Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec nafty u Fabie a Rapidu za rok, 1,6 TDI dostane nádrž na močovinu

aktualizováno 
Emisní šílenství je v autoprůmyslu na maximu. Automobilky homologují své novinky na poslední chvíli, musí to stihnout do září. I na pár měsíců, kdy budou moci vyrábět auta bez složitých systémů čištění výfukových plynů, se to vyplatí. Nové ekonormy znamenají také konec dieselů v malých škodovkách.

Motor 1,6 TDI se dosud u Škody obešel bez technologie SCR. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Škoda Karoq se představí ve čtvrtek 18. května, zákazníci kteří si auto objednají mezi prvními, je dostanou na přelomu září a října. Ale už teď je podle informací iDNES.cz jisté, že za půl roku se bude provedení auta měnit. Konkrétně půjde o verzi s turbodieselem 1,6 TDI. Tento motor se dosud obešel bez technologie čištění výfukových plynů od oxidů dusíku (NOX) známé jako SCR (co to je, čtěte v boxu).

SCR


Selective Catalytic Reduction = selektivní katalytická redukce snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny. Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny, vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOx) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a kyslík.

Podle nového měřicího cyklu spotřeby WLTP (v rámci zavedení ekonormy Euro 6c) ovšem už tento motor za pár měsíců neprojde.

Tento systém je ovšem z pohledu nákladů na výrobu vozu velmi drahý, každé auto vyrobené bez něj tedy automobilce ušetří. I proto se Škodě vyplatí těch pár prvních měsíců auto vyrábět bez SCR. Podle informací ze zákulisí stojí zpřísněné požadavky emisních, ale také bezpečnostních norem (SCR, ale třeba také systém nouzového volání ecall) u auta velikosti Karoqu ve výrobě jednoho vozu asi devadesát eur (to je asi 2,5 tisíce korun), což je u auta s půlmilionovou cenovkou z pohledu výrobce opravdu hodně.

Hrdlo pro dolévání roztoku, se kterým pracuje systém SCR je obvykle umístěn...

Hrdlo pro dolévání roztoku, se kterým pracuje systém SCR je obvykle umístěn vedle tankovacího hrdla nafty.

V případě nového testu emisí WLTP v rámci Euro 6c mají výrobci stejně jako v předchozích případech ještě několik měsíců přechodného období. Auta nově homologovaná od září 2017 musejí plnit novou normu, ta homologovaná podle nynějšího předpisu bude možno bez úprav vyrábět a prodávat až do září 2018.

Součástí nového předpisu je požadavek na test emisí v reálném provozu se speciálním měřicím nařízením (více čtěte zde). Tento test má ovšem mnoho zádrhelů, jen minimální vypovídací hodnotu a obrovskou chybovost. Auto jezdí s měřicím zařízením uchyceným na tažném zařízení v běžném provozu, každý model se musí otestovat ve velké škále kombinací a jednotlivých dostupných variant (motory, jejich kombinace s převodovkami atd.). Například škodováci si lámou hlavu nad tím, jak tento test provést na malinkém modelu Citigo, pro který neexistuje schválené tažné zařízení.

Přibližně v polovině roku 2018 tak bude přesně z tohoto důvodu amen s dieselovými verzemi Fabie a Rapidu, poslední dieselová provedení vyrobí Škoda před začátkem září. Pro malá a laciná auta je totiž SCR tak drahé, že by už dnes o poznání vyšší cenu v porovnání s benzinovými verzemi vyšponovalo na neúnosnou mez. Rapid je navíc aktuálně po faceliftu a má před sebou asi dva až tři roky života do představení nové generace. Upravovat tak starý model by v takovém rozsahu nemělo smysl. SCR totiž mimo jiné vyžaduje umístění nádržky a čepovacího hrdla na vodný roztok močoviny, se kterým pracuje a celý systém odlučování NOX. Nové škodovky využívající tento systém mají dolévací otvor vedle hrdla nádrže.

Celý spěch dostat v Evropě do provozu (schválit) na poslední chvíli co největší množství nových modelů má ještě jeden zajímavý rozměr v podání koncernu Volkswagen. Automobilka, která aktuálně shání peníze na zaplacení obří pokuty za aféru Dieselgate, vyplatila začátkem roku zaměstnancům abnormálně velké bonusy. Je pravda, že se značkám německého koncernu skvěle daří a prodeje rostou. Pozadí - byť nevyřčené - je ovšem prozaičtější. Volkswagen tak chce své zaměstnance popostrčit k nakupování nových aut.




Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...



Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Kamiq je nové SUV Škody. Do Evropy nemíří, techniku má z první octavie

Škoda Kamiq

Na čínském autohome.com.cn se objevily fotky nového SUV značky Škoda. Model pojmenovaný Kamiq je určený pro největší...

Další z rubriky

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Specialisté v Poličce vyrobí hasičskou cisternu odolnou proti detonacím

Firma THT Polička, která vyrábí různé modifikace požárních automobilů, navázala...

Společnost THT Polička letos vyrobí pro hasiče dvě speciální cisterny, které budou odolné i proti detonacím. Hasiči si...

I Toyota má svou autonomní krabici. Bar vás po mejdanu doveze domů

Toyota e-Palette

Automobilky vzaly veletrh spotřební elektroniky CES v posledních letech útokem. Ukazují tu především nové koncepty,...

Najdete na iDNES.cz