. „Jestli o těchto věcech budete diskutovat bez nás, tak zapomeňte na naši další flexibilitu. Nikde na jiných lokalitách by se o tom nerozhodovalo bez zaměstnanců a odborů,“ uvedl Povšík.

Připomněl, že podobně se řešila situace při spekulacích o přesunu výroby modelu Superb. „Takový veletoč jsme zažili se Superbem, a jestli v tom chcete pokračovat, tak už žádná solidarita s představenstvem nebude, propojíme to na kolektivní vyjednávání a bude to tady hořet!“ vyhrožuje odborový předák Povšík, který dlouhodobě poukazuje na nevytížené kapacity v Bratislavě.

Nová Fabia Combi vstala z archivu

Spekulace o přesunu části výroby modelu Kamiq souvisí s přípravou nové generace modelu Fabia, zvažuje se totiž, že se bude vyrábět stále i ve variantě kombi, kterou chtěl koncern s příchodem nové generace zrušit a zachovat pouze hatchback. Úlohu kombiverze měl přebrat právě Kamiq. Podle informací ze zákulisí automobilky se na delší verzi Fabie nové generace několik měsíců nepracovalo, v podstatě vypadla z plánů. 

Škoda Kamiq

„O konci Fabie Combi ještě není rozhodnuto, ale asi opravdu skončí,“ řekl v první půlce roku 2017 pro iDNES.cz Christian Strube, člen představenstva a šéf vývoje české značky. Vedení tehdy říkalo, že se musí rozhodnout mezi kombíkovou fabií a crossoverem, na obojí by nebyly kapacity. 

Teď je ovšem vše jinak a Fabia Combi čtvrté generace je zpátky, strategie na následující roky s ní podle nejčerstvějších neoficiálních informací počítá. A bude tedy třeba pro ni naplánovat výrobní kapacity, třeba právě přenesením části výroby modelů Fabia a Kamiq do španělského Martorellu a Bratislavy.

Kombíkové provedení dává pro automobilku smysl také z toho důvodu, že nebude mít konkurenci. Poslední z přímých soupeřů Clio Combi se v nové generaci prodávané od loňska už pokračovatele nedočkal.

Výrobci se odklánějí od kombíků odvozených od malých aut také proto, že na malém SUV, ovšem stojícím na stejně konvenční mechanice, mohou více utržit. Za kombiverzi modelu Fabia se dnes oproti hatchbacku připlácí čtrnáct tisíc. Za auto, které vypadá jako SUV, jsou zákazníci ochotni připlatit více.

Vzhledem k tomu, že se práce na kombiverzi Fabie oproti výchozímu hatchbacku výrazně zpozdily, je velmi nepravděpodobné, že by se obě varianty představily zároveň. Podle nejnovějších informací by se Fabia čtvrté generace mohla představit už za rok na autosalonu v Ženevě.

Nové provedení jednoho ze základních modelů značky bude stát na platformě MQB v provedení A0, které už používají modely Scala a Kamiq. Fabia má v koncernu VW nejbližší příbuzné v hatchbacích Audi A1, Seat Ibiza a Volkswagen Polo. Všechny tyto modely mají i spřízněný model s karoserií SUV/crossover. Ovšem neexistuje žádné vozidlo na platformě MQB A0 s dlouhým zadním převisem, který bude mít Fabia Combi. To může projekční práce trochu zkomplikovat. Možná by si designéři při návrhu stylingu mohli vzpomenout na unikátní řešení, které kdysi Škoda zvolila pro model Favorit. Ten totiž v kombiverzi pojmenované Forman dostal stejné víko kufru jako krátký hatchback (více o tomto unikátním řešení čtěte zde). Pro úsporu času, nákladů i zjednodušení výroby by se to mohlo hodit.

Odbory Škody Auto také letos v lednu přišly s informací, že část výroby modelu Fabia by mohl kvůli nákladům získat Seat (čtěte zde).

Ani nová Fabia se pravděpodobně nevyhne nějaké formě elektrifikace pohonu (pravděpodobně mild-hybrid), což je dnes v Evropě pro splnění přepsaných emisních limitů nutnost. Ovšem v zájmu zachování únosné cenové hladiny budou v nabídce i verze s konvenčním systémem pohonu. Těžištěm nabídky budou podle všeho, stejně jako u aktuálního provedení, litrové tříválce přeplňované turbodmychadlem výhradně v benzinovém provedení (diesely tuto kategorii už zcela opustily). Nejzákladnější verze má ovšem v nabídce udržet atmosferický motor. „Fabii určitě zůstanou atmosferické motory MPI,“ řekl loni na podzim Martin Hrdlička, který šéfuje vývoji motorů a podvozků značky Škoda. „Věřím, že i ve verzi EU 7 (nová ekonorma chystaná k uvedení v roce 2020 - pozn. red) budeme mít nadále MPI motory v nabídce i v Evropské unii,“ uvedl. Více o nové Škodě Fabii čtěte zde.

13. srpna 2018

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...