Elektromobilní pravěk: Škoda Favorit na baterky, do které lijete benzin

Na první pohled byste jen těžko něco poznali. Zvenčí je to klasický favorit. Uvnitř najdete známý volant a pod ním nezaměnitelnou hranatou palubku. Jde však o unikát, který vás zaveze do elektromobilního pravěku.
Eltra 151 je Škoda Favorit přestavěná na elektromobil..

Eltra 151 je Škoda Favorit přestavěná na elektromobil.. | foto: Škoda Auto

Škodu Favorit přestavovali na elektrický pohon v Ejpovicích u Plzně. Výrobcem byla firma Škoda Elcar Ejpovice, dceřinka Škody Plzeň, která neměla s mladoboleslavskou automobilkou nic společného. Získala tehdy zakázku od švýcarského zákazníka na tisíc elektroaut. Vývoj a ladění se ovšem protáhly a zájem opadl, takže v letech 1992 a 1993 vzniklo asi 200 kusů. 

Ty udali porůznu: některé vyvezli, část skončila na domácím trhu, hlavně u pošťáků. Nakonec se elektrofavority používaly pro pojížďky po fabrikách. Přežilo jich jen pár. Ty, o kterých se v Česku ví, byste spočítali na prstech jedné ruky. V roce 2016 byl v Českých Budějovicích na prodej hezký pick-up, za 85 tisíc ho koupil nadšenec z Norska.

Říká se jí různě: pickupům a hatchbackům Eltra 151, občas Elektra, největším unikátem je ovšem zkrácený Shortcut, to je třídveřový „bastard“ s předkem favorita a hranatou zádí, reálně se ví o jediném přeživším kusu.

Jízda je opatrná

Všechno se na pohled zdá stejné jako v jakémkoliv favoritu. Ale když otočíte klíčkem, ručka budíku, který se podobá otáčkoměru, se zvedne a motor nevrčí. Jen okolo něco neustále jemně píská, bzukot je starým elektromobilům vlastní. Šlápnete na plyn a favorit jede. No, jede. Favorit, pokud byl v pořádku, vždycky zdobily skvělé jízdní vlastnosti. Na elektrony to však žádná vášeň není. Je poznat, že auto veze nálož olověných baterek a na ty nikam daleko nedojede. Maximálku omezili na osmdesát kilometrů v hodině, osmdesátikilometrový dojezd byl spíš teoretický, reálných bylo tak padesát kilometrů při courání padesátkou městem.

Motor pod přední kapotou nahradily baterie, další jsou pod podlahou vzadu, celkem je olověných šestivoltových baterií na palubě čtrnáct. Ty zvedly výrazně hmotnost vozu a srazily naopak možné zatížení na necelých 300 kilogramů (z původních 450). Nabíjení baterií zabere až 12 hodin.

Eltra 151 je Škoda Favorit přestavěná na elektromobil

Vpředu je ještě elektromotor (stejnosměrný s výkonem 15,4 kilowattu) a nezávislé topení, které musíte pořád živit benzinem. Vytápění elektromobilů dnes obstarává většinou tepelné čerpadlo, tak to má i Enyaq, ovšem třeba u elektrobusů obří prostor temperuje dodnes většinou naftové topení.

Zajímavostí je, že elektrofavoritu zůstala původní manuální převodovka, pouze jí mechanicky zablokovali pátý stupeň. Je to kvůli stejnosměrnému elektromotoru, když chcete couvat, neumí se motor točit na opačnou stranu, jak to dělají moderní elektromobily, couvání u eltry musí obstarat zpátečka v převodovce. Pro normální jízdu vpřed si pak stačí „nalosovat“ nějakou rychlost (spojka nechybí) a pak už jen šlápnout na plyn a točivý moment elektromotoru si s rozjezdem poradí.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...