Na den přesně před 30 lety měla v Brně světovou premiéru Škoda Favorit

Přesně před třiceti lety, 16. září 1987 se Čechoslováci dočkali, na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se představil Favorit. Úplně nová škodovka, kterou mladoboleslavská značka začala novou éru. Celkem Škoda vyrobila do června 1995 1 077 126 favoritů ve třech karosářských verzích (hatchback, kombi, pick-up).
Výstavní premiéra Škody Favorit na veletrhu v Brně 16. září 1987

Výstavní premiéra Škody Favorit na veletrhu v Brně 16. září 1987 | foto: Archiv Veletrhy Brno

„Za novinkou se vypravily statisíce dychtivých motoristů. V pobočném závodě Vrchlabí tehdy vznikal pouze omezený počet vozů určených k homologačním zkouškám, k plnému náběhu výroby zde došlo až počátkem prosince 1987. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi odstartovala sériová produkce řady Favorit v srpnu 1988,“ vypráví Vítězslav Kodym ze Škody Auto. 

Úplně poprvé mohla veřejnost oficiálně vidět Škodu Favorit 10. září 1987 v televizním pořadu Hospodářský zápisník:

„První Favority 136 L se ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním čtvrtletí roku 1988 za cenu od 84 600 Kčs (výběhová Škoda 120 L stála 65 630 Kčs - pozn. red.), při průměrné hrubé měsíční mzdě 3 030 korun,“ doplňuje. Pětidveřový hatchback nižší střední třídy byl osazen zážehovým čtyřválcovým motorem o objemu 1289 ccm a výkonu 40, 43, 46 nebo 50 kW.

Škody Favorit na brněnském výstavišti v září 2017, přesně třicet let po světové premiéře

Moderním pojetím - architekturou s motorem u poháněné přední nápravy - byl plně srovnatelný se západní konkurencí ve třídě. Zazářil také na závodních tratích a odstartoval novou éru značky. Znalci, kteří vidí do zákulisí, říkají, že právě díky povedenému favoritu koupil koncern Volkswagen mladoboleslavskou značku (více čtěte zde).

Potvrzuje to Bernhard Maier, dnešní předseda představenstva značky: „Právě progresivní koncepce vozu spolu s umem a znalostmi zaměstnanců byly rozhodujícím faktorem, proč se po změně společenského systému v Československu o značku Škoda koncern ucházel.“ Favorit byl také jeden z mála moderně řešených nelicenčních osobních automobilů zemí bývalého východního bloku.

Škoda Favorit
Škoda Favorit

Vývoj a výroba nového vozu podle bývalého ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka výrazně a pozitivně ovlivnila, kromě vlastní automobilky, rozvoj celého českého automobilového průmyslu po roce 1989.

Projekt nového osobního vozu odstartovalo rozhodnutí československé vlády v prosinci 1982, termíny realizace byly šibeniční: vývoj dokončit během dvou a půl roku (do 30. června 1985), výrobu zahájit do pěti let. Nákladný vývoj, během kterého bylo přihlášeno 42 patentů, byl svěřen týmu pod vedením konstruktéra Petra Hrdličky. Úkolem bylo sestrojit zcela nový vůz s motorem vpředu, jehož výrobní náklady na každý kus nesměly překročit 36 500 korun.

Významnou roli pro přijetí nového vozu hrál jeho design. Volba padla na italské návrháře, vzhled favorita je dílem slavného (dnes už ovšem neexistujícího) turínského studia Stile Bertone. To kromě hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovení vzoru interiéru, vyrobilo 19 prototypových karoserií různých provedení (jak probíhaly námluvy s Bertonem čtěte zde).

„Převedení designu do podoby sériově vyráběného automobilu měl na starosti tým mladoboleslavské automobilky, který odvedl špičkovou práci,“ říká Kodym. „Proti karoserii předchůdce s motorem vzadu (Škoda 120 - pozn. red.) se snížil počet výlisků ze 405 na pouhých 227, o 40 mm kratší favorit přitom nabídl o 85 mm delší interiér a větší objem zavazadlového prostoru,“ vypočítává.

Škoda Favorit

Tým značky úzce spolupracoval s Ústavem pro výzkum motorových vozidel v Praze (ÚVMV), kde se například prováděly simulované jízdní zkoušky - během týdne zde dokázali vytvořit zatížení odpovídající 100 000 km. Prototypy pak v reálu musely obstát na trati dlouhé čtvrt milionu kilometrů.

Katalog

INFOGRAFIKA

Prohlédněte si originální původní katalog Škody Favorit - ZDE

Došlo také na testy v hornatém alpském terénu a teplém klimatu Riviéry, brzdy se prověřovaly na rakouských vysokohorských silnicích u Grossglockneru a Turacherhöhe. „Odborníci automobilky kooperovali i s řadou renomovaných zahraničních odborníků, specialisté Porsche řešili mimo jiné funkčnost uložení motoru, geometrii přední nápravy a snížení hlučnosti v interiéru. Ve finální fázi vývoje se uskutečnily dynamické zkoušky na polygonu firmy Porsche ve Weissachu,“ doplňuje Vítězslav Kodym.

Stejně jako u dnešních aut, také favorit vývojáři v průběhu výroby upravovali a vylepšovali. „První realizovaná úprava vzhledu proběhla v roce 1991, kdy se asymetricky umístěné logo na masce chladiče posunulo doprostřed. Výraznější facelift z ledna 1993 se vryl do paměti veřejnosti působivou reklamní kampaní s 548 vlaječkami, umístěnými na místech vozu, jichž se provedené změny týkaly,“ připomíná Kodym.

Škoda Favorit
Škoda Favorit
Na základech favorita vznikly i užitkové verze.

Zbyla jich desetina

Za posledních pět let klesl počet vozů Škoda Favorit a Forman na českých silnicích o polovinu na 77 362 registrovaných aut. Favoritů je v registru 58 928, zbytek připadá na formany a užitkové verze praktik nebo pick-up. Vyplývá to z údajů ministerstva dopravy.

U vozů, které jsou stále jako provozuschopné evidované v registru vozidel, převládá typ Š 135 s téměř 53 tisíci registracemi. Zbytek připadá na výkonnější Š 136. V provozu je tak jen v Česku téměř desetina z celkem zhruba jednoho milionu vozů, které se vyráběly do roku 1994, respektive 1995 v případě formanu a pick-upu.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...