„Finálně byly vybrány Turecko, kde je slušná infrastruktura, ale nejisté politické prostředí. Další vážnou lokalitou je stabilnější Bulharsko, které je součástí Evropské unie,“ řekl týdeníku odborový předák Jaroslav Povšík.
Stejnou informaci přinesla už v dubnu letošního roku agentura DPA (čtěte více).
Odbory se budou vedení firmy v souvislosti se stavbou nového závodu ptát, zda to neuškodí zaměstnanosti v Česku či jak přispěje nový závod k ziskům firmy. Díky novému závodu by firma mohla navýšit kapacitu výroby, protože tuzemské závody jsou v současnosti vytížené na maximum.
Automobilka už dříve oznámila, že postaví novou fabriku na východě. Podle plánu celého koncernu má nová továrna vyrábět nejen škodovky, ale také modely ostatních značek německé skupiny, vše má ovšem běžet pod taktovkou české značky.
Handelsblatt uvádí, že management koncernu počítá, že nová továrna bude stát 1,3 miliardy eur.
Podle odborářského týdeníku ovšem zatím není zcela jisté, že nový závod opravdu povede Škoda, v koncernu jsou nyní tlaky, aby výrobnu řídil samotný Volkswagen.
„Samozřejmě nám záleží na tom, aby vše i nadále probíhalo pod patronací a na základě principů firmy Škoda, ale část dozorčí rady má jiný názor, není to politicky jednoduché,“ řekl šéf Škoda Auto.
V rozhovoru pro Radiožurnál šéf Škodovky Bernhard Maier uvedl, že jednání teď vrcholí. „Minulý týden v úterý jsme dostali souhlas od dozorčí rady Volkswagenu, abychom zahájili finální rozhovory. Pro nás je samozřejmě velmi důležité, abychom tam měli infrastrukturu, pracovní sílu a dostatek dodavatelů. Všechna tahle kritéria jsou pro nás velmi důležitá a musíme je zohlednit. Jsem přesvědčený, že během několika příštích týdnů budeme moci koncernové dozorčí radě v Německu sdělit výsledek našich jednání,“ řekl.
„Koncern je tím, kdo rozhoduje o tom, kdo a kde bude investovat, provozovat a stavět. V mém těle tlučou dvě srdce – jedno, které jednoznačně vidí, že škodovácký tým je schopný víceznačkovou továrnu postavit a vést. Už to ostatně prokázal. Na druhé straně jsou všechny tyhle věci samozřejmě velmi náročné, a to zejména finančně. My jsme teď udělali miliardovou investici v Indii, kde stavíme novou továrnu. Ve finále to tedy bude dozorčí rada koncernu, kdo o tom všem rozhodne,“ uvedl Maier.
„Pro Škodovku bude nakonec důležité, aby si zajistila dostatečné kapacity svou výrobu,“ dodal šéf Škody pro Radiožurnál.
Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než sto trzích.