Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Fabia kombi není skutečný vůz kombi

  20:32aktualizováno  20:32
Mezi hodnocenými auty najdeme typické kombi s vynikající užitnou hodnotou - Opel Astra, Škoda Octavia, a nakonec i felicia. Na druhé straně je nová Fabia kombi, kterou lze označit spíše za prodloužený hatchback. Seat Ibiza je podle mého názoru kvůli malému otvoru do kufru rovněž odsouzen do role statisty. Navíc mu vytýkám všudypřítomné plasty, které laciným vzhledem výrazně srážejí dojem z vozu. Pozitivně na mne zapůsobila snad jen atraktivní barva. Jinak akci označuji za test vítězů, neboť v různých pohledech se pořadí výrazně měnilo.

V technickém provedení, zpracování a ergonomii dávají fabia s octavií jasně najevo, že už jsou v současné a velmi náročné Evropě, zatímco ostatní účastníci se marně snaží prodat dílčí kvality.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily značky Škoda Fabia 
Vyberte si vůz on-line! www.automodul.cz

Nejpraktičtější je opel
Jedním z nejdůležitějších hledisek v hodnocení designu je praktičnost, která se u vozů kombi orientuje zejména na velikost a využitelnost zavazadlového prostoru - a to jak před, tak i po sklopení zadních sedaček a v přístupu do něj. Současným ideálem je prostor pokud možno kvádrového tvaru a zadní dveře, které umožní maximální využití místa. Velmi důležitá je i co nejnižší výška spodní hrany otvoru do kufru, která je v ideálním případě stejná s úrovní jeho podlahy. Podle těchto kritérií jasně zvítězil Opel Astra. Při sklopených zadních sedadlech nabízí dokonce větší prostor než octavia, nejdelší vůz v testu.

Esteticky vítězí octavia
Handicapem octavie byla výška nákladové hrany, ale v zájmu objektivity doplňuji, že to má příznivý vliv na vyšší tuhost karoserie.
V estetickém hodnocení designu Škoda Octavia jednoznačně vítězí. Tvary karoserie i interiéru má vyvážené a elegantní, dokonce se už smiřuji i s mohutnou maskou připomínající chromované hrábě, jak jsem si vnitřně tento prvek pojmenoval pro jeho chabou originalitu. Ani teď sice nevidím proklamovanou návaznost na historii automobilky Škoda, a tím spíše na původní octavii, ale jak čas běží, tak se zmíněný znak stává součástí tradice mladoboleslavské firmy.

Fabia jako Xsara Picasso
U Fabie kombi už tak smířlivý nejsem. Netvrdím, že je ošklivá, ale skutečné kombi to není. Výhrady mám především k zadní části: výrazně oblé tvary kontrastují s ostře řezanou přídí. Tatam je natupo zakončená záď, která dává krátké fabii přirozenou dynamiku. Snad je škoda, že se designéři bránili inspiraci z octavie. Stejně jako krátká fabia má i její kombi rozměrné zadní světlomety, které jsou - aby se nezmenšoval prostor pro nakládání zavazadel - vytočené směrem do stran. Jediný důvod, proč tvůrci na tomto řešení trvali, vidím v tom, že se opticky zkrátil zadní převis, který by jinak asi působil až příliš masivně. První pohled na Fabii kombi mi připomněl Xsaru Picasso, a to jak tvarem zadního sloupku, tak baculatým pozadím. Obdobnou koncepci lze pozorovat i na vozidle KIA Rio, kterou považuji za nepříliš šťastný příklad, ale také na novém Renaultu Laguna II.

Nadčasový Opel Astra
Třetí škodovkou v testu byl evergreen Felicia, jehož význam pro motorizaci v Česku je nedocenitelný. Je to velice praktické auto s prostorným interiérem. Vůz však nemá výškově stavitelný volant, takže prohrává v hodnocení ergonomie. Vzhledem k ceně lze pozapomenout na fakt, že varianta kombi vznikla formou vsazení třetího bočního okénka před páté dveře.
Design Opelu Astra leccos naznačuje o jeho stáří, ale jeho elegantním liniím je i dnes těžké něco vytýkat. Nikdy, ani v době premiéry, vůz nebudil výraznější emoce, jako je nadšení a úžas. Snad právě proto lze o něm hovořit jako o nadčasovém.
Jan Prokop
Autor je spolupracovníkem redakce MF DNES

ZAHRANIČNÍ NOVINÁŘI: FABIA JE KOMBI ŽIVOTNÍHO STYLU

Škoda Fabia kombi si vysloužila na stránkách německých a britských motoristických magazínů chválu za design a zpracování, naopak kritika patří špatným vlastnostem základního benzinového motoru 1.4 s výkonem 50 kilowattů.

Kombíky jako výraz životního stylu mají podle marketingových stratégů oslovit mladé zákazníky, kteří vedle velkého kufru, o jehož naplnění se stará náčiní pro koníčky a volný čas, hledají u vozidla pěkné tvary. Dosud bylo zvykem vídat taková auta ve vyšších kategoriích a příkladem může být BMW třetí řady nebo Alfa Romeo Sportwagon. Nyní myšlenka životního stylu poprvé přichází i do třídy malých kombíků - díky fabii. (Auto Motor und Sport, Německo)

Škodovky mívají měkčí pérování než ostatní vozy z koncernu Volkswagen. Mladobole- slavští inženýři vědí, jak vypadají východoevropské silnice. Fabii kombi jsme vyzkoušeli přímo v Česku. Tam jsme našli silnice, pro které byla fabia postavena. (Autocar, Anglie)

Konkurenční Volkswagen Polo - to je v zadní části praktická, hranatá karoserie. Ale kvůli optickému půvabu si polo asi nikdo nekoupí. (Auto Motor und Sport, Německo)

Ve srovnání s Felicií kombi udělala fabia obrovský krok kupředu. Škoda už není značkou nízké ceny, nýbrž dobré kvality. (Auto Bild, Německo)

Zavazadlový prostor Fabie kombi je o 66 litrů větší než u Alfy Romeo Sportwagon. (Auto Motor und Sport, Německo)

Fabia kombi - to je životní styl. A tento přístup velí: design má přednost před praktickou stránkou. (Auto Bild, Německo)

Kokpitu vévodí velké plastové plochy. To je trochu jednoduchý životní styl. (Auto Bild, Německo)

Motor 1.4 (55 kW) s automatickou převodovkou ve Fabii kombi nepředstavuje harmonické spojení. Při předjíždění je toto auto pomalé a řidič má hodně času na to, aby si rozmyslel, zda si vybral dobře. (Auto Bild, Německo)

Po sklopení sedadel se objeví nezakryté molitany ve spodní části zadních sedadel. Vše by spravilo pár feniků, za které se dá pořídit černá lepenka. (Auto Bild, Německo)

Zadní partie testovných kombíků se od sebe značně lišily.

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Citroën C4 AKČNÍ CENA NA...
Citroën C4 AKČNÍ CENA NA...

r.v. 2010, naj. 70 000 km, benzín
137 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.