Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Jezdili jsme, aby nám nikdo nestačil, vzpomíná vývojář Škody Favorit

Dnes se prototypy aut testují několik let, třeba Škoda Kodiaq během nich ujela téměř 700 tisíc km. Ale jak probíhaly testy před 30 lety u Favoritu? Tehdejší norma předepisovala životnostní zkoušky na 80 tisíc km, které měly trvat šest měsíců a nepočítaly s tím, že by se během té doby na autě něco vylepšovalo.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

No nemá cenu polemizovat co bylo lepší a co ne. Na tehdejší dobu byl asi Favorit u nás kára, bylo to něco jiného než stodvacítky, trabanty, wartburgy apod. Ale od těch časů uplynulo mnoho a mnoho vody. Dnes už jsme zvyklí na jiný standard, taky jsme zvyklí na to, že v rodině je minimálně jedno a více aut. Prostě doba je jiná, ale tehdy to byl prostě pokrok. Je fajn si přečíst článek a zavzpomínat na doby minulé, ale prostě dnešní auta, autobusy jsou technologicky i designově někde jinde a co člověk nemůže vlastně přehlédnout také to, že se od těch době hodně zvětšila velikost.

1 0
možnosti

To auto se v článku neuvěřitelně vychvaluje, nicméně na svoji dobu to byla spíš zastaralá konstrukce s průměrnou spolehlivostí. Člověk se musí pousmát na tím, jak Favorit na kopřivnickém okruhu odvařil nejmodernější západní konkurenci.

1 3
možnosti

P41e85t55r 13Č42e80r12m10á65k

27. 12. 2017 12:53

V čem měla být konstrukce zastaralá? Obzvlášť v porovnání s tou zmíněnou dobovou konkurencí? ;-)

1 0
možnosti

P23e53t85r 42Č24e64r55m45á20k

26. 12. 2017 14:58

Ten závěrečný box není příliš štastně formulován. Vývoj favoritu probíhal v zásadě obdobně jako na západě a to v naší režii. Jestli konstruktér použije brzdy Girling nebo AB Jablonec je zcela lhostejno, inženýrskou školu to nijak nedehonestuje. To samé se týká dalších mnoho komponent, to je prostě věcí subdodávek, hlavní konstrukce (motor, nápravy, převodovka, karoserie) zůstala v česaně. Na nezávislém hodnocení od Porsche také není nic divného, zcela běžná “oponentura” která se dělá dodnes. Čas pak navíc ukázal že ne vše co bylo hodnoceno s připomínkami je nutně špatně - oproti tehdejší produkci litinových motorů VW nebyl škodovácký celohliník nijak tragický, koneckonců po převzetí škody ho VW dále vyvíjel a dožil se nového milenia v octavii..

Podobně je to s tehdejším automotive průmyslem. Ten samozřejmě nebyl v nějak zvlášť dobrém stavu, na druhou stranu chybou bylo vesměs nedostatek financí, když se díky favoritu coby státnímu úkolu peněz dostalo, najednou tu bylo mnoho provozů se zcela moderní technologií.

Takže suma sumárum ano i ne, produkt čistě socialistického hospodárštví to skutečně nebyl, ale na druhou stranu nijak nevybočoval z řady v tom kolik technologií bylo “domácích” a kolik subdodaných.

1 5
možnosti

Obrovská chyba byla, že se řešila spolupráce s NDR. Kdyby se na NDR vykašlali a AZMP dělala od začátku vlastní vývoj, mohl být Favorit, nebo jeho obdoba o 10 let dříve.

0 2
možnosti

Naopak, východní Němci poskytli AZNP v rámci spolupráce řešení předního pohonu. Bez toho by Favorit tak rychle nevznikl.

5 0
možnosti

S formanem r.v 92 jezdime jeste dnes na dovolenou se spotrebou 5.9l/100km.

8 0
možnosti

P81e10t48r 96M51i12c34h83a62l

26. 12. 2017 13:42

V dnešním provozu bych měl strach do toho sednout, nedej bože naložit rodinu. I Citigo to musí při střetu rozsekat na hadry.

6 3
možnosti

Malo lidi si uvedomu jak krasne je itevrit v zime dvere, rozmrazit auto, nastartovat okamzite a odjed v pohodlnych sedackach kamkoliv je jejich navigace zaveze.

Favoritem by dnes nikdo jezdid nechtel. Hnusny plny tvrdyho plastu a jediny co to dela je, ze to jezdi. Auto sice drzi 30let, ale s najezdem, ktery se dnesnim autem povazujem za “zajezdovy”.

4 3
možnosti
Foto

R54o98m39a15n 28K51o95z96e21l

26. 12. 2017 13:35

Mi teda favorit nastartuje vždy okamžitě a to jsem se za 6 let ani nedotkl baterky. Navigace je mi k smíchu, když dokáže i profesionální řidiče zavést na cyklostezku a to ve vesnici, kterou prochází jediná hlavní silnice.

https://zlin.idnes.cz/kamion-na-cyklostezce-becva-v-huslenkach-ffm-/zlin-zpravy.aspx?c=A160421_152403_zlin-zpravy_ras

Jinak favorit vydržel statisíce, jen ochrana pro korozi byla chabá.

7 1
možnosti

Akorát je škoda, že se už nevyrábí klasický PickUp, ať už otevřený, nebo uzavřený. Proto všichni jejich majitelé ať už na bázi Favorita, nebo Felicie si je opečovávají. Jedinou dostupnou alternativou je Fiat Strada.

7 1
možnosti

jj, pěkně hloupý nápad, když ohlásili, že už pick-up z fábie dělat nebudou. Zbytečně vyklidili jeden segment vozů.

0 0
možnosti

Co se v mládí naučíš.. Já tak jezdím dodnes. ;-)

0 0
možnosti

L70u68k93á71š 94M18u14s78i61l

26. 12. 2017 10:13

Jen se směji, jak jsme tenkrát ničeho nebyli sami schopní.

Co jsem viděl já, tak na poli rostlo jídlo, v každé vesnici se chovalo jídlo a mléko.

U nás na Blanensku se šily v Krasu špičkové oděvy, v Minervě vyráběli kvalitní šicí stroje, Adast dělal měřidla, ČKD turbíny, vše zaměstnávalo v místě spoustu lidí a vyváželo finální výrobky do celého světa.

Šicí stroj z Minervy máme dodnes doma a je 100% funkční.

V každé vesnici byl obchod, hospoda, školka, hrál se tam fotbal....

Dnes nemáme na dědině ani ty základní služby, do školek děti vozíme, pokud je tedy vůbec místo, na poli roste řepka, kravín už dávno spadl, firma co opravdu vyrobí finální produkt tu snad už žádná ani není, zato vozíme mongolské dělníky na výrobu součástek pro zahraniční firmy, kde místní nechtějí dělat, protože nabízená polovina mediánu není na uživení.

25 18
možnosti

ještě jde o to, jestli se za výrobky platilo nebo se za ně dostávaly jen kubánské pomeranče a nebo rostly dluhy, ty turbíny se prodávaly občas i na západ, jinak to šlo do třetího světa a do RVHP

8 1
možnosti
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Policie v pátek měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  11:46

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...