V technickém provedení, zpracování a ergonomii dávají fabia s octavií jasně najevo, že už jsou v současné a velmi náročné Evropě, zatímco ostatní účastníci se marně snaží prodat dílčí kvality.
Nejpraktičtější je opel
Jedním z nejdůležitějších hledisek v hodnocení designu je praktičnost, která se u vozů kombi orientuje zejména na velikost a využitelnost zavazadlového prostoru - a to jak před, tak i po sklopení zadních sedaček a v přístupu do něj. Současným ideálem je prostor pokud možno kvádrového tvaru a zadní dveře, které umožní maximální využití místa. Velmi důležitá je i co nejnižší výška spodní hrany otvoru do kufru, která je v ideálním případě stejná s úrovní jeho podlahy. Podle těchto kritérií jasně zvítězil Opel Astra. Při sklopených zadních sedadlech nabízí dokonce větší prostor než octavia, nejdelší vůz v testu.
Esteticky vítězí octavia
Handicapem octavie byla výška nákladové hrany, ale v zájmu objektivity doplňuji, že to má příznivý vliv na vyšší tuhost karoserie. V estetickém hodnocení designu Škoda Octavia jednoznačně vítězí. Tvary karoserie i interiéru má vyvážené a elegantní, dokonce se už smiřuji i s mohutnou maskou připomínající chromované hrábě, jak jsem si vnitřně tento prvek pojmenoval pro jeho chabou originalitu. Ani teď sice nevidím proklamovanou návaznost na historii automobilky Škoda, a tím spíše na původní octavii, ale jak čas běží, tak se zmíněný znak stává součástí tradice mladoboleslavské firmy.
Fabia jako Xsara Picasso
U Fabie kombi už tak smířlivý nejsem. Netvrdím, že je ošklivá, ale skutečné kombi to není. Výhrady mám především k zadní části: výrazně oblé tvary kontrastují s ostře řezanou přídí. Tatam je natupo zakončená záď, která dává krátké fabii přirozenou dynamiku. Snad je škoda, že se designéři bránili inspiraci z octavie. Stejně jako krátká fabia má i její kombi rozměrné zadní světlomety, které jsou - aby se nezmenšoval prostor pro nakládání zavazadel - vytočené směrem do stran. Jediný důvod, proč tvůrci na tomto řešení trvali, vidím v tom, že se opticky zkrátil zadní převis, který by jinak asi působil až příliš masivně. První pohled na Fabii kombi mi připomněl Xsaru Picasso, a to jak tvarem zadního sloupku, tak baculatým pozadím. Obdobnou koncepci lze pozorovat i na vozidle KIA Rio, kterou považuji za nepříliš šťastný příklad, ale také na novém Renaultu Laguna II.
Nadčasový Opel Astra
Třetí škodovkou v testu byl evergreen Felicia, jehož význam pro motorizaci v Česku je nedocenitelný. Je to velice praktické auto s prostorným interiérem. Vůz však nemá výškově stavitelný volant, takže prohrává v hodnocení ergonomie. Vzhledem k ceně lze pozapomenout na fakt, že varianta kombi vznikla formou vsazení třetího bočního okénka před páté dveře. Design Opelu Astra leccos naznačuje o jeho stáří, ale jeho elegantním liniím je i dnes těžké něco vytýkat. Nikdy, ani v době premiéry, vůz nebudil výraznější emoce, jako je nadšení a úžas. Snad právě proto lze o něm hovořit jako o nadčasovém.
Autor je spolupracovníkem redakce