Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

aktualizováno 
Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos slaví třicet let od představení, vidí investiční příležitost.

Škoda Favorit | foto: Škoda Auto

Když byla v roce 1987 odhalena zbrusu nová škodovka jménem Favorit, pro českého motoristu nastala doslova revoluce. Byla to totiž první škodovka s motorem uloženým vpředu a pohonem předních kol, stejně jako to už bylo běžné u západních vozů té doby. Po řadě let, kdy z AZNP Mladá Boleslav vyjížděly jen sedany s motorem vzadu a pohonem zadních kol, šlo o obrovskou změnu (AZNP byla zkratka pro Automobilové závody národní podnik). 

Se západními vozy měl Favorit společnou i karoserii typu hatchback. Nakonec právě hatchback jménem Volkswagen Golf byl pro mnohé naše motoristy sen na čtyřech kolech. Není se tedy čemu divit, že Škoda Favorit slavila skutečně velký úspěch.

Škody Favorit na brněnském výstavišti v září 2017, přesně třicet let po světové...

Škody Favorit brněnském výstavišti v září 2017, přesně třicet let po světové premiéře

Ve zpětném zrcátku

Favorit vyjel ve verzi 136 (motor 1.3/46 kW), kterou v roce 1990 doplnilo provedení 135 (motor 1.3/43 kW) s kratšími převody a možností jezdit i na benzin s oktanovým číslem 91. Na trh přišel také odvozený dvoumístný užitkový automobil Škoda Pick-up, a to ve třech verzích: s korbou nebo s plátěnou či pevnou nástavbou.

V roce 1991 se znak automobilky přestěhoval ze strany masky chladiče doprostřed a světlo světa spatřilo odvozené kombi pod názvem Forman, které si získalo motoristickou veřejnost kufrem o objemu 400 litrů. Forman byl proti Favoritu o 35 cm delší a od toho byla nakonec odvozena i jeho prodejní cena: o 35 000 korun vyšší než v případě Favoritu. V roce 1991 ale vyjela v omezené sérii i verze 135 Le/LSe s elektronickým karburátorem a katalyzátorem. Šlo o provedení určené pro vývoz, přesto se některé vozy prostřednictvím individuálních dovozů později dostaly na náš trh. Elektronický karburátor se však stal zdrojem potíží.

Zásadní modernizací vůz prošel v roce 1993. Dostal zpevněnou karoserii, rozšířený rozchod kol obou náprav, přidaly se výztuhy dveří, také ošetření dutin karoserie, lepší akrylátové laky, nové zadní bubnové brzdy z koncernu Volkswagen a další. Od této modernizace se také dají okna zadních bočních dveří stáhnout zcela dolů, což dříve nebylo možné (několik cm vždy zůstalo čouhat). Pod kapotu vozu navíc přišly motory s jednobodovým vstřikováním paliva a výfukový systém dostal katalyzátor (motor 1.3i/40 kW). Mnozí si vzpomenou na televizní reklamu „545 zlepšení“, v níž pán zapichuje do vozu vlaječky a hlásí, jaké inovace proběhly. Právě ta se vztahovala k této rozsáhlé modernizaci.

Škody Favorit
Obdivovatel Škody Favorit Jan Klinger z Bakova nad Jizerou na Mladoboleslavsku...

V roce 1994 se objevila také motorizace 1.3i s výkonem 50 kW. Zatímco před modernizací spadá pohonná jednotka bez ohledu na výkon do Euro 0, po modernizaci plní Euro 1 či dokonce Euro 2 – samozřejmě díky přítomnosti katalyzátoru výfukových plynů. Ještě v roce 1994 byla výroba Favoritu ukončena, zatímco odvozené kombi Forman a užitkový Pick-up se vyráběly o rok déle.

Retro svezení

Interiér automobilu poskytuje posádce vzhledem k vnějším rozměrům příjemný prostor, ale jednoduchá příčka oddělující motorový prostor a mizerné odhlučnění interiéru mají za následek průnik hluku od pohonné jednotky do interiéru. Tomu dominuje hranatá palubní deska, jejíž plasty byly u nejstarších vozidel citlivější na sluneční záření, a tak mohlo docházet k deformacím. Zavazadlový prostor pětidveřového hatchbacku nabízí objem 253 litrů, což opravdu není mnoho. Na druhou stranu, v době uvedení na trh ještě motoristé tolik neočekávali a navíc tu jako alternativa bylo kombi Forman se svým velkým kufrem.

Fotogalerie

Jízda Favoritem může dnes někoho překvapit. Podvozek dobře tlumí nerovnosti, ale karoserie se dost naklání. Jednoduchý podvozek nezapře absenci předního příčného stabilizátoru a průnik hluku do interiéru zase nezapře absenci tlumících hmot. Stejně tak zejména při parkování pocítíte absenci posilovače řízení.

Na co si dát pozor?

Pokud vybíráte Škodu Favorit jako sbírkový automobil, vaše pozornost se bude jistě ubírat směrem k opravdu zachovalým exemplářům. Zde bude výskyt možných problémů určitě nižší. U vozidel běžně užívaným a opotřebeným pak riziko problémů roste. Nakonec v hodnocení spolehlivosti německých STK-TÜV ve své době Škoda Favorit figurovala na posledních místech. Na druhou stranu asi těžko najdete na trhu vůz s levnějšími náhradními díly (často v řádu pouhých desítek korun). Navíc technika Favoritu je tak jednoduchá, že si s ní poradí snad i zručnější kovář.

Jaká jsou tedy nejznámější slabá místa? Začněme pohonným ústrojím: setkat se můžete se zkroucenou hlavou motoru a prasklým těsněním pod hlavou válců. Pozor na selhání vodního čerpadla, což může být právě důvodem výše uvedených problémů. Známé je také praskání kohoutu topení. Časté jsou úniky motorového a převodového oleje či zatuhlé řazení (většinou stačí kloub zespodu vozu vyčistit a promazat). Obehranou písničku představuje zasekávání pastorku startéru (zpočátku jej většinou lze provizorně rozhýbat, když jeden startuje a druhý kladívkem poklepe na startér).

Známé jsou vůle v silentblocích přední i zadní nápravy, což souvisí se stářím a opotřebením vozu. Ničím překvapivým nejsou ani vytlučené čepy přední nápravy nebo koroze postihující jak karoserii, tak další části vozu. Setkat se můžete s průnikem vody do světlometů, ale i do interiéru. Nejeden vůz má nadměrně opotřebené páčky pod volantem a vyskytnout se mohou poruchy elektroinstalace. Dobře prověřte brzdový systém, kde hrozí potíže od běžného opotřebení a kroucení brzdových kotoučů až po zásadní omezení funkčnosti z důvodu koroze brzdových vedení a pístků či průsaku „prasátek“ v zadních bubnových brzdách.

Očima expertů

Jindřich Topol, manažer výkupu a Petr Vaněček, provozní ředitel AAA AUTO International

Jindřich Topol: Favorita potkal stejný osud jako snad všechny ještě starší škodovky. Prodalo se jich sice obrovské množství, avšak do dnešního dne se jich v pěkném stavu zachovalo velmi málo. Paradoxně asi doplatil na svou mechanickou houževnatost. 

Málokterá jiná ojetina za pár tisíc korun totiž dokázala při podobně nízkých provozních a servisních nákladech sloužit déle a statečněji než právě favorit. Chrastící třináctistovka prostě otáčela koly, dokud zbytek auta totálně nezkorodoval a nerozpadl se na kusy. Takže v dobách, kdy spadl na cenové dno, si jej v bazarech pořizovala klientela, která jej obvykle chtěla jen dojezdit nebo jej utrápila převážením stavebního materiálu.

Exempláře, které se dneška dožily v solidním stavu, už pod 20 tisíc asi nepořídíte, za mimořádně pěkné kusy s nízkým nájezdem si prodávající jsou schopni říci klidně 50 až 80 tisíc. Ceny tedy díky nostalgické vlně zájmu již zjevně nějakou dobu rostou a není pochyb, že favorit bude poslední sběratelsky přitažlivou škodovkou (snad s výjimkou rarit jako třeba stylový pickup Felicia Fun). Největší potenciál do budoucna budou asi mít kusy před modernizací či naopak novější ročníky v různých limitovaných edicích jako třeba Black Line nebo Sport Line.

Při výběru vozidla je třeba dát pozor na některá slabá místa. Jediná zásadnější slabina motoru je náchylnost na výměnu chladicí kapaliny - ideálně každé 2 roky, jinak hrozí poškození těsnění pod hlavou. Pak dochází k průniku vody do oleje, což poznáte podle světlé emulze nebo pěny pod víčkem pro dolévání oleje. Jinak díky odolnému řetězovému rozvodu jde o skoro nesmrtelnou pohonnou jednotku.

Pro první ročníky bylo typické nekvalitní dílenské zpracování, například zatékalo do interiéru skrz dveře a víko kufru, známé jsou vadné kontakty osvětlení například v zadních světlech. Pozor také na zoxidované kontakty spínače ventilátoru, což vede k přehřívání v kolonách. 

Skutečnou nepříjemnost představuje praskající podlaha vlivem nárazů od nápravnice. Projevuje se klepavými zvuky od podvozku. Častá je koroze předních blatníků ve spoji s předními nosníky, po  nich nejčastěji reznou lemy blatníků, prahy, výfuk nebo držák výfuku z karoserie.

Petr Vaněček: Od roku 1999 prošlo našimi autocentry AAA AUTO International 27 tisíc Favoritů a Formanů, což je 2,5% všech vyrobených kusů. Je vidět, že velice žádaný byl Forman, v našich autocentrech byl jeden ze tří vozů Forman, zatímco ve výrobě byl Forman každý čtvrtý vůz.

Nejvíce Favoritů jsme prodali v roce 2002 – 2742 Favoritů a 1420 Formanů, což bylo 11% všech prodejů v tom roce. Už tenkrát ale Favorit zažíval ústup ze slávy, Felicií jsme v tom samém roce prodali o třetinu více. Naposledy se Favoritů spolu s Formany prodalo více než Felicií v roce 2000.

Největší počet Favoritů, které prošly naším autocentrem, byl z roku výroby 1993, celkem přes 4800 Favoritů a téměř 2800 Formanů. Druhý nejsilnější ročník na samotné Favority byl rok výroby 1990. Téměř čtvrtina vozů byla červených, téměř čtvrtina modrých a pětina bílých. Pětina vozů byla po prvním majiteli, třetina po dvou majitelích.

Favorit byl vozem, který znamenal v Československu a České republice revoluci – spolu s Ladou Samara byl Favorit prvním vozem vlastní konstrukce z východního bloku s moderní konstrukcí s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol a s šikmou výklopnou zádí. Škodovky s motorem vzadu, záludnými jízdními vlastnostmi a nedostatečným topením byly zapomenuty a běžný motorista ve Favoritu v průběhu jeho výroby zaznamenal přechod od karburátorů ke vstřikování paliva, zavedení katalyzátorů a bezolovnatého benzínu, velice úspěšné začlenění mladoboleslavské automobilky do koncernu Volkswagen…

Plasty v interiéru Favoritu trpěly nízkou kvalitou a na slunci se často zkroutily. To platí zejména pro starší vozy s „hnědými“ interiéry, v roce 1993 byl interiér upraven, dostal černou barvu a tento problém se zlepšil. Co se odstranit nepodařilo, byly vibrace od přední nápravy (vyřešeno až u Felicií) a hluk motoru pronikající do interiéru, který byl daný pouze jednoduchou motorovou stěnou.

Autoři:



Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

Autofotka týdne: Ušaté tokijské taxi to má spočítané, oldschool nahradí retro

Toyota Crown Comfort

Jsou města, kterým dávají tvář taxíky: Londýnu ty černé bachraté, New Yorku žluté, Šanghaji hranaté volkswageny,...

Obojživelný Amphicar. Americký prezident v něm děsil spolujezdce

Obojživelný Amphicar

Německý Amphicar je zatím jediný civilní obojživelný sériově vyráběný vůz, který lze s výhradami klasifikovat jako...

Mercedes A slaví 20 let, kariéru odstartoval průšvihem s kotrmelcem

Mercedes A první generace při testech stabilizačního systému ESP v roce 1997.

Horší start kariéry snad žádné auto v historii nemělo. Revoluční Mercedes zcela nové třídy A měl prémiovou značku a...



Najdete na iDNES.cz