VIDEO: Škoda Favorit testovala brzdy převlečená za mazdu

  • 55
Automobilovou událostí uplynulého týdne v Česku byla přednáška Petra Hrdličky, ústřední postavy vývoje Škody v osmdesátých letech minulého století. Jen na iDNES.cz můžete zhlédnout záznam přednášky o pozadí celého projektu a vývoji přelomového modelu Škody, kterou měl "otec favorita" v mladoboleslavském muzeu automobilky.

Favorit vznikl v rekordním čase a některé kapitoly vývoje zní z dnešního pohledu téměř neuvěřitelně.

"Museli jsme sehnat správné brzdy," popisuje Hrdlička jednu z anabází, které dnes budí údiv. V té době brzdy vyvíjel podnik Autobrzdy Jablonec, ty však Hrdličkově týmu nevyhovovaly. Hledali tedy vhodné komponenty pro nový model v kapitalistickém zahraničí. "Chtěli jsme koupit licenci firmy Girling," vzpomíná Hrdlička. Firma jim nabízela tři různá provedení. Petru Hrdličkovi se líbil typ, který Girling dodával pro velké vozy (Ford Sierra). "Chtěl jsem, aby brzdy byly předimenzované," vysvětluje šéfkonstruktér favorita. Hrdlička totiž počítal s evolucí favorita a tedy i tím, že by auto dostalo silnější motory, které by vyžadovaly silnější brzdy.

VW koupil Škodu díky dobře postavenému favoritu

Petr Hrdlička, "otec"  Škody Favorit

Vývoj favorita probíhal navíc v době, kdy výrobci začínali s novým typem brzdového obložení, které neobsahuje rakovinotvorný azbest. Poradit si s tím museli i dodavatelé v Československu a vyvíjeli odpovídající náhradu.

Bezazbestové brzdové obložení na bázi skla, které v té době český dodavatel vyvíjel, selhalo v testech v českých horách.

Škodováci tehdy chtěli udělat zkoušku obložení nakoupeného u zahraničních dodavatelů na Grossglockneru. 

Proslulá vysokohorská klikatice z třicátých let je uznávaná mezi všemi vývojovými týmy automobilek celého světa. Velmi prudká asfaltka měří 48 kilometrů, má 36 zatáček a vede až do nadmořské výšky 2 504 metrů. Právě brzdy prověří dokonale. Více o testování na slavné silnici čtěte tady.

"Museli jsme se tam nějak dostat, nikdo nám to nechtěl povolit," popisuje Hrdlička. A prototyp už za hranice nemohl vůbec. Vývojáři tedy vymysleli fígl. "Do Mazdy 323 jsme zabudovali naše agregáty včetně brzd a přihlásili škodovácký tým na rakouskou rallye," vypráví. Dva členové vývojového týmu favorita jeli se závodníky jako mechanici. Jezdci zajeli rally a vývojáři se pak vydali na Grossglockner otestovat favorita převlečeného za mazdu. Destičky od Feroda uspěly a favorit je pak dostal do sériové výbavy.

Test "na zapřenou" tedy dokázal, že pro favorita je třeba nakoupit "západní" techniku.