Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvPo tisících kilometrech náročného testování na asfaltu, šotolině, sněhu i ledu, je nová Fabia R5 připravena postavit se svým soupeřům na tratích národních i světových rallye. Vylepšený vůz hladce prošel homologací Mezinárodní automobilové federace (FIA) a brzy se objeví na soutěžních tratích, zprvu v barvách Škoda Motorsport, později i v rukou soukromých jezdců.
Ve srovnání s dosavadní generací, která dominovala tratím rallye poslední čtyři roky, doznal nový soutěžní speciál řady změn. Tou na první pohled patrnou je nová maska, nárazníky a přední i zadní světla, vycházející z aktuální podoby fabie. Ostatní změny jsou sice méně patrné, ale o to důležitější.
Úpravy se udály i na motoru. Turbodmychadlem přeplňovaná pohonná jednotka o objemu 1,6 litru nyní má vyšší výkon a lepší průběh točivého momentu. Mezi významná vylepšení patří inovované olejové čerpadlo s vylepšenou hydraulickou regulací, elektrická vodní pumpa a nový, vysoce efektivní systém chlazení. Turbodmychadlo je osazeno elektronicky řízeným obtokovým ventilem a upravený pohon alternátoru zajišťuje víc výkonu pro akceleraci.
O to, aby všechno fungovalo přesně tak, jak má, se stará nová řídicí elektronika Magneti Marelli. Ta je také propojena s novým palubním displejem, který posádce dodává všechny potřebné informace o funkcích vozu.
Změny se dotkly také převodovky. Prvním vylepšením je upravený převodový poměr, který lépe odpovídá křivkám výkonu a točivého momentu u inovovaného motoru. Zároveň proběhly i úpravy, které prodlužují životnost převodovky, což je v náročných podmínkách rallye zásadní výhodou.
Zlepšila se i ovladatelnost vozu. První úpravou je řízení se strmějším převodem. V ostrých zatáčkách rychlostních zkoušek, a zvláště při téměř konstantní jízdě smykem na šotolinových či sněhových rallye, to pro jezdce představuje zásadní výhodu. Neméně důležité jsou delší dráhy odpružení tlumičů, které na nerovném povrchu přináší lepší trakci.
Finálním příspěvkem jak k jízdním vlastnostem, tak i k bezpečnosti, je vyztužený skelet karoserie. Ta je tak pevnější nejen v případě nehody, ale především lépe odolává náročným podmínkám rallye. Nová je také bezpečnostní klec, navržená podle předpisů FIA 2019.
„Vylepšená Fabia R5 je nástupcem našeho úspěšného projektu R5. Jsme spokojeni, že celý projekt běžel podle původního časového plánu a že jsme jej završili úspěšnou homologací, která proběhla v souladu s novými bezpečnostními standardy FIA. Teď se soustředíme na úspěšný start nového vozu a zároveň pracujeme na výrobě prvních zákaznických aut,“ komentuje Michal Hrabánek, šéf továrního týmu Škoda Motorsport.
Dosud bylo po celém světě zákazníkům dodáno 269 vozů Fabia R5, z toho 80 kusů jen v roce 2018. V průběhu sezony 2019 bude ŠKODA Motorsport do vybraných podniků FIA WRC nasazovat dva vozy. V nové kategorii WRC 2 Pro bude soupeřit mladá finská posádka Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen.
Do některých podniků WRC odstartuje i česká posádka Jan Kopecký/Pavel Dresler, která se bude také snažit o obhajobu titulu v Mistrovství České republiky v rallye. Jízdní premiéru bude mít nový speciál o tomto víkendu na Rallye Český Krumlov 2019